Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Karakter dan Hasil Belajar Matematika
Abstract
The purpose of this study was to determine how the influence of parenting patterns on the character and mathematics learning outcomes of fourth-grade students of SD Negeri 2 Puliharjo in the 2023/2024 Academic Year. This research is a quantitative study. The subjects of the study were 26 fourth-grade students of SD Negeri 2 Puliharjo in the 2023/2024 Academic Year in qualitative research, the term population, let alone sample, was not used. So the population in this study were 26 fourth-grade students of SD Negeri 2 Puliharjo and the data source used a saturated sample, namely the entire population was used as a research sample. Data were collected using questionnaires and tests. Data were analyzed using simple linear regression analysis. The results showed that parenting patterns had a significant effect on students' character with a significance value of t count of 0.000. Parenting patterns had a significant effect on students' mathematics learning outcomes with a significance value of t count of 0.000.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Achdiyat, M. (2020). Pengaruh Pola Asuh Orangtua Terhadap Prestasi Belajar Matematika Peserta didik. Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika, 6(1), 1–10.
Afif, Z., Azhari, D. S., Kustati, M., & Sepriyanti, N. (2023). Penelitian Ilmiah (Kuantitatif) Beserta Paradigma, Pendekatan, Asumsi Dasar, Karakteristik, Metode Analisis Data Dan Outputnya. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 3(3), 682–693.
Agustiawati, I. (2017). Pengaruh pola asuh orang tua terhadap prestasi belajar peserta didik pada mata pelajaran akuntansi kelas XI IPS di SMA Negeri 26 Bandung. Skripsi. Universitas Pendidikan Indonesia.
Ahmadi, A., & Supriyono, W. (2017). Psikologi Belajar, Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Ali, M. (2009). Pendidikan untuk pembangunan nasional: Menuju bangsa Indonesia yang mandiri dan berdaya saing tinggi. Jakarta: Grasindo.
Ali, M., Prasetiya, B., & Halili, H. R. (2021). Pengaruh pola asuh dan motivasi orang tua terhadap pembentukan karakter religius peserta didik mi miftahul jannah. Al-Qalam: Jurnal Kajian Islam Dan Pendidikan, 13(2), 20–29.
Arifin, Z. (2022). Evaluasi Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya Offset.
Astini, N. W., & Purwati, N. K. R. (2020). Strategi Pembelajaran Matematika Berdasarkan Karakteristik Peserta didik Sekolah Dasar. Emasains, 9(1), 1–8.
Barnawi, & M. Arifin, S. (2022). Kebijakan Pembelajaran Pendidikan Karakter. Yogyakarta: Ar Ruzz Media.
Bhughe, K. I. (2022). Peran Guru Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik di Sekolah Dasar. Jurnal Kewarganegaraan, 19(2), 113–125.
Dariyo. (2017). Psikologi Perkembangan Dewasa Muda. Jakarta: Grasindo.
Edwards, C. D. (2019). Ketika Anak Sulit Diatur: Panduan Bagi Orangtua Untuk Mengubah Masalah Perilaku Anak. Bekasi: Kalifa.
Fimansyah, W. (2019). Pengaruh pola asuh orang tua terhadap pembentukan karakter anak di era globalisasi. Primary Education Journal Silampari, 1(1), 1–6
Fitasari, N. P. D., Suniasih, N. W., & Agustika, G. N. S. (2019). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhdap Hasil Belajar Matematika dengan Efikasi Diri Sebagai Intervening. International Journal of Elementary Education, 3(4), 404–412.
Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program SPSS 25 Edisi 9. Badan Semarang: Penerbit - Undip.
Hanum, U. L., Masturi, M., & Khamdun, K. (2022). Pola Asuh Orang Tua Terhadap Motivasi Belajar Anak Sekolah Dasar Di Desa Bandungrejo Kalinyamatan Jepara. Jurnal Inovasi Penelitian, 2(8), 2443–2450.
Hurwitz, L. B., & Schmitt, K. L. (2020). Can children benefit from early internet exposure? Short-and long-term links between internet use, digital skill, and academic performance. Computers & Education, 146, 103750.
Indriyani, N. (2023). Pemanfaatan Perkembangan Moral Dan Kepribadian Anak Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 1558–1571.
Iroth, D. A. (2017). Aspek Hukum Pengembangan Sumber Daya Manusia (SDM) Menurut Undang-Undang No. 13 Tahun 2003 Tentang Ketenagakerjaan. Lex Crimen, 6(2).
Iskandar, J. (2021). Pengaruh Lingkungan Keluarga Terhadap Motivasi Belajar Peserta didik. Educational Leadership: Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(1), 96–107.
Kesuma, D. (2021). Pendidikan Karakter: Kajian Teori dan Praktek di Sekolah. Bandung: PT Remaja Rosda Karya.
Khan, Y. (2021). Pendidikan Karakter Berbasis Potensi Diri: Mendongkrak Kualitas Pendidikan. Bandung: Pelangi Publishing.
King, L. A. (2021). Psikologi Umum. Jakarta: Salemba Humanika.
Kurniawan, S. (2022). Pendidikan Karakter Konsepsi & Implementasi Secara Terpadu di Lingkungan Keluarga, Sekolah, Perguruan Tinggi, dan Masyarakat. Yogyakarta: Ar Ruzz Media.
Majid, A., & Andayani, D. (2021). Pendidikan Karakter Persepektif Islam. Bandung: PT Remaja Rosda Karya.
Nasir, A. H. K., & Widiyono, A. (2022). Pengaruh pola asuh orang tua terhadap hasil belajar matematika di sekolah dasar. Journal on Teacher Education, 3(3), 365–373.
Nasrum, A. (2018). Uji normalitas data untuk penelitian. Jayapangus Press Books, i–117.
Notoatmodjo, S. (2017). Promosi Kesehatan dan Ilmu Perilaku. Jakarta: Rineka Cipta.
Novari, D. M., Fatimah, S., & Prihatin, R. (2023). Strategi Pengembangan Kurikulum Pendidikan Tinggi Keagamaan Islam Swasta (PTKIS) Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan (Studi Komparatif Di Institut Al Maarif Way Kanan). IEMJ: Islamic Education Management Journal, 2(2), 1–18.
Nugroho, U. (2018). Metodologi penelitian kuantitatif pendidikan jasmani. Bandung: Penerbit CV. Sarnu Untung.
Nurlaela, L. S., Pratomo, H. W., & Araniri, N. (2020). Pengaruh Pola Asuh Orang tua terhadap Pembentukan Karakter Anak pada Peserta didik Kelas III Mandrasah Ibtidaiyah Tahfizhul Qur’an Asasul Huda Ranjikulon. Eduprof: Islamic Education Journal, 2(2), 226–241.
Prayoga, A. H. (2023). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Dan Kemampuan Berpikir Kritis Menggunakan Model Pembelajaraan Pjbl Peserta didik Kelas 2 Pada Materi Bangun Datar SDN Ginuk 1. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 2686–2699.
Rahmaniar, E., Maemonah, M., & Mahmudah, I. (2022). Kritik Terhadap Teori Perkembangan Kognitif Piaget pada Tahap Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(1), 1–10.
Rebele, J. E., & Pierre, E. K. S. (2019). A commentary on learning objectives for accounting education programs: The importance of soft skills and technical knowledge. Journal of Accounting Education, 48, 71–79.
Rusilanti, M. D., & Yulianti, Y. (2015). Gizi dan kesehatan anak prasekolah. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Rusman. (2022). Model-model Pembelajaran. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.
Sabani, F. (2019). Perkembangan anak-anak selama masa sekolah dasar (6–7 tahun). Didaktika: Jurnal Kependidikan, 8(2), 89–100.
Samani, M., & Hariyanto. (2022). Konsep dan Model Pendidikan Karakter. Bandung: Remaja Resdakarya.
Septikasari, R., & Frasandy, R. N. (2018). Keterampilan 4C abad 21 dalam pembelajaran pendidikan dasar. Tarbiyah Al-Awlad: Jurnal Kependidikan Islam Tingkat Dasar, 8(2), 107–117.
Simanjuntak, M. (2017). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Pembentukan Karakter Anak. Medan: Unimed.
Sripatmi, S., Azmi, S., & Sarjana, K. (2021). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Hasil Belajar Matematika Peserta didik. Griya Journal of Mathematics Education and Application, 1(4), 570–577.
Sudiartini, N. L., Suharta, I. G. P., & Sudiarta, I. G. P. (2021). Kontribusi Kedisiplinan Belajar, Pola Asuh, dan Fasilitas Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Selama Pembelajaran Daring. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(1), 124–133.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif R&D. Bandung: Alfabeta.
Suhendra, I., & Wicaksono, B. H. (2020). Tingkat Pendidikan, Upah, Inflasi, Dan Pertumbuhan Ekonomi Terhadap Pengangguran Di Indonesia. Jurnal Ekonomi-Qu, 6(1), 1–10.
Sukatin, S., Chofifah, N., Turiyana, T., Paradise, M. R., Azkia, M., & Ummah, S. N. (2020). Analisis Perkembangan Emosi Anak Usia Dini. Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 5(2), 77–90.
Supratiknya, A. (2022). Penilaian Hasil Belajar dengan Teknik Nontes. Skripsi. Universitas Sanata Dharma.
Suryani, U., Yolanda, Y., Ausrianti, R., Gucci, A., Khairani, A., & Oktariana, R. (2022). Membangun Karakter Anak Sejak Dini melalui Asertiveness dalam Mereduksi Bulying pada Kelompok Anak Usia Sekolah di SDN 31 Pasir Kandang Kelurahan Pasir Nan Tigo. Jurnal Peduli Masyarakat, 4(2), 245–252.
Susanto, A. (2022). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.
Susanto, A. A. V., & Aman, A. (2016). Pengaruh pola asuh orang tua, pergaulan teman sebaya, media televisi terhadap karakter peserta didik SMP. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS, 3(2), 105–111.
Sutanto, A. V., & Andriyani, A. (2019). Positive Parenting: Membangun Karakter Positif Anak.Medan: Pustaka Baru Press.
Utami, A. C. N., & Raharjo, S. T. (2021). Pola asuh orang tua dan kenakalan remaja. Focus: Jurnal Pekerjaan Sosial, 4(1), 1–15.
Wardina, U. V., Jalinus, N., & Asnur, L. (2019). Kurikulum pendidikan vokasi pada era revolusi industri 4.0. Jurnal Pendidikan, 20(1), 82–90.
Zubaidah, S. (2016). Keterampilan abad ke-21: Keterampilan yang diajarkan melalui pembelajaran. Seminar Nasional Pendidikan, 2(2), 1–17.
Refbacks
- There are currently no refbacks.