Pengaruh Kepercayaan Diri Terhadap Keterampilan Sosial Pada Mahasiswa

Meyfina Dwi Rahmawati, Wustari. L. Mangundjaya

Abstract

Interpersonal skills had influenced many things including the success in university. Meanwhile every individual need interpersonal skill when doing their activities. Social skills are defined as individual communication skills to undergo communication in socializing in college. In this research, the method used is quantitative with regression test. The aims of the research are to study the effect of self confidence on interpersonal skill. This study used a convenience sampling technique with 334 students as the respondents. The result of this study showed that self confidence can be a predictor of social skills, with contribution of 10,9 % and the rest is influenced by other factors. As a result, developing self confidence in a lot of ways will be beneficial for developing the social skills.

Keywords

Social skills, Self confidence, Students.

Full Text:

PDF

References

Adistyasari, R. (2013). Meningkatkan keterampilan sosial dan kerja sama anak dalam bermain Angin Puyuh.

Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Edisi Revisi. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Arnett, J. J. (2015). The Winding Road from The Late Teens through The Twenties: Emerging Adulthood 2nd Edition. New York: Oxford University Press.

Azwar. (2015). Reliabilitas dan Validitas.Edisi 4. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Bali, M. M. E. I. (2017). Model interaksi sosial dalam mengelaborasi keterampilan sosial. Pedagogik: Jurnal Pendidikan, 4(2).

Desi, Rahayu & Solihin, I. & A.S. (2014). Peningkatan Keterampilan Sosial Anak Usia Dini Melalui Permainan Tradisional. Antologi UPI, 8, 1–9.

Fatimah, Enung. (2013). Psikologi Perkembangan (perkembangan peserta didik). Bandung :Pustaka Setia 51-58

Ghufron, N. M., & Rini Risnawita S. (2017). Teori - Teori Psikologi. Jogjakarta:Ar-ruzz Media.

Izzati, N. (2016). Pengaruh Keterampilan Sosial Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Mahasiswa. Edueksos: Jurnal Pendidikan Sosial & Ekonomi, 3(1).

Lauster. (2012). Tes Kepribadian (terjemahan D.H.Gulo). Jakarta: Bumi Aksara.

Martono, E. P., Solihatun, S., & Prasetyaningtyas, W. E. (2021). Pengaruh keterampilan sosial terhadap kepercayaan diri siswa terisolir. Orien:Cakrawala Ilmiah Mahasiswa, 1(2), 167-174.

Matson, L. Johnny. (2009). Social Behavior and Skills in Children. USA: Springer.

Miftahurrizky, A. (2013). Hubungan Interaksi Sosial Siswa dengan Sikap Terhadap Pembelajaran. Tesis tidak diterbitkan. Barung: Program Studi Pendidikan Ilmu Sosial Politik Universitas Padjajaran Bandung.

Na’imah, N., Komalasari, G., & Wahyuni,E.(2016). Gambaran Permasalahan Sosial Mahasiswa Universitas Negeri Jakarta. Insight, 5(1), 58-65

Nirwindasari, Y. (2015). Hubungan Rasa Percaya Diri dengan kemampuan Berinteraksi Sosial Siswa Kelas VII SMP Negeri 3 Ngadirojo tahun pelajaran 2014/2015. (Artikel Skripsi). Universitas, Kediri.

Riggio, R.E. (1986). Assessment of Basic Social Skills. Journal of Personality and Social Psychology, 51 (3), 649-660

Riggio RE, Carney DR. (2003). Social Skills Inventory Manual. 2nd ed. Menlo Park, CA: Mind Garden Inc.

Riggio, R. E., & Taylor, S. J. (2000). Personality and communication skills as predictors of hospice nurse performance. Journal of business and Psychology, 15(2), 351-359.

Safitri, S. (2019). Hubungan Kepercayaan Diri dengan Interaksi Sosial pada Mahasiswa Semester III Prodi BImbingan dan Konseling Pendidikan Islam UIN Raden Intan Lampung Tahun Akademik 2019/2020 (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).

Sahputra, D., & Hayati, R. (2019). Kontribusi kepercayaan diri dengan interaksi sosial pada Mahasantri Putra Ma’had Sunan Ampel Al-‘aly Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang. Skripsi Fakultas Psikologi Universitas Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.

Saleh, T. R. (2016). Hubungan Antara Kepercayaan Diri Dengan Keterampilan Sosial Peserta Didik Kelas XI IPS SMAN 1 Kenduruan Kab. Tuban Tahun Pelajaran 2015- 2016.

Setiadi, EM., Hakam KA & Effendi, R. (2013). Ilmu Sosial Budaya Dasar. Jakarta: Kencana.

Siska,Y. (2011). Penerapan Metode Bermain Peran (Role Playing) Dalam Meningkatkan Keterampilan Sosial Dan Keterampilan Berbicara Anak Usia Dini. Jurnal Educ, 1(1).

Sugiyono. (2018). Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta

Sujarweni, V. W. (2014). Metode Penelitian: Lengkap, Praktis, dan Mudah Dipahami. Yogyakarta: Pustaka Baru Press.

Sujarweni, V. W. (2018). Metodologi Penelitian Bisnis & Ekonomi. Yogyakarta:Pustaka Baru.

Sungkar, Y. & Partini. (2015). Sense Of Humor sebagai Langkah Meningkatkan Kepercayaan Diri Guru PPL dalam Proses Belajar Mengajar. Indigenous: Jurnal Ilmiah Psikologi, 13(1).

Srivastava, S. K. (2013). To Study the Effect of Academic Achievement on theLevel of Self confident. J. Psychosoc. Res., 8 (1), 41-5

Widjaja, Hendra. (2016). Berani Tampil Beda dan Percaya Diri. Yogyakarta:Araskha.

Zahara, F. (2019). Hubungan Antara Kepercayaan Diri Dengan Interaksi Sosial Pada Mahasiswa Universitas Potensi Utama Medan. Jurnal Psikologi Kognisi, 2(2), 77-87.

Zaidi, M. W. (2021). Hubungan kepercayaan diri dengan keterampilan sosial mahasiswa Psikologi Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang angkatan 2017 (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).

Refbacks

  • There are currently no refbacks.