Implementasi Pendidikan Berbasis Budaya Sunda di SMPN 5 Lembang

Desi Lia Aprilaini, Indira Aristianti, Trias Komala Desmayanti, Rima Irmayanti

Abstract

This research aims to gain an understanding of the events or phenomena that occur within the context of the community, particularly in the context of Sundanese culture-based education. The research adopts a qualitative research method and is conducted at SMPN 5 Lembang. The research findings indicate several points: (1) The students at SMPN 5 Lembang show great enthusiasm towards Sundanese culture. (2) The Sundanese language is widely used in the school. (3) There is an implementation of guidance and counseling based on Sundanese culture at SMPN 5 Lembang.

Keywords

Education, Sundanese Culture, Guidance And Counseling

Full Text:

PDF

References

Affandy, S. (2017). Penanaman Nilai-Nilai Kearifan Lokal dalam Meningkatkan Perilaku Keberagamaan Peserta Didik. Atthulab: Islamic Religion Teaching and Learning Journal, 2(2), 201-225.

Fitriyani, A., Suryadi, K., & Syam, S. (2015). Peran keluarga dalam mengembangkan nilai Budaya Sunda. SOSIETAS, 5(2).

Hasanah, H. (2017). Teknik-teknik observasi (sebuah alternatif metode pengumpulan data kualitatif ilmu-ilmu sosial). At-Taqaddum, 8(1), 21-46.

Hermawan, I. (2019). Metodologi Penelitian Pendidikan (Kualitatif, Kuantitatif dan Mixed Method). Hidayatul Quran.

Kusmanto, H. (2014). Pengaruh berpikir kristis terhadap kemampuan siswa dalam memecahkan masalah matematika (studi kasus di kelas VII SMP wahid hasyim moga). Eduma: Mathematics Education Learning and Teaching, 3(1).

Nugraha, A. R. (2014). Fungsi Humas pemerintah kabupaten Sumedang dalam mengkampanyekan Sumedang sebagai puseur budaya sunda (spbs). edutech, 13(1), 34-60.

Saputri, I. Y., Wahyuni, E., & Karsih, K. (2014). PROFIL KEMANDIRIAN EMOSIONAL REMAJA YANG BERASAL DARI LATAR BELAKANG BUDAYA SUNDA (Studi. Kasus pada Siswa SMA Negeri 8 Bogor yang Berasal dari Latar Belakang Budaya Sunda). INSIGHT: Jurnal Bimbingan Konseling, 3(1), 58-64.

Sudarsono, B. (2017). Memahami Dokumentasi. ACARYA PUSTAKA: Jurnal Ilmiah Perpustakaan Dan Informasi, 3(1), 47-65.

Utami, K. S. N. (2021). Representasi filosofi cageur (sehat), bageur (baik), bener (benar), pinter (pintar), tur singer (kerja kreatif) terhadap upaya penguatan karakter peserta didik dalam pembelajaran sejarah. HISTORIA, 4(2), 115-122.

Yuhana, A. N., & Aminy, F. A. (2019). Optimalisasi peran guru pendidikan agama Islam sebagai konselor dalam mengatasi masalah belajar siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam,[SL], 7(1), 79-96.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.