Peran Pendidikan Jasmani Dalam Perkembangan Motorik Anak Usia Sekolah Dasar: Tinjauan Literatur

Najwa Utami Humaira, Nayla Arifa Rayhan, Putri Ayu Lestari, Fransiska Sitinjak, Fajar Sidik Siregar

Abstract

Physical education plays a crucial role in the motor development of elementary school children. Through physical education, children are taught various movements involving the coordination of muscles and motor nerves, which helps develop their gross motor skills. The physical activities not only enhance physical fitness but also contribute to the cognitive and emotional development of children. This study employs a qualitative approach to explore the benefits of physical education and its impact on children's developmental aspects. The findings indicate that physical education should be effectively integrated into the curriculum to support the holistic growth and development of children.

Keywords

Physical education, motor development, elementary school children, physical activity, cognitive development.

Full Text:

PDF

References

Abror, H. F. (2017). Pengaruhvariasi Gerak Dasar Lari, Lompat Dan Lempar Terhadap Peningkatan Motorik Siswa (Pada Siswa Kelas 4 Lamongan). Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan, Vol. 05, No.03, 913-918.

Amiruddin, Ambia , N., & Adelia , M. (2024). Peran Guru Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan (Pjok) Dalam Meningkatkan Motorik Dasar Peserta Didik Kelas Rendah Sekolah Dasar. Journal Penjaskesrek, Volume 11, Number 1, Page 44-54.

Candra, O., Pranoto, N. W., Ropitasari, Cahyono, D., Sukmawati, E., & Cs, A. (2023). Peran Pendidikan Jasmani Dalam Pengembangan Motorik Kasar Pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, Vol.7, No.2, 2538-2546.

Cyntia , O., Destita , B., Dina , P., & Sri , D. (2024). Analis Pentingnya Pendidikan Jasmani Bagi Perkembangan Motorik Siswa Sekolah Dasar. Journal Of Education Transportation And Business, Vol. 1, No. 1, Page 1-10.

Didik , C., & Faridha , N. (2013). Survey Kemampuan Motorik Siswa Sekolah Dasar Muhammadiyah Kelas Iv Se-Kecamatan Taman Sidoarjo Tahun Ajaran 2012 –2013. Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan , Volume 01 Nomor 01, Page 98 - 103 .

Fitria , R., & Fajri , N. (2024). Keterampilan Motorik Pada Pendidikan Jasmani Untuk Meningkatkan Pembelajaran Gerak Seumur Hidup. Jurnal Umj, 1939-1943.

Harahap, M. R. (2024). Pengaruh Pendidkan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan Bagi Kebugaran Tubuh Anak Usia Dini. Ameera Jurnal Pendidikan Sains Dan Matematika, Vol.1, No.1, 18-24.

Oki, C., Nuridin Widya, P., Rospitasari, Didik, C., Ellyzabeth, S., & Ansar Cs. (2023). Peran Pendidikan Jasmani Dalam Pengembangan Motorik Kasar Pada Anak Usia Dini. Jurnal Observasi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, Vol 7, No 2, Page 2538-2546.

Pandiangan, C. O., Barus, D. B., Sihombing, D. P., Purba, S. D., Tuka, T. A., & Siregar, F. S. (2024). Analis Pentingnya Pendidikan Jasmani Bagi Perkembangan Motorik Siswa Sekolah Dasar. Jetbus Journal Of Education Transportation And Business, Vol.1, No.1, 1-10.

Putri, A. J., Zahra, K., Apriyani, N., Jauhar, R. M., & Dkk. (2024). Pentingnya Pendidikan Jasmani Olahraga Daan Kesehatanterhadap Perkembangan Anak Di Sd Swasta Alwashliyah Kabupaten Deli Serdang. Journal On Education, Vol.07, N0.01, 921-922.

Sari , D. S., & Indahwati , N. (2016). Hubungan Kemampuan Motorik Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Jasmani, Olahraga Dan Kesehatan (Studi Pada Siswa Kelas Iv Dan V Sdn Pandankrajan 2 Mojokerto). Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan, Vol.4, No.3, 556-563.

Yudaparmita, G. N. (2020). Keterampilan Gerak Dasar Anaka Usia Dini Dalam Pendidikaan Jasmani Berdasarkan Sudut Pandang Merdeka Belajar. Widya Kumara Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, Vol.3, No.1, 21-30.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.