Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Dengan Penerapan Model Project Based Learning Menggunakan Media Visual Pada Materi Teks Berita Kelas VII SMP Negeri 61 Palembang
Abstract
This research is a Classroom Action Research aimed at improving the learning outcomes of seventh-grade students in Class VII.1 at SMP Negeri 61 Palembang in the subject of Indonesian Language, specifically on the topic of news text, using the Project Based Learning (PjBL) model. The implementation follows a cycle of Planning, Action, Observation, Reflection, and Re-planning, which forms the basis for problem-solving strategies. Based on the research data collected, the pre-cycle learning showed an average score of 47.0, with 4 out of 31 students achieving a mastery level of 13%. This improved but did not yet meet the expected criteria in Cycle 1, where the average score was 56.0, and 11 out of 31 students reached a mastery level of 35%. Subsequently, in Cycle 2, the average score increased to 75.96, with 26 out of 31 students achieving a mastery level of 84%. The learning outcomes in Cycle 2 met the expected criteria, with an average score ? 65. Therefore, it can be concluded that the use of the Project Based Learning (PjBL) model led to an improvement in the learning outcomes of the seventh-grade students at SMP Negeri 61 Palembang in the subject of Indonesian Language, specifically in the topic of news text, when using visual media.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Anawati, Lina. 2019. Peningkatan Kemampuan Menulis Teks Berita dengan Menggunakan Media Audio Visual pada Peserta didik Kelas VIII 2 SMP N 1 Ngawen Tahun Pelajaran 2018/2019. Skripsi.IKIP PGRI Bojonegoro.
Anggraini, F., Wardarita, R., & Rukiyah, S. 2024. Peningkatan Kemampuan Menulis Teks Eksposisi Melalui Pendekatan Pembelajaran Kontekstual (Contextual Teaching And Learning) Peserta didik Kelas X SMA Negeri Sumatera Selatan. Jurnal Pembahsi (Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia), 14(1).
Astuti, A. P. 2016. Pengembangan Instrumen Penilaian Kompetensi Membaca Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas VII Berbasis Quipper School. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 2(2), 334–350.
Fachruddin Andi. 2017. Dasar-Dasar Produksi Televisi, Dokumentan dan Editing. Jakarta: Prenadamedia Group.
Gunawan, A., & Setiawan, H. 2022. Analisis Framing Zong Dang Pan dan Gerald
M. Kosicki Pada Pemberitaan Pembagian Vaksin Covid-19 di DetikNews. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(1), 134-138.
Narsa, I. K. 2021. Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia pada Materi Menulis Teks Cerita Fantasi Melalui Penerapan Model PembelajaranPproblem Based Learning. Journal of Education Action Research, 5(2).
Ndruru, M. 2024. Kemampuan Menyimak Berita dengan Menggunakan Media Audiovisual Peserta didik. Kohesi: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 4(2), 21-31.
Pratama, F. Y., Missriani, M., & Ali, M. 2023. Peningkatan Keterampilan Menulis Teks Eksposisi Dengan Model Mind Maping Melalui Media Gambar Pada Peserta didik. Jurnal Pembahsi (Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia), 13(2), 100-109.
Subarna, Rakhman, dkk. 2021. Buku Bahasa Indonesia untuk Kelas VII Kurikulum Merdeka. Jakarta. Kementrian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.
Suhandang. 2010. Pengantar Jurnalistik. Bandung: Nuansa.
Syahrudin,D. 2010. Peranan Media Gambar Dalam Pembelajaran Menulis. EduHumaniora Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 2(1).
Utami, S. 2018. Penggunaan media gambar untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar IPA peserta didik kelas III sekolah dasar. Primary, 7(1).
Tarigan, Henry Guntur. 1994. Menulis Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.
Refbacks
- There are currently no refbacks.