Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Kepercayaan Terhadap Kepuasan Konsumen di Kejaksaan Negeri Karawang
Abstract
In an era of social dynamics, the demand for quality and transparent services is increasingly becoming the main focus. Excellent and reliable public services not only increase bureaucratic efficiency, but also create a positive climate of trust between government agencies and the public. This research aims to evaluate the influence of service quality and trust on consumer satisfaction at the Karawang District Prosecutor's Office. The approach used is quantitative descriptive, with data collected through research instruments and analyzed statistically to test the hypotheses that have been established. The research results show that service quality has a significant effect on consumer satisfaction, with a probability value of 0.005 < 0.05. This shows that the service quality variable has a positive effect on consumer satisfaction at the Karawang District Prosecutor's Office. Apart from that, trust also has a significant effect on consumer satisfaction, with a probability value of 0.000 < 0.05. Thus, both service quality and trust have a significant positive influence on consumer satisfaction. This research highlights the importance of improving service quality and increasing public trust in the District Attorney in creating high consumer satisfaction. It is hoped that these findings can contribute to the development of public service strategies that are more effective and oriented towards community satisfaction.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Nurdiansyah, A., Pratiwi, A. S., & Kaunaini, N. (2022). Literature Review Pengaruh Kepercayaan, Kemudahan dan Kepuasan Terhadap E-Commerce. Jurnal Ilmu Multidisplin, 1(1), 297-303.
Setiawan, A., Qomariah, N., & Hermawan, H. (2019). Pengaruh kualitas pelayanan terhadap kepuasan konsumen. Jurnal Sains Manajemen dan Bisnis Indonesia, 9(2), 114-126.
Ayuningtyas, K. A. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Kepercayaan Terhadap Kepuasan Nasabah (Studi Pada Bank Mandiri Cabang Alam Sutera Tangerang). Jurnal Manajemen, 11(1), 63-76.
Komala, R., & Selvi, E. (2021). Pengaruh kualitas layanan dan kepercayaan terhadap kepuasan pelanggan jasa transportasi online. Jurnal Manajemen, 13(3), 483-491.
Yosepha, S. Y. (2022). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Kepercayaan Terhadap Kepuasan Pelanggan Pengguna Tokopedia Di Jakarta Timur. Jurnal Inovatif Mahasiswa Manajemen, 3(1), 39-50.
Sari, R. A., Aswar, N. F., & Aslam, A. P. (2023). Pengaruh Kualitas Layanan Dan Kepercayaan Terhadap Kepuasan Nasabah Pada Pt. Bank Sulselbar. Jurnal Manajemen, 2(2), 119.
Istiyono, W. A., & Rizal, A. (2022). Pengaruh Kualitas Produk, Kualitas Layanan, dan Kepercayaan terhadap Kepuasan Pelanggan (Studi pada Pelanggan Restoran Mie Gacoan Cabang Semarang). SEIKO: Journal of Management & Business, 5(2), 395-404.
Dewi, N. M. H., & VS, N. N. A. A. (2022). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Kepercayaan terhadap Loyalitas Nasabah dengan Kepuasan Sebagai Variabel Intervening. WidyaAmrita: Jurnal Manajemen, Kewirausahaan dan Pariwisata, 2(2), 412-425.
Nugraha, T. P., Parlyna, R., & Hidayat, N. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Kepercayaan terhadap Kepuasan Pelanggan Pengguna Aplikasi Pembayaran X. Jurnal Bisnis, Manajemen, dan Keuangan, 2(2), 347-363.
Satriady, A. (2022). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Kepercayaan Terhadap Kepuasan Nasabah (Studi Kasus Pada PT Bank Mandiri (Persero) Tbk. Cabang Tambun Mangunjaya). Jurnal Ekonomi dan Bisnis Digital, 1(1), 1-18.
Ghantynireta, B. V. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Kepercayaan Terhadap Kepuasan Nasabah Bank Rakyat Indonesia Syariah (Studi Pada Bank Rakyat Indonesia Syariah Cabang Darussalam Banda Aceh) (Doctoral dissertation, UIN Ar-Raniry).
Suharlina, S., & Ferils, M. (2022, April). Pengaruh kualitas pelayanan dan kepercayaan terhadap kepuasan nasabah. In FORUM EKONOMI: Jurnal Ekonomi, Manajemen dan Akuntansi (Vol. 24, No. 2, pp. 414-421).
Annisa, A., & Dwiyanto, B. M. (2021). Analisis Pengaruh Kualitas Layanan dan Kepercayaan terhadap Loyalitas Pelanggan dengan Kepuasan Pelanggan sebagai Variabel Mediator (Studi pada Pengguna Jasa PT. Pos Indonesia di Semarang). Diponegoro Journal of Management, 10(3).
Eldawati, S. (2022). Pengaruh Kualitas Produk, Kualitas Pelayanan Dan Kepercayaan Terhadap Kepuasan Konsumen Furniture Studi Kasus Pada CV. Alzaid Furniture Kabupaten Pesisir Selatan. Matua Jurnal, 4(1), 39-52.
Agustina, R. (2022). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Kepercayaan Terhadap Kepuasan Konsumen Pengguna Tokopedia Di Bandar Lampung.
Karin Rizkiawan, I. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Kepercayaan Terhadap Minat Kunjungan Ulang Dengan Mediasi Kepuasan Konsumen Pada Rumah Sakit Amal Sehat Wonogiri (Doctoral dissertation, universitas muhammadiyah surakarta).
Andari, M. P., & Mulyantomo, E. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Fasilitas, Kepercayaan dan Promosi Terhadap Kepuasan Pelanggan (Studi Pada Pelanggan Hotel Pandanaran Semarang). Solusi, 18(3).
Refbacks
- There are currently no refbacks.