Strategi Manajerial Kepala Sekolah Mengembangkan Literasi Siswa di SMP Swasta Islam An Nizam Medan

Tasya Zuraira, Khairuddin K, Nasrul Syakur Chaniago

Abstract

This research was conducted to find out the principal's managerial strategy to develop student literacy at An Nizam Islamic Private Junior High School in Medan. This research methodology uses a qualitative research approach with a case study research type. Data collection was conducted using several techniques, namely, interviews, observation, and documentation. The subjects of this study include the principal, vice principal, teachers, and students. The results of this study show that the principal's managerial strategy in developing student literacy at An Nizam Islamic Private Junior High School Medan consists of: a) planning includes strengthening governance, increasing the number and variety of reading resources and expanding access to learning resources and learning coverage, b) organizing includes cooperation, c) mobilizing includes empowering human resources, and d) supervision includes optimizing the program. The activities implemented by the head of An Nizam Islamic Private Junior High School Medan in developing student literacy include: a) literacy 15 minutes before learning, b) book reviews, and c) creating a literacy-rich environment. Supporting and inhibiting factors in implementing the principal's managerial strategy in developing students' literacy at SMP Swasta Islam An Nizam Medan include several factors, namely, the fulfillment of all aspects of literacy needs, the high commitment of the principal, teamwork, lack of teacher consistency when running the program, lack of preparation, and lack of student self-discipline.

Keywords

Literacy, managerial strategies, principal.

Full Text:

PDF

References

Amon, L., & Harliansyah, H. (2022). Analisis Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah dalam Perencanaan Peningkatan Mutu Pendidikan Menengah Kejuruan. Jurnal Ilmiah Manajemen dan Kewirausahaan, 1(1), 147–162. doi:10.55606/jimak.v1i1.258

Ananda, R. (2018). Profesi Pendidikan Dan Tenaga Kependidikan (Telaah Terhadap Pendidik dan Tenaga Kependidikan). (Amiruddin, Ed.). Medan: Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia (LPPPI).

Asmawan, M. C. (2018). Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah Dalam Mendukung Gerakan Literasi Sekolah. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 28(1), 46–57.

Bambang, T. (2019). Model Pembelajaran Lterasi Untuk Pembaca Awal. Jakarta: Badan Pengembangan Bahasa dan Perbukuan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Bunyamin. (2022). Manajemen Pendidikan. PT. Usaha Terpadu UHAMKA. Jakarta: PT. Usaha Terpadu UHAMKA.

Fiantika, F. R., Wasil, M., Jumiyati, S., Honesti, L., & Wahyuni, S. (2022). Metodologi Penelitian Kualitatif. Padang: PT. Global Eksekutif Teknologi.

Fuadi, H., Robbia, A. Z., Jamaluddin, J., & Jufri, A. W. (2020). Analisis Faktor Penyebab Rendahnya Kemampuan Literasi Sains Peserta Didik. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 5(2), 108–116. doi:10.29303/jipp.v5i2.122

Harahap, D. G. S., Nasution, F., Nst, E. S., & Sormin, S. A. (2022). Analisis Kemampuan Literasi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(2), 2089–2098. doi:10.31004/basicedu.v6i2.2400

Hasanah, U., & Silitonga, M. (2020). Implementasi Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Dasar (1 ed.). Jakarta: Pusat Penelitian Kebijakan, Badan Penelitian dan Pengembangan dan Perbukuan, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Indonesia, R. Undang-Undang Nomor 3 Tahun 2019 tentang Sistem Perbukuan (2019). Jakarta.

Kartikasari, E. (2022). Faktor Pendukung dan Faktor Penghambat Gerakan Literasi Sekolah. Jurnal Basicedu, 6(5), 8879–8885.

Kusumastuti, A., & Mustamil, A. (2019). Metode penelitian kualitatif. Semarang: Lembaga Pendidikan Suekarno Pressindo Kota Semarang.

Lisnawati, R. (2018). Fungsi Manajemen Kepala Sekolah, Motivasi, dan Kinerja Guru. Jurnal Pendidikan (Teori dan Praktik), 2(2), 143. doi:10.26740/jp.v2n2.p143-149

Mulyasa, E. (2011). Manajemen dan Kepemimpinan Kepala Sekolah. Jakarta: Bumi Aksara.

Noprika, M., Yusro, N., & Sagiman, S. (2020). Strategi Kepala Sekolah Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan. Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam dan Manajemen Pendidikan Islam, 2(2), 224–243. doi:10.36671/andragogi.v2i2.99

Nur’aini, F., Ulumuddin, I., Sari, L.S., et al. (2021). Meningkatkan kemampuan literasi dasar siswa Indonesia berdasarkan analisis data PISA 2018. Pusat Penelitian Kebijakan, (3), 1–10.

Palupi, A. N., Widiastuti, D. E., Hidhayah, F. N., Utami, F. D. W., & Wana, P. R. (2020). Peningkatan Literasi di Sekolah Dasar. Madiun: CV. Bayfa cendekia Indonesia.

Radjab, R. R. dan E. (2016). Manajemen Strategi. Makassar: Lembaga Perpustakaan dan Penerbitan Universitas Muhammadiyah Makassar. doi:10.24036/musikolastika.v2i2.53

Rifa’i, M. (2019). Dasar-Dasar Manajemen. Medan: CV. Widya Puspita.

Rizky Anisa, A., Ipungkarti, A. A., & Saffanah, K. N. (2021). Pengaruh Kurangnya Literasi serta Kemampuan dalam Berpikir Kritis yang Masih Rendah dalam Pendidikan di Indonesia. Conference Series Journal, 01(01), 1–12.

Rodliyah. (2015). Manajemen Pendidikan Sebuah Konsep dan Aplikasi. IAIN Jember Press. Jember: IAIN Jember Press.

Romadhona, D. P. W., Nurachmana, A., Ade Christy, N., & Mingvianita, Y. (2023). Implementasi dan Problematika Gerakan Literasi di SD Negeri 2 Palangka. Journal of Student Research (JSR), 1(1), 114–128.

Sagala, S. (2010). Manajemen Strategik Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Suhardi. (2018). Pengantar Manajemen Dan Aplikasinya. Yogyakarta: Gava Media.

Sutrianto, Rahmawan, N., Hadi, S., & Fitriono, H. (2016). Panduan Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Menengah Atas. Jakarta: Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Atas Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Tim Peramu. (2020). Teras Literasi. Banda Aceh: Syiah Kuala University Press.

Wahjosumidjo. (2002). Kepemimpinan Kepala Sekolah. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Wiedarti, P. (2018). Desain induk gerakan literasi sekolah. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Alamat:

Winoto, S. (2020). Manajemen Berbasis Sekolah. Yogyakarta: LKis.

Wiratsiwi, W. (2020). Penerapan Gerakan Literasi Sekolah Di Sekolah Dasar. Refleksi Edukatika : Jurnal Ilmiah Kependidikan, 10(2), 230–238. doi:10.24176/re.v10i2.4663

Wiyani, N. A. (2022). Konsep Dasar Manajemen Pendidikan. Gava Media. Yogyakarta: Penerbit Gava Media.

Yatminiwati, M. (2019). Manajemen Strategi: Buku Ajar Perkuliahan Bagi Mahasiswa. Lumajang: Widya Gama Press.

Yunianika, I. T., & Suratinah. (2019). Implementasi Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Dasar Dharma Karya Universitas Terbuka. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(4), 497–503. doi:10.23887/jisd.v3i4.17331

Refbacks

  • There are currently no refbacks.