Peran Teknologi dalam Pelestarian Budaya di SMA SoliDEO

Fransisca Lola Adelia, Alexandra Vandela Putri, Vania Athalia Lumban Tobing, Firly Natasha Pakpahan, Agnes Widya Klarisa, Alya Annisa Zulfariza, Audrey Rasya Novianto Putri, Indira Maharani Azzahra, Kayla Alima Fatin, Naufalia Andita, Desi Yayi Tarina, Satino S, Ronald Manalu

Abstract

This research explores the role of technology in preserving Indonesian culture through activities by students at the Faculty of Law, UPN Veteran Jakarta. A project-based learning method was implemented to enhance young people's understanding of the importance of safeguarding cultural heritage in the digital age. Through observations and interviews, the study revealed active student engagement in interactive activities, such as questionnaires and group discussions. Results indicated an improvement in students' understanding of local cultural values, evidenced by positive shifts between pre-tests and post-tests. Students also generated creative ideas to utilize social media for promoting Indonesian culture, inspiring other schools to integrate technology into cultural education, fostering an adaptive and innovative generation ready for Indonesia's Golden Era in 2045.

Keywords

Technology, Cultural Preservation, Youth

Full Text:

PDF

References

Fadli, Z., Laniampe, H., Husnita, L., Hisna, H., Suddin, S., Meldawati, M., ... & Kamil, A. I. (2024). Sejarah Kebudayaan Indonesia. Yayasan Tri Edukasi Ilmiah.

Agus Aris M., Dkk. (2009). Sejarah Kebudayaan Indonesia: Religi Dan Falsafah. Jakarta: Rajawali Press.

Indra Tjahyadi., Hosnol Wafa Dan Moh. Zamroni, 2019, Kajian Budaya Lokal, Cetakan Pertama, Pangan Press, Lamongan.

Indonesia, Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional, Uu No. 20 Tahun 2003, Ln No.78 Tahun 2003, Tln No.4301.

Indonesia, Undang-Undang Bendera, Bahasa, Dan Lambang Negara Serta Lagu Kebangsaaan, Uu No. 24 Tahun 2009, Ln No.109 Tahun 2009, Tln No.5035.

Pratomo, A., & Wijaya, B. (2023). Pengaruh Teknologi Digital Terhadap Pelestarian Budaya Lokal. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan.

Hidayati, N., Prasetyo, E., & Rahmawati, A. (2021). Integrasi Teknologi Dalam Pembelajaran Berbasis Proyek Untuk Pelestarian Budaya Lokal. Jurnal Pendidikan Inovatif, 10(4), 150-160.

Suradi, A. (2018). Pendidikan Berbasis Multikultural Dalam Pelestarian Kebudayaan Lokal Nusantara Di Era Globalisasi. Wahana Akademika: Jurnal Studi Islam Dan Sosial, 5(1), 111-130.

Fitri Mulyani, N. H. (2021). Analisis Perkembangan Ilmu Pengetahuan Dan Teknologi (Iptek) Dalam Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (Jpdk), 3(1), 101-109

Anton, A., Muhammad, A. M., Wigar, L. S., Tauzirie, M. F., & Fauziah, S. N. (2024). Aksi Generasi Digital Yang Berkarakter Dan Toleran. Jurnal Intelek Dan Cendikiawan Nusantara, 1(2), 679-686.

Darman, R. A. (2017). Mempersiapkan Generasi Emas Indonesia Tahun 2045 Melalui Pendidikan Berkualitas. Jurnal Edik Informatika Penelitian Bidang Komputer Sains Dan Pendidikan Informatika, 3(2), 73-87.

Mahameru, D. E., Raharjo, A. S., Syahir, F. H., Desi, D., & Tarina, Y. Eksistensi Delik Adat Di Lingkungan Masyarakat Yogjakarta.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.