Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Canva Terhadap Minat Belajar IPA Sekolah Dasar: Kajian Literatur
Abstract
This research aims to explore the effectiveness of using interactive learning media based on Canva in increasing interest in learning science in elementary school students. This literature review reviews various research related to the use of digital learning media, especially Canva, in the context of science learning. Canva, as an easily accessible graphic design tool, allows teachers to create engaging and interactive learning materials. The research results show that Canva-based learning media can increase students’ interest in learning, increase active involvement, and facilitate understanding of complex science concepts in a more interesting and easy to understand way. However, the application of this media requires careful planning in order to optimize the potential of technology to support more effective learning. It is hoped that these findings can contribute to the development of technology-based learning methods
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ameliya, E., Agustin, F. K., Fhatonah, N., & Kotabumi, U. M. (2023). STUDI LITERATUR : EFEKTIVITAS PENGGUNAAN MEDIA CANVA DALAM MATA PELAJARAN IPA Penggunaan Canva Sebagai Media Pembelajaran Juga Memiliki Banyak Pembelajaran Masih Belum Optimal Dan. 02(01).
Anisa Putri, & Rohmani. (2024). Effectiveness Of Digital Learning Media Using 3D Animation To Improve Elementary School Science Learning Outcomes : Literatur Review. RUKASI: Jurnal Ilmiah Perkembangan Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(02), 94–105. Https://Doi.Org/10.70294/Xv6n5d69
Anissa, F. N., & Limbong, A. M. N. (2024). Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Canva Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VII Di SMP Islam Tambora. 1(1), 33–43.
Citradevi, C. P. (2023). Canva Sebagai Media Pembelajaran Pada Mata Pelajaran IPA: Seberapa Efektif? Sebuah Studi Literatur. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 8(2), 270–275. Https://Doi.Org/10.51169/Ideguru.V8i2.525
Kartini, D., & Dewi, D. A. (2021). Implementasi Pancasila Dalam Pendidikan Sekolah Dasar. Jurnal Kewarganegaraan, 5(1), 113–118.
Miftahul Jannah, F. N., Nuroso, H., Mudzanatun, M., & Isnuryantono, E. (2023). Penggunaan Aplikasi Canva Dalam Media Pembelajaran Matematika Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 11(1). Https://Doi.Org/10.20961/Jpd.V11i1.72716
Nurhosen Nurhosen, Sayyinul Sayyinul, Rofik Iskandar, Malikal Balqis, & Miftahus Surur. (2024). Analisis Penerapan Media Pembelajaran Berbasis Canva Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tematik Di Sekolah Dasar. Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan Dan Kebudayaan, 2(2), 81–96. Https://Doi.Org/10.59031/Jkppk.V2i2.324
Nurpiani, R., Anggraeni, S. R., & Farhurohman, O. (2024). Penggunaan Media Canva Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas III Sekolah Dasar. Al Madrasah Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiya, 8(3), 1172. Https://Doi.Org/10.35931/Am.V8i3.3561
Nurrahman, N., Meisyaroh, S., Sagala, V. S., & Marini, A. (2022). Keefektifan Media Pembelajaran Dalam Bentuk Permainan Papan Padapembelajaran Ipa Di Sekolah Dasar. Pendidikan Dasar Dan Sosial Humaniora, 2(2), 1–10.
ROHMANI. (N.D.).
Sari, R. K., Chan, F., Hayati, D. K., Syaferi, A., & Sa’diah, H. (2021). Analisis Faktor Rendahnya Motivasi Belajar Siswa Dalam Proses Pembelajaran IPA Di SD Negeri 80/I Rengas Condong Kecamatan Muara Bulian. Al Jahiz: Journal Of Biology Education Research, 1(2), 63–79. Https://Doi.Org/10.32332/Al-Jahiz.V1i2.3146
Sulfiana Firman, H. B. (2024). Studi Literatur: Analisis Penggunaan Media Video Pada Mata Pelajaran IPA Di SD. INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA, 13(1), 42–52. Https://Doi.Org/10.20961/Inkuiri.V13i1.80643
Wahyu, Y., Edu, A. L., & Nardi, M. (2020). Problematika Pemanfaatan Media Pembelajaran IPA Di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 6(1), 107–112. Https://Doi.Org/10.29303/Jppipa.V6i1.344
Wijaya, N., Irsyad, H., & Taqwiym, A. (2022). Pelatihan Pemanfaatan Canva Dalam Mendesain Poster. Fordicate, 1(2), 192–199. Https://Doi.Org/10.35957/Fordicate.V1i2.2418
Yafa, R. A., Mursidah, F., & Hidayatulloh, B. (2022). Systematic Literature Review : Penggunaan Media Pembelajaran Digital Dalam Pembelajaran IPA Di Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional Hasil Riset Dan Pengabdian , 2022, 163–177.
Refbacks
- There are currently no refbacks.