Komunikasi Efektif Dalam Supervisi Pendidikan
Abstract
This article discusses the important role of communication in the context of educational supervision. Effective communication between supervisors and educators is the main foundation in improving the quality of teaching and learning in educational institutions. Through the analysis of the concept of supervision and communication theory, this article explores the dynamics of interaction between supervisors and educators, as well as its impact on teacher professional development and improving the quality of education. Deep understanding of interpersonal communication, constructive feedback, and communication strategies that support learning are key focuses in exploring the positive potential of educational supervision. The research method used is a literature review research method, this method was chosen to further examine how communication in educational supervision. From this research, it was found that a leader and subordinate to be able to open communication effectively and efficiently so that the wheels of the organization can run smoothly in achieving predetermined goals.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Cahyono, E. A., Sutomo, & Aris Hartono. (2019). Literatur Review ; Panduan Penulisan Dan Penyusunan. Jurnal Keperawatan .
Damayani Pohan, D., & Fitria, U. S. (2021). Jenis Jenis Komunikasi. In Cybernetics: Journal Educational Research And Social Studies (Vol. 2, Issue 3). Http://Pusdikra-Publishing.Com/Index.Php/Jrss
Darmanto, & Karso. (2019). Penggunaan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Dalam Supervisi Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas Pgri Palembang.
Febri Rahmanto, A. (2004). Peranan Komunikasi Dalam Suatu Organisasi. Jurnal Komunikologi , 1(2), 59.
Firmansyah, A. (2020). Buku Komunikasi Pemasaran (1st Ed.). Cv. Penerbit Qiara Media.
Idrus, M. A. (2022). Nilai Pendidikan Serta Peran Novel Laut Bercerita Karya Leila S. Chudori Dalam Menapak Tilas Pergerakan Mahasiswa Pada Masa Orde Baru. Intelegensia: Jurnal Pendidikan Islam.
Ilham, & Kaharuddin. (2023). Komunikasi Efektif Dalam Proses Supervisi Pendidikan Islam. Journal Kreatif, 21(2). Https://Doi.Org/10.52266/Kreatif.V21i2.1795
Kiki, A., & Erni, S. (2020). Peranan Komunikasi Antar Pribadi Dalam Menciptakan Harmonisasi Mahasiswa Fakultas Sospol Tingkat I Universitas Dharmawangsa. Jurnal Network Media, 3(1).
Kristiawan, M. (2019). Supervisi Pendidikan (1st Ed.). Alfabeta. Https://Www.Researchgate.Net/Publication/332111313
Kurniati. (2020). Pendekatan Supervisi Pendidikan. Jurnal Idaarah, 4(1). Https://Dx.Doi.Org/10.24252/Idaarah.V4i1.7894
Kusumawati, T. I. (2016). Komunikasi Verbal Dan Nonverbal Tri Indah Kusumawati. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 6(2).
Milasari, Hasibuan, L., Us, K. A., & Wahyudi, H. (2021a). Prinsip-Prinsip Supervisi, Tipe/Gaya Supervisi, Komunikasi Dalam Supervisi Pendidikan Dan Supervisi Pendidikan Islam. Indonesian Journal Of Islamic Educational Management, 4(2), 45–60.
Milasari, I., Hasibuan, L., Us, K. A., & Wahyudi, H. (2021b). Prinsip-Prinsip Supervisi, Tipe/Gaya Supervisi, Komunikasi Dalam Supervisi Pendidikan Dan Supervisi Pendidikan Islam. Indonesian Journal Of Islamic Educational Management, 4(2), 45–60.
Nasution, I. (2021). Supervisi Pendidikan. Pusdikra Mitra Jaya.
Nisa, H. (2016). Komunikasi Yang Efektif Dalam Pendidikan Karakter. Universum.
Nugrahani, F. (2014). Metode Penelitian Kualitatif Dalam Penelitian Pendidikan Bahasa.
Katuuk, O. M., Mewengkang, N., & Kalesaran, E. R. (2016). Peran Komunikasi Organisasi Dalam Meningkatkan Eksistensi Sanggar Seni Vox Angelica. Acta Diurna, 5.
Rismayanti. (2018). Hambatan Komunikasi Yang Sering Dihadapi Dalam Sebuah Organisasi. Al Hadi, 4(1).
Siregar, R. T., Enas, U., Putri, D. E., Hasbi, I., Ummah, A. H., Arifudin, O., Hanika, I. M., Zusrony, E., Chairunnisah, R., Ismainar, H., Syamsuriansyah, A., Bairizki, A. S., Lestari, M., & Maulani, U. (2021). Komunikasi Organisasi. Widina Bhakti Persada Bandung. Www.Penerbitwidina.Com
Sulistyorini, & Andriesgo, J. (2021). Supervisi Pendidikan. Dotplus Publisher.
Warouw, D. M. D. (2014). Peranan Komunikasi Keluarga Dalam Meningkatkan Kualitas Sumber Daya Manusia Di Desa Tumaratas Kecamatan Langowan Kabupaten Minahasa Oleh. Journal "Acta Diurna, 3.
Widyastuti, A., & Afriansyah, H. (2019). Proses Dan Teknik Supervisi Pendidikan.
Wisman, Y. (2017). Komunikasi Efektif Dalam Dunia Pendidikan. Jurnal Nomosleca, 3(2). Https://Jurnal.Unmer.Ac.Id/Index.Php/N/Article/Viewfile/2039/1328
Yohanas, R. (2018). Pengaruh Supervisi Kepala Sekolah Dan Komunikasiantar Pribadi Terhadap Kepuasan Kerja Guru Sd Negeri Se-Kecamatan Lima Kaum. Jurnal Al-Fikrah, 6(1).
Yusri. (2020). Pemanfaatan Media Teknologi Informasi Dan Komunikasi (Tik) Melalui Proses Pembelajaran Berbasis It Dimasa Pandemi Covid-19 Dapat Meningkatkan Prestasi Belajar Peserta Didik. Jurnal Ilmiah Sistem Manajemen Informatika Dan Komputerisasi Akuntansi,. Https://Doi.Org/10.55501/Jisimka.V3i1.36
Refbacks
- There are currently no refbacks.