Analisis Pengaruh Strategi Pemasaran, Pengetahuan Produk, dan Literasi Halal Terhadap Keputusan Konsumen Membeli Produk Halal
Abstract
The aim of this research is to analyze the simultaneous influence of marketing strategy, product knowledge and halal literacy on consumer decisions to buy halal products in Medan Sinembah Village. The research approach in this thesis is a quantitative approach and the data used is primary data. The population used in this research was the community, namely 1623 people, and the sampling technique used the Slovin formula with a sample size of 93 people from the Medan Sinembah Village community. Data analysis techniques using descriptive tests, data quality tests, classical assumption tests, multiple linear regression analysis, and hypothesis testing. The data processing uses the SPSS version 22.0 program. The results of the research show that the determination coefficient R2 shows a figure of 86.5%, which means that the influence of variations in the independent variables marketing strategy, product knowledge and halal literacy on consumer decisions to buy halal products while the remaining 13.5% is influenced by other factors not examined in this research. . Apart from that, the regression model on the independent variables product knowledge and halal literacy simultaneously influences the dependent variable on consumer decisions to buy halal products in Medan Sinembah Village. Marketing strategies and halal literacy influence consumer decisions to buy halal products, however product knowledge has no influence and is not significant on consumer decisions to buy halal products in Medan Sinembah Village.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Al-Bara, and Rahmayanti Nasution. "Analisis Pengaruh Label Halal Pada Produk Makanan Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Masyarakat Kota Medan." Jurnal Agama dan Pendidikan Islam, 2020: ISSN 2598-0033, p. 227-248.
Amrin, A., Supriyanto, S., & Ardiansyah, A. (2022). Analisis Literasi Halal Dalam Membentuk Gaya Hidup Islami Di Perguruan Tinggi Islam (Studi Pada Mahasiswa Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta). Fikrah : Journal of Islamic Education, 6(1), 1311
Asrina, & Bulutoding, L. (2016). Pengaruh Labelisasi Halal Terhadap Keputusan Konsumen dalam Pembelian Produk Kosmetik di Kota Makassar (Studi Kasus pada Giant Supermarket Alauddin). Pemasaran, 2(1), 1–14.
Bisnis, P. M., Manajemen, P. S., Bisnis, F., & Siwalankerto, J. (2019). Niken Nanincova. 7(2).
Departemen Agama RI. Makanan Halal: Ketentuan tentang Pangan Halal dalam Islam dan Ketentuan Perundang-Undangan Lainnya. Jakarta: Departemen Agama RI, 2018.
Elkasysyaf, E., & Hartati, N. (2021). Pengaruh Literasi Produk Halal dan Daya Tarik Habel Halal terhadap Keputusan Pembelian Produk di Kalangan Mahasiswa Universitas Islam Negeri Bandung. Journal of Islamic Economics
Firmansyah, M Anang. Perilaku Konsumen Sikap dan Pemasaran. Yogyakarta: CV Budi Utama, 2018.
Herawati, H., & Muslikah, M. (2020). Pengaruh Promosi Dan Desain Kemasan Terhadap Keputusan Pembelian Sariayu Putih Langsat. Kinerja, 2(01), 17– 35. https://doi.org/10.34005/kinerja.v2i02.794
Ismail, A. H., khairun, Pradesyah, R., & Bara, A. (2024). Support System Lembaga Keuangan Syariah Dalam Pengembangan UMKM Halal Kota Medan. Jurnal Akuntansi Dan Pajak, 87(1,2), 149–200.
Kotler dan Armstrong. Prinsip-Prinsip Pemasaran. Jakarta: Erlangga, 2016.
Kotler, Philip. Manajemen Pemasaran. Jakarta: Erlangga, 2017.
Lotulung, S. C., Lapian, J., & Moniharapon, S. (2015). Pengaruh kualitas produk. Jurnal EMBA, 817(3), 817–826.
Marrus Stephanie, K. Desain Penelitian Manajemen Strategik. Jakarta: Rajawali Press, 2020.
Mayasari, Nura. Mom’s Guide Memilih Makanan Halal. Jakarta: QultumMedia, 2017.
Pradesyah, R., & Bara, A. L. (2019). MUI Monitoring Analysis (Case Study Of Sharia Hotel, City Of Medan). Proceeding International Seminar on Islamic Studies, 1(1), 9.
Prasetijo, Ristiyanti. Perilaku Konsumen. Yogyakarta: Andi, 2015.
Pratama, D. B., Syariah, M. K., Hartati, N., & Syariah, M. K. (2020). Pengaruh Literasi Halal Dan Religiositas Terhadap. 1, 1–12.
Qaradhawi, Yusuf. Halal dan Haram dalam Islam. Solo: Era Intermedia, 2013.
Religiusitas, P., & Dan, P. P. (2020). Pengaruh religiusitas, pengetahuan produk dan faktor sosial terhadap penggunaan shopeepaylater. 1(2), 20–30.
Saribu, H. D. T., & Maranatha, E. G. (2020). Pengaruh Pengembangan Produk, Kualitas Produk dan Strategi Pemasaran Terhadap Penjualan Pada PT. Astragraphia Medan. Jurnal Manajemen, 6(1), 1–6.
Saverus. (2019). No Title. Jurnal Kajian Pendidikan Ekonomi Dan Ilmu Ekonomi, 2(1), 1–19.
Sayekti, N. W. (2014). Jaminan Produk Halal dalam Perspektif Kelembagaan. Jurnal Ekonomi Dan Kebijakan Publik, Vol. 5 No.(November), 193–209.
Schiffman & Kanuk. Consumer Behaviour 7 th. Edition. (Perilaku Konsumen).
Jakarta: PT. Indeks, 2017.
Setyowati, A., & Anwar, M. K. (2022). Pengaruh Literasi Halal Dan Religiusitas Terhadap Minat Konsumsi Produk Halal Masyarakat Kabupaten Madiun. LISAN AL-HAL: Jurnal Pengembangan Pemikiran Dan Kebudayaan, 16(1), 108–124.
Sugiyono. Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R,&D. Bandung: Alfabeta, 2016.
Sumarwan, Ujang. Perilaku Konsumen Teori dan Penerapannya Dalam Pemasaran. Bogor: Ghalia Indonesia, 2014.
Suparyanto dan Rosad. "Strategi Pemasaran Sales Funding Bank Bni Syariah Cabang Tangerang Dalam Menambah Jumlah Nasabah." 2020: 5(3), 248–253.
Swastha, Basu. Manajemen Pemasaran Modern. Yogyakarta: LIBERTY, 2015.
Refbacks
- There are currently no refbacks.