Peningkatan Kinerja SDM PTK di MAS Al-Washliyah 22 Tembung

T Darmansah, Inda Lestari, M. Syah Mahathir, Nadiah Najah, Syaripatussuriyani Hasibuan

Abstract

Human resource development (HRD) is a key factor in improving the competitiveness of education, especially in the era of globalisation and the industrial revolution 4.0. This article aims to examine the role of improving HR competencies in influencing the performance of educators and education personnel at Mts AlWashliyah Kolam. The research method used is descriptive with data collection techniques through observation, interviews, and documentation. The results showed that development programmes such as professional workshops and collaborative learning communities significantly improved the ability and professionalism of educators. This finding confirms the importance of competency development in creating an innovative and effective learning environment. This article is expected to serve as a reference for policy makers and education practitioners in designing more effective HR development programmes, as well as providing insights into the importance of synergy between education and training in improving the quality of education in Indonesia.

Keywords

Human resources, competence, educators.

Full Text:

PDF

References

Aswadi Lubis 2015. Lingkungan Kerja Yang Kondusif Dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. Padangsidimpuan, IAIN, 34–50. Tersedia di http://jurnal.iain-padangsidimpuan.ac.id.

Juliani, D., & Irma, A. (2023). Pentingnya Kompetensi Kepribadian Pendidik Islamuntuk Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Pendidik Islam, December.

Indah Hari Utami, A.H. 2013. Kompetensi Profesional Guru Dalam Penerapan Pembelajaran Tematik Di Sd Negeri Maguwoharjo 1 Yogyakarta. 121–139.

Nawawi, H. (2018). Manajemen Kepemimpinan Pendidikan. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.

Nurfuadi. (2019). Manajemen Kompetensi Pendidik IslamDalam Peningkatan Mutu Pembelajaran. STAIN Press Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Purwokerto.

Masitoh, D. 2019. Meningkatkan Profesionalisme Guru PAI. 3(1): 282.

Mulyasa, E. (2019). Manajemen Berbasis Sekolah: Konsep, Strategi, dan Implementasi. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Murgijanto, E. 2019. Pengaruh Stres Kerja Dan Kondisi Fisik Kerja Terhadap Kinerja Dosen Dan Tenaga Kependidikan Pada Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Ama Salatiga. Among Makarti, 11(2): 37–50.

Septianingrum, A. D., Suhandi, A. M., Putri, F. S., & Prihantini. (2022). Peningkatan Kompetensi Pendidik dalam Literasi Digital untuk Menghadapi Tantangan Pembelajaran Abad 21. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(7), 137–145. https://doi.org/10.5281/zenodo.6555502

Setiawan, R. A., Azis, A. A., Kusnanto, N., Haris, M., & Mufidah, H. (2023). Analisis Kompetensi Literasi Digital Pendidik IslamPendidikan Agama Islam sebagai Pendukung Keterampilan Abad 21 pada Madrasah Tsanawiyah. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 3, 3635–3646

Sinaga sarman 2020. Peranan Balas Jasa Dan Insentif Terhadap Motivasi Kerja Pada PT. Sony Gemerlang Medan. Jurnal darma Agung , 28(1): 132–144.

Sitompul, B. (2022). Kompetensi Pendidik Islamdalam Pembelajaran di Era Digital. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(3). 13953–13960. https://doi.org/10.31004/jptam.v6i3.4823

Sudjana, N. (2017). Supervisi Pendidikan: Konsep dan Aplikasinya untuk Meningkatkan Kinerja Guru. Bandung: Alfabeta.

Sutrischastini, A. & Riyanto, A. 2017. Pengaruh Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Pegawai Kantor Sekretariat Daerah Kabupaten Gunungkidul. Kajian Bisnis STIE Widya Wiwaha, 23(2): 121–137.

Suryosubroto, B. (2016). Manajemen Pendidikan di Sekolah. Jakarta: Rineka Cipta.

Suwandi, M. F., & Permatasari, C. L. (2021). Strategi Peningkatan Kompetensi Pendidik IslamDalam Proses Belajar Mengajar. Jurnal Ekonomi Dan Pendidikan, 18(1), 76–94. https://doi.org/10.21831/jep.v18i1.38688

Syukri, M., Azmi, F., Marpaung, M.J., Rambe, F.F. & Ridho, M.Y. 2024. Sistem Pengembangan dan Pemberdayaan Budaya Organisasi Madrasah / Sekolah. Journal on Education, 06(02): 15280–15287.

Yukl, G. (2020). Leadership in Organizations. New York: Pearson Education.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.