Pengaruh Konsep Diri Terhadap Tingkat Kepercayaan Diri Pada Mahasiswa
Abstract
This study aims to determine whether there is an influence between self-concept and the level of self-confidence in student at University X in Bekasi, as well as the extent of the influence of self-concept on the level of self-confidence . The research method used quantitative research methods involving 263 students, using convenience sampling. Data was collected using two questionnaires, namely self- concept and and selef-confidence, which was tested its reliability and validity. Data was processed using simple linear regression. The results showed that self concept had influenced 76,8% to seld-confidence.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Azwar, S. (2017). Reliabilitas dan Validitas. Yogyakarta: Pustaka Belajar
Afif, A. (2015). Teori Identitas Sosial.Yogyakarta: UII Press.
Agustiani, Hendrianti. (2006). Psikologi perkembangan: Pendekatan Ekologi Kaitannya dengan Konsep Diri dan Penyesuaian Diri pada Remaja Bandung: Refika Aditama
Arnett, J. J. (2015). The Winding Road from The Late Teens through The Twenties: Emerging Adulthood 2nd Edition. New York: Oxford University Press.
Azizi, K. (2014). Hubungan Konsep Diri Dengan Rasa Percaya Diri. Agus Hasan
Burns, R. (1993). Konsep Kepercayaan Diri: Teori, Pengukuran, Perkembangan & Perilaku (penerjemah: Eddy). Jakarta: Arcan
Da vies, P. (2006). Meningkatkan Rasa Peraya Diri. Jogjakarta: Torrent Book
Eliza, M. (2019). Hubungan Antara Konsep Diri Dengan Kepercayaan Diri Pada Mahasiswa Dalam Menghadapi Sidang Skripsi (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).
Feist dan Feist. (2010). Teori Kepribadian. Jakarta : Salemba Humanika.
Firdaus, I. C. (2017). Pengaruh Penggunaan media pembelajaran dan konsep diri siswa terhadap hasil belajar matematika siswa. Jurnal Informatika Universitas Pamulang, 2 (1), 51-58
Fitts, W.H. (1971): The Self Concept and Self Actualization, (1st ed), Los Angeles: Western Psychological Service
Fuhrmann, B.S. (1990). Adolescence, Illinois : Scott.
Gilford, J.P. (1956). Fundamental Statistic in Psychology and Education. 3rd Ed. New York: McGraw- Hill Book Company, Inc.
Gufron M.N, Rini,S. (2012). Teori-Teor i Psikologi. Yogyakarta: Ar- Ruzz Media.
Gumulya, J., dan Widiastuti, M. (2013). Pengaruh konsep dirri terhadap perilaku konsumtif mahasiswa Universitas Esa Unggul. Jurnal Psikologi Esa Unggul, 11(01), 126900
Indriawati, P. (2018). Pengaruh kepercayaan diri dan kecerdasan emosional terhadap hasil belajar mahasiswa universitas Balikpapan JPE (Jurnal pendidikan Edutama). 5 (2). 1-8.
Lauster, P. (2012). Tes Kepribadian, Jakarta: Bumi Aksara
McLeod, R. dan Schell, G.P. (2007). Management Information System (edisi ke-10), Pearson Prentice Hall, New Jersey.
Papalia, Diane dan Feldman, RD. (2008). Human Development. Jakarta: Kencana
Rogers, C. R. (1959). A theory of therapy, personality and interpersonal relationships, as developed in the client centered framework. NY: McGraw-Hill
Saifuddin, A. (2020). Penyusunan Skala Psikologi. Jakarta: Kencana.
Sari, D. U., dan Khoirunnisa, R. N. (2021). Hubungan antara konsep diri trrhadap Kepercayaan Diri Mahasiswa Jurusan x yang sedang menyelesaikan skripsi di masa p andemic Covid-19. Jurnal Penelitian Psikologi, 8(3).
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta
Suhardhani dan Siti I. S. (2017). Hubungan Antara Konsep Diri Dengan Kepercayaan Diri Pada Mahasiswa Jurusan Psikologi Angkatan 2014 Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Surabaya. Jurnal Psikologi Pendidikan (Online), Vol. 4, No. 3. Surabaya: Universitas Negeri Surabaya
Suwaji, I dan Setiawan, Y. (2014). Hubungan Antara Penerimaan Orangtua dan Konsep Diri Dengan Motivasi Berprestasi Pada Anak Slowlearner. Persona: Jurnal Psikologi Indonesia, 3 (03).
Sumiarsih dan Novita (2021), Pengaruh konsep diri terhadap kepercayaan diri siswa, Jurnal Pendidikan dan Pengajaran Guru Sekolah Dasar. Vol 4, no 2.
Tarwoto dan Wartonah. (2003): Kebutuhan dasar manusia dan proses keperawatan. Jakarta : Salemba Medika
Thursan, H. (2005). Belajar Secara Efektif. Jakarta: Puspa Swara.
Widiarti, P. W. (2017). Konsep Diri (Self Concept) dan Komunikasi InterperrsonalDalam Pendampingan Pada Siswa SMP Sekota Yogyakarta. INFORMASI Kajian Ilmu Komunikasi, 47(1), 135-148.
Refbacks
- There are currently no refbacks.