Hubungan Sumber Informasi, Asupan Gizi, dan Dukungan Keluarga Terhadap Tumbuh Kembang Bayi 0-12 Bulan di Puskesmas Maripari Tahun 2023
Abstract
Growth and development can be influenced by good nutritional intake, parenting patterns, sources of information and also family support, most of which nutritional intake has a very significant effect on the growth and development of babies 0-12 months. The aim of this research is to determine the relationship between sources of information, nutritional intake and family support on the growth and development of babies 0-12 months at the Maripari Community Health Center in 2023 using quantitative research methods, and the research design used is analytical descriptive with a sample size of 54 respondents. The results of the Chie Square test, there is a significant relationship between the source of information on the growth and development of babies 0-12 months with a p value of 0.027, there is a significant relationship between nutritional intake and the growth and development of babies 0-12 months with a p value of 0.0000, and there is a There is a significant relationship between family support and the growth and development of babies 0-12 months with a p value of 0.014. Conclusion: Nutritional intake has the greatest influence on the growth and development of babies 0-12 months, it is recommended for mothers or respondents to be smarter in processing food or give food to the baby.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ariefudin, I. R. (2021). Profil Dukungan Keluarga Dan Sekolah Terhadap Aktivitas Belajar Siswa Kelas Iv Sdn 6 Ngreco Di Masa Pandemi Tahun Ajaran 2020/2021. Repository, 15.
Palupi1, F. H. (2020). Analisis Regresi Dukungan Keluarga Dengan Tumbuh Kembang Balita. MATERNAL, 4.
Primantika, H. A. (2021). Pengaruh Information Quality, Brand Image Dan Celebrity Endorser Terhadap Keputusan Pembelian Produk Pakaian Billionaire’s Project Di Media Sosial Instagram. Repository, 10.
Puspita, W. A. (2014). Pengembangan Program Stimulasi Gerak Untuk Mengoptimalkan Perkembangan Motorik Kasar Bayi Usia 0 - <12 Bulan. Jurnal Ilmiah VISI P2TK, 41-42.
Reksa Pauji1, S. M. (2023). Hubungan Pola Asuh, Sumber Informasi Dan Gizi Terhadap Tumbuh Kembang Pada Balita Usia 1-5 Tahun Di Desa Gintung Cilejet. DPOAJ, 4.
D.Rahmadanty,(2020)Http://Eprints.Poltekkesjogja.Ac.Id/3467/4/Chapter%202.Pdf
Candra Wahyuni, SST, M.Kes (2018) ‘Panduan Lengkap Tumbuh Kembang Anak, 0-5 Tahun’
Nova Linda Rambe, Khairunnisa (2023) ‘Pengaruh Dukungan Keluarga Tehadap Tumbuh Kembang Balita’ : Jurnal Ilmiah Kebidanan Imelda(Maret 2023)
Asip, M. Et Al. (2022) ‘Analisis Cerita Rakyat Bengkulu Untuk Siswa Sekolah Dasar’, As Sibyan : Jurnal Kajian Kritis Pendidikan Islam Dan Manajemen Pendidikan Dasar, 5(2), Pp. 107–122. Doi: 10.52484.
Dewi, G. P. F. (2012) ‘Pengembangan Game Edukasi Pengenalan Nama Hewan Dalam Bahasa Inggris Sebagai Media Pembelajaran Siswa SD Berbasis Macromedia Flash’, Fakultas Teknik Universitas Negeri Yogyakarta, Pp. 1–75.
Handriyantini, E. (2009) ‘Permainan Edukatif (Educational Games) Berbasis Komputer Untuk Siswa Sekolah Dasar’, Konferensi Dan Temu Nasional Teknologi Informasi Dan Komunikasi Untuk Indonesia, (June 2009).
Hijriati, P. R. (2021) ‘Proses Belajar Anak Usia 0 Sampai 12 Tahun Berdasarkan Karakteristik Perkembangannya’, Bunayya : Jurnal Pendidikan Anak, 7(1), P. 152. Doi: 10.22373/Bunayya.V7i1.9295.
Kemendikbud (2020) Perkembangan Anak Usia Dini (Modul 2). 1st Edn. Jakarta: GTK PAUD.
Khadijah And Armanila (2017) Bermain Dan Permainan Anak Usia Dini, Pendidikan Islam Anak Usia Dini.
Mar’atun, A. N. (2018) ‘Periodisasi Masa Perkembangan Anak-Anak’, Psikologi Umsida, Pp. 1–15.
Mirta, H. And Qalbi, Z. (2020) ‘Pemahaman Guru PAUD Tentang Alat Permainan Edukatif (APE) Di TK Pertiwi 1 Kota Bengkulu’, Jurnal Educhild (Pendidikan & Sosial), 9(2), Pp. 83–88. Available At: Https://Pdfs.Semanticscholar.Org/4a6f/6c113bdff39a 4c5d5abb33a4ab287459220e.Pdf.
Mutia (2021) ‘Characteristics Of Children Age Of Basic Education’, FITRAH: Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(1), Pp. 114–131. 19
Nurfadilah, Fadila, S. N. And Adiarti, W. (2021) ‘Panduan APE Aman Bagi Anak Usia Dini’, Direktorat Pendidikan Anak Usia Dini, Pp. 1–68.
Nurgiyantoro, B. (2005) ‘Tahapan Perkembangan Anak Dan Pemilihan Bacaan Sastra Anak’, Cakrawala Pendidikan, 2, Pp. 197–216.
Permendikbud (2021) ‘Penerimaan Peserta Didik Baru’, Kemendikbud.
Rekayanti, Fadhliana, N. R. And Prambudi, D. A. (2019) ‘Game Edukasi Pengenalan Objek Untuk Anak Usia 6- 8 Tahun’, Buletin Poltanesa, 20(1), Pp. 6–10. Doi: 10.51967/Tanesa.V20i1.311.
Santrock, J.. (2007) Perkembangan Anak. 11th Edn. Jakarta: Erlangga.
Saputra, A. (2018) ‘Pendidikan Anak Pada Usia Dini’, Atta’dib: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 10(2), Pp. 192–209.
Saputra, T. (2010) ‘Pendidikan Karakter Pada Anak Usia 6 – 12 Tahun’, Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), Pp. 242–255.
Simon, R. Et Al. (2019) ‘Model Permainan Di Sekolah Dasar Berdasarkan Pendekatan Dap (Developmentally Appropriate Practice)’, Journal Of Chemical Information And Modeling, 53(9), Pp. 1689–1699.
Surudarma, I. W. (2017) ‘Obesitas Pada Anak’, In. Denpasar: Fakultas Kedokteran Udayana, Pp. 1–19.
Syamsuardi (2012) ‘Penggunaan Alat Permainan Edukatif (APE) Di Taman Kanak-Kanak PAUD Polewali Kecamatan Tanete Riattang Barat Kabupaten Bone’, Jurnal Publikasi Pendidikan, II(1), Pp. 59–67.
Tatminingsih, S. (2019) ‘Hakikat Anak Usia Dini’, Universitas Terbuka, 2(1), Pp. 1–31. 20
Trisandrilla, F. (2018) ‘Game Edukasi Pengenalan Profesi Dan Pekerjaan Untuk Anak TK’, Fakultas Komunikasi Dan Informatika UMS, Pp. 1–15. Available At: Http://Eprints.Ums.Ac.Id/Id/Eprint/65558.
Umboh, E., Wilar, R. And Mantik, M. F. J. (2013) ‘Pengetahuan Ibu Mengenai Manfaat Asi Pada Bayi’, Jurnal E-Biomedik, 1(1), Pp. 210–214. Doi: 10.35790/Ebm.1.1.2013.1620.
Http://Repository.Poltekkes-Denpasar.Ac.Id/915/2/BAB%20II.Pdf
Http://Repository.Stikesdrsoebandi.Ac.Id/583/1/15010054%20Ayuk%20Istanti.Pdf
Https://Www.Siloamhospitals.Com/Informasi-Siloam/Artikel/Kebutuhan-Gizi-Bayi (Tim Medis Siloam Hospital 2023)
Refbacks
- There are currently no refbacks.