Karakter Kinerja Guru di Madrasah Aliyah Swasta Tahfizhil Qur’an Islamic Centre

Ihsan Saraini, Nasrul Syakur Chaniago, Mardinal Tarigan

Abstract

This research aims to analyze the performance character of the teachers of Tahfizhil Quran Islamic Center, Aliyah Private Madrasa. Teacher performance is an important factor in determining the quality of education, especially in the context of Islamic religious education. This research examines factors that influence teacher performance, including communication skills, mastery of material, and approaches used in teaching. The research method used is a qualitative approach with observation techniques,interviews and document analysis. Research findings indicate that efforts to improve teacher performance in these madrasahs face significant challenges, including limitations of innovative teaching methods and lack of discipline. It is hoped that these findings can contribute to the improvement of strategies for the development of teachers' performance and the improvement of the quality of education in madrasahs.

Keywords

Teacher performance, Islamic religious education, Aliyah Madrasah, Tahfizhil Quran.

Full Text:

PDF

References

a faiqoh (2013) ‘Undang-Undang No 14 Tahun 2005 Tentang guru dan Dosen’, Sekretariat Negara, p. 7.

Abd. Wahab, U. (2012) ‘Kepemimpinan Pendidikan Dan Kecerdasan Spiritual’, Ar-Ruzz media, jogjakarta, p. 122.

Abd.Majid. (2016) ‘Pengembangan Kinerja Guru’, pp. 11–13.

Abdussamad, Z. (2021) ‘Metode Penelitian Kualitatif’, p. 30.

Al-Fauzan, S. (2006) ‘Faktor-faktor yang mempengaruhi kinerja guru matematika dalam pelaksanaan kurikulum berbasis kompetensi pada sekolah menengah atas kota palembang’, 4(7), pp. 45–46.

Anas Salahudin dan Irwanto Alkrienciehie (2013) ‘Pendidikan Karakter Pendidikan Berbasis Agama dan Budaya Bangsa’, p. 431.

Arifin, B. dan M. (2012) ‘Instrumen pembinaan, peningkatan dan penilaian kinerja guru profesional’, p. 44.

Arifin, B. dan muhammad (2012) ‘Instrumen pembinaan, peningkatan dan penilaian kinerja guru profesional’, p. 11.

Athiyah Al Abrosy (2012) ‘Dasar-dasar Pokok Pendidikan Islam’, p. 136.

Bungin (2019) ‘Metodologi Penelitian Kuantitatif’, p. 132.

Darmito, W.J.. P. (2013) ‘Kamus Umum Bahasa Indonesia’, p. 335.

Depdiknas (2008) ‘Kamus Besar Bahasa Indonesia Edisi Ketiga’, p. 20.

Dradjat, Z. (2017) ‘Ilmu_Pendidikan_Islam’, p. 152.

Etek, T.Y. dan Y. (2015) ‘keragaman Ethnik Evaluasi dan Penerapan Jiwa Agama’, p. 31.

Hanafi, A. and Yuliani, I. (2006) ‘Faktor-faktor yang Mempengaruhi Kinerja Guru Matematika dalam Pelaksanaan Kurikulum Berbasis Kompetensi (KBK) pada Sekolah Menengah Atas Kota Palembang’, Manajemen dan Bisnis Sriwijaya, 4(7), pp. 2–19.

Haryoko, S., Bahartiar, & Arwadi, F. (2020) ‘Analisis Data Penelitian Kualitatif’, p. 407.

Hawi, A. (2013a) ‘Kompetensi Guru Pendidikan Agama Islam’, Akmal Hawi, p. 9. Available at: https://www.rajagrafindo.co.id/produk/kompetensi-guru-pendidikan-agama-islam/.

Hawi, A. (2013b) ‘Kompetensi Guru Pendidikan Agama Islam’, RajaGrafindo Persada, p. 9. Available at: https://www.rajagrafindo.co.id/produk/kompetensi-guru-pendidikan-agama-islam/.

Ismira, Ahman, Mamat Supriatna, J. (2019) ‘Telaah Profil Karakter Kinerja Sebagai Upaya Pengembangan Kesuksesan Karir Mahasiswa’.

Kusumastuti, A. dan A.M.K. (2019) ‘Metode Penelitian Kualitatif’, p. 30.

Laksono, C.T. (2017) ‘Pengaruh Kinerja Guru Terhadap Prestasi Belajar Siswa’.

Lamatenggo, U. dan (2012) ‘Teori Kinerja Dan Pengukurannya’, p. 68. Available at: https://www.google.co.id/books/edition/Teori_Kinerja_Dan_Pengukurannya/h26CEAAAQBAJ?hl=en&gbpv=1&dq=Performance+menurut+Newstrom&pg=PA136&printsec=frontcover.

Mahyudi, A. (2004) ‘Abdul Majid dan Dian Andayani, Pendidikan Agama Islam Berbasis Kompetensi , (Bandung: RemajaRosdakarya, 2004), h. 136. 1 58’, pp. 58–74.

Muhammad ali Qutb (2012) ‘Sang Anak Dalam Naungan Pendidikan Islam’, p. 79.

Murdiyanto, E. (2020) ‘Penelitian Kualitatif (Teori dan Aplikasi Disertai Contoh Proposal)’, p. 52.

Rahmadi (2011) ‘Pengantar Metodologi Penelitian’, p. 20.

Ramayulis (2015) ‘Dasar-Dasar Kependidikan suatu pengantar ilmu pendidikan’, p. 143.

Rohman Nata Wijaya (2006) ‘Peran Guru dalam Bimbingan di Sekolah’, p. 10l.

Romlah (2013) ‘Op.cit.’, p. 57.

Rusman (2011) ‘Mengembangkan profesionalisme guru’, p. 75.

Rusman (2017) ‘Belajar dan pembelajaran’, pp. 170–176.

Sadirman, A.M. (2012) ‘Interaksi dan Motivasi Belajar Mengingat’, p. 133.

Sanjaya, W. (2005) ‘Pembelajaran dalam implementasi krikulum berbasis kompetensi’, p. 134.

Sujiono, Y.N. (2009) ‘konsep dasar pendidikan anak usia dini’, p. 176.

Sulastri (2018) ‘Pola Pembentukan Karakter Religius Pada Anak Dalam Pendidikan Agama Islam Di Sekolah Menengah Pertama Negeri 05 Kepahiang’, Skripsi, p. 19.

Supardi (2014) ‘Kinerja Guru.pdf’, p. 52.

Suprapto (1999) ‘kepemimpinan kepala sekolah.pdf’, p. 14.

Suprihatiningrum, J. (2016) ‘Guru Profesional’, p. 23.

Tafsir, A. (2013) ‘Ilmu Pendidikan Dalam Perspektif Islam’, p. 47.

Zuhairin, dkk (2004) ‘Metode Khusus Pendidikan Islam’, p. 55.

Zuhairini dkk (1993) ‘Metodologi Pendidikan Agama I’, p. 59.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.