Hubungan Komunikasi Interpersonal dengan Orang Tua dan Keterbukaan Diri pada Mahasiswa Fakultas Psikolog Universitas Negeri Makassar
Abstract
An individual's self-disclosure can be influenced by various things, one of which is interpersonal communication. This study aims to see whether there is a relationship between interpersonal communication with parents and self-disclosure in students of the Faculty of Psychology, Makassar State University. Respondents in this study numbered 323 people with the criteria of students of the Faculty of Psychology, Makassar State University. The measuring instrument used in this study was the scale of interpersonal communication and self-disclosure. The data in this study were analyzed using the Spearman Rho test. The results of the data analysis showed a significance value of 0.001, meaning that there is a relationship between interpersonal communication with parents and self-disclosure. The r value obtained was 0.12, indicating that interpersonal communication with parents has a positive relationship with students' self-disclosure. The implications of this study are that it can contribute to the development of knowledge related to interpersonal communication with parents and self-disclosure, and be used as a guideline for students and parents.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Andani, M. (2023). Perempuan dan pendidikan: minat perempuan aceh kuliah di perguruan tinggi. Educandum, 9(1), 10-21.
Arni, M. (2002) Komunikasi Organisasi. Jakarta: Bumi Aksara.
Azwar, S (2017). Metode penelitian psikologi edisi II. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Bienvenu Sr, M. J. (1971). An interpersonal communication inventory. Journal of communication, 21(4), 381-388.
Cangara (2004) Pengantar Ilmu Komunikasi. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
DeVito, J. A. (1995) The Interpersonal Communication Book Seventh Edition. United States of America: Harper Collins College Publisher.
DeVito,J. A. (2009). HumanCommunication: The Basic Course 11th edition. United States of America: Pearson Education, Inc.
DeVito, J. A. (2011). Komunikasi Antarmanusia. Jakarta: Karisma Publishing Group.
Ghozali, I. (2006). Aplikasi analisis multivariate dengan program SPSS. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Hardjana (2003) Komunikasi Intrarpersonal dan Interpersonal. Jakarta: Kensius.
Ikhsanudin, M. A. (2012). Pengaruh Komunikasi Interpersonal dan Lingkungan Keluarga terhadap Intensi Berwirausaha Siswa SMK Muhammadiyah 3 Yogyakarta. (Skripsi). Fakultas Teknik Universitas Negeri Yogyakarta.
Kardinah, N. (2018). Keluarga dan problematikanya menuju keluarga sakinah (tinjauan dalam persfektif marritalpsikologi). Psympathic: Jurnal Ilmiah Psikologi, 1(1), 109–120.
Khadijah, S., Indrawati, H., & Suarman. (2017). Analisis minat peserta didik untuk melanjutkan pendidikan tinggi. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 26(2), 176-188
Khoyroh, I. (2016). Hubungan antara keterbukaan diri dengan penyesuaian diri mahasiswa UIN Maulana Malik Ibrahim Malang yang menjalani kuliah kerja mahasiswa (KKM) tematik posyada berbasis masjid tahun 2016. (Skripsi). Fakultas Psikologi Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.
Lestari, P. (2009). Hubungan komunikasi interpersonal orangtua-anak dengan sikap remaja terhadap lawan jenis pada siswa SMP Islam YLPI Pekanbaru. (Skripsi). Fakultas Psikologi Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau
Lestari, S. S. (2016). Hubungan keterbukaan diri dengan penyesuaian diri mahasiswa Riau di Yogyakarta. Jurnal Riset Mahasiswa Bimbingan dan konseling, 5(3), 75-85.
Liliweri (1997) Komunikasi Antarpribadi. Bandung: Citra Aditya Bakti.
Magno, Carlo., Cuason, Sherwin., Figueroa, Christine. (2008) The Development of the Self-disclosure Scale.
Mulyana (2000) Ilmu Komunikasi Suatu Pengantar. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Nugroho, B. D. (2015). Hukum Adat Hak Menguasai Negara atas Sumber Daya Alam Kehutanan dan Perlindungan terhadap Masyarakat Hukum Adat. Bandung: Refika Aditama.
Palupi, J., Hidayat, M. F., Subiyantini, D., & Rizki, P. (2016). Keterampilan Komunikasi Interpersonal Mahasiswa Tingkat Satu. Seminar Nasional Psikologi “Aktualisasi Potensi Anak Bangsa Menuju Indonesia Emas”, 28-35.
Rakhmat, J. (2007). Psikologi Komunikasi. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Setiawati (2012) Efektivitas Model Knap Untuk Meningkatkan Keterbukaan Diri Siswa SMA. Jurnal Psikologi Pendidikan dan bimbingan, 13(1), 17-26.
Siregar, N. S., Wasidi, W., & Sinthia, R. (2017). Hubungan antara komunikasi interpersonal orang tua dan anak dengan perilaku kenakalan remaja. Consilia: Jurnal Ilmiah Bimbingan dan Konseling, 1(1), 26-35.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sukmadinata. (2007). Landasan Psikologi Proses Pendidikan. Bandung: PT. Remaja
Rosdakarya Suoth, K. T., Rembang, M., & Kalangi, J. (2020). Pengaruh komunikasi antarpribadi orang tua terhadap pengungkapan diri anak remaja di Desa Towuntu Timur Kecamatan Pasan Kabupaten Minahasa Tenggara. Acta Diurna Komunikasi, 2(4), 1-12.
Utami, P. W. (2015). Faktor-faktor yang mempengaruhi komunikasi interpersonal guru dan siswa kelas IIIB SDIT Luqman Alhakim internasional, Banguntapan, Bantul, Yogyakarta. Basic education, 4(4), 1-12.
Wahyu, U. (2017). Strategic family therapy untuk memperbaiki komunikasi dalam keluarga di Nganjuk. Journal An-Nafs. 2(2), 140–153
West, R., & Turner, L. H. (2008). Pengantar Teori Komunikasi: Analisis & Aplikasi, 3rd Ed. Jakarta: Salemba Humanika
Wiryanto (2004) Pengantar Ilmu Komunikasi. Jakarta: Gramedia Widia Sarana Indonesia
Yoga, D. S., Suarmini, N. W., & Prabowo, S. (2015). Peran keluarga sangat penting dalam pendidikan mental, karakter anak serta budi pekerti anak. Jurnal Sosial Humaniora (JSH), 8(1), 46-54
Refbacks
- There are currently no refbacks.