Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Konsentrasi Belajar Siswa SDIT Wahdah Islamiyah 01 Makassar

Shakila Dewi Fatimah, M. Ahkam Alwi

Abstract

Learning is the main activity in the education process and is a benchmark for the success or failure of the education process and goals. Success in the learning process to achieve learning goals is influenced by good concentration. However, not a few students who pay less attention to lessons are caused by lack of concentration which is closely related to motivation in learning. This study aims to see the effect of learning motivation on the learning concentration of students at SDIT Wahdah Islamiyah 01 Makassar. The sampling technique used the cluster random sampling technique. This study used a quantitative method with 148 research respondents from SDIT Wahdah Islamiyah 01 Makassar in grades V and VI. The results of the study showed that there was a significant influence between learning motivation on learning concentration in grade V and VI students of SDIT Wahdah Islamiyah (p = 0.00 <0.05) showing positive results, namely the higher the learning motivation, the more positive the learning concentration. This study is expected to be a guideline for developing the skills of educational institutions and educators in increasing student learning motivation with varied media in the learning process.

Keywords

learning concentration, learning motivation, students

Full Text:

PDF

References

Adrianto, S. (2019). Peranan Pendidikan sebagai Transformasi Budaya. CKI On Spot, Vol.12(1).

Anggradewi, A. M., & Haryanto, H. (2014). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Audit Delay. Diponegoro Journal of Accounting, 3(2), 175-184.

Amalia, A. R. (2012). Hubungan Persepsi Siswa Terhadap Keterampilan Mengajar Guru Dengan Motivasi Belajar Pada SMA Kartika Wirabuana XX-I Makassar. (Skripsi). Universitas Negeri Makassar.

Amalia, A., Sucipto, & Hilyana, S. F. (2022). Konsentrasi belajar siswa pada mata pelajaran IPA. Jurnal Educatio, 8(4), 1261–1268.

Amrina, P. (2013). Pengaruh Bullying Terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas Vii Di Smpn 31 Samarinda. Motivasi, 1(1), 278–294.

Arfani, L. (2016). Mengurai Hakikat Pendidikan, belajar dan pembelajaran. Pelita Bangsa Pelestari Pancasila, 11(2), 81–97.

Asrori, I. (2007). Korelasi Antara Profesionalisme Guru Mata Pelajaran IPS Sub Materi Ekonomi dengan Motivasi Belajar Siswa di MTsN 1 Kota Kediri. (Doctoral Dissertation). Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

Azwar, S. (2019). Reliabilitas dan Validitas Edisi 4. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Basri, M. S. (2022). Hubungan Motivasi Belajar dengan Konsentrasi Belajar pada Mahasiswa Bahasa Jepang Universitas Riau (Penelitian Korelasi pada Mahasiswa Semester IV Prodi Pendidikan Bahasa Jepang di Universitas Riau). Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, Dan Sastra, 8(1), 217–224. https://doi.org/10.30605/onoma.v8i1.1691

Dariyo, A. (2004). Pengetahuan Tentang Penelitian Dan Motivasi Belajar Pada Mahasiswa. Jurnal Psikologi, 2(1), 44-48.

Faizah, N.S. (2017). Hakikat Belajar dan Pembelajaran. At-Thullab: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Volume, 1(2).

Hakim, M., & Mulyapradana, A. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Daring dan Motivasi Belajar Terhadap Kepuasan Mahasiswa Pada Saat Pandemik Covid-19. Widya Cipta: Jurnal Sekretari Dan Manajemen, 4(2), 154–160. https://doi.org/10.31294/widyacipta.v4i2.8853

Hamalik, O. (2004). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Hanafy, M. S. (2014). Konsep Belajar Dan Pembelajaran. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 17(1), 66–79. https://doi.org/10.24252/lp.2014v17n1a5

Haslianti, H. (2019). Pengaruh Kebisingan Dan Motivasi Belajar Terhadap Konsentrasi Belajar Pada Siswa. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 7(4).

Hendrayana, A. S. (2014). Motivasi Belajar, Kemandirian Belajar Dan Prestasi Belajar Mahasiswa Beasiswa Bidikmisi Di Upbjj Ut Bandung. Jurnal Pendidikan Terbuka Dan Jarak Jauh, 15(2), 81–87. https://doi.org/10.33830/ptjj.v15i2.591.2014

Jabbar, K. (2020). Pengaruh Perfeksionisme terhadap Kecemasan Ujian SIswa Sekolah Menengah Atas Negeri 1 Kabupaten Takalar. (Skripsi). Universitas Negeri Makassar.

Juita. (2020). Identifikasi Konsentrasi Belajar Siswa di Sekolah Menengah Atas. Journal of Physics Educationhysics Education, 1(1), 24–29. https://cahaya-ic.com/index.php/SJPE

Julianto, V., Dzulqaidah, R. P., & Salsabila, S. N. (2014). Pengaruh Mendengarkan Murattal Al-Quran terhadap Peningkatan Kemampuan Konsentrasi. Psympathic: Jurnal Ilmiah Psikologi, 1(2), 120-129.

Kleinginna Jr, P. R., & Kleinginna, A. M. (2010). A Categorized List of Motivation Definitions, with A Suggestion for A Consensual Definition. Motivation and emotion, 5(3), 263-291.

Lestari, E. P. (2022). Pengaruh Layanan Konseling Kelompok Dengan Teknik Token Economy Terhadap Peningkatan Motivasi Belajar Peserta Didik Di SMP N 1 Natar Lampung Selatan. (Doctoral Dissertation). UIN Raden Intan Lampung.

Makmun, S. (2012). Psikologi Kependidikan. Malang: PT. Remaja Rosdakarya.

Mardalis. (2006). Metode Penelitian. Jakarta: Bumi Aksara.

Maulida, A. W. (2020). Pengaruh Konsentrasi Belajar dan Motivasi Terhadap Hasil Belajar PPKn Siswa Kelas V SDN Gugus W.R. Supratman Kecamatan Lebaksiu Kabupaten Tegal. (Skripsi). Universitas Negeri Semarang.

Mayasari, F. D. (2017). Pengaruh konsentrasi belajar dan motivasi belajar terhadap hasil belajar siswa di SMK negeri 1 Ngabang. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 6(6).

Mustaqim, I. (2020). Pengaruh Kompetensi Dosen, Kurikulum Dan Motivasi Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa. Reslaj : Religion Education Social Laa Roiba Journal, 1(1), 63–75. https://doi.org/10.47467/reslaj.v1i1.67

Navia, Y., & Yulia, P. (2017). Hubungan Disiplin Belajar Dan Konsentrasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. PYTHAGORAS: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 6(2), 100–105. https://doi.org/10.33373/pythagoras.v6i2.905

Nugroho. (2007). Belajar Mengatasi Hambatan Belajar. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Nuryana, A. (2010). Efektivitas brain gym dalam meningkatkan konsentrasi belajar pada anak. Ilmiah Berkala Psikologi, VOl.12 No., 88–98.

Patmawati. (2007). Pengaruh Dukungan Sosial Orangtua Terhadap Motivasi Belajar Siswa SMAN 11 Makassar. (Skripsi). Universitas Negeri Makassar.

Purnamasari, D. G. (2017). Hubungan Motivasi Dengan Konsentrasi Belajar Pada Mahasiswa Program Studi Ilmu Keperawatan Universitas Muhammadiyah Yogyakarta. (Skripsi). Universitas Muhammadiyah Yogyakarta.

Rohman, A. A., & Karimah, S. (2018). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Rendahnya Motivasi Belajar Siswa Kelas XI. Jurnal At-Taqaddum, 10(1), 95-108.

Santrock, J.W. (2007). Psikologi Pendidikan. Diterjemahkan oleh : Diana Angelica. Jakarta: Salemba Humanika.

Sardiman, A.M. (2011). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Press.

Siregar, A. R. (2006). Motivasi Berprestasi Mahasiswa Ditinjau dari Pola Asuh. Jurnal Psikologi. Universitas Sumatera Utara.

Simbolon, N. (2014). Faktor-faktor yang mempengaruhi minat belajar peserta didik. Elementary School Journal Pgsd Fip Unimed, 1(2).

Tambunan, P., Ardhiansyah, M. F., & Kurniawan, M. G. (2020). Pengaruh Suasana Lingkungan Belajar Terhadap Konsentrasi Belajar Siswa Dalam Mata Pelajaran Produktif. Jurnal Pensil: Pendidikan Teknik Sipil, 9(3), 175-182.

Tampubolon, R. A., Sumarni, W., & Utomo, U. (2021). Pengaruh Pembelajaran Daring dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3125-3133.

Uno, H. (2008). Teori Motivasi dan Pengukurannya. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Winata, I. K. (2021). Konsentrasi dan Motivasi Belajar Siswa terhadap Pembelajaran Online Selama Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 5(1), 13. https://doi.org/10.32585/jkp.v5i1.1062

Winkel, W. S. (2014). Psikologi Pengajaran. Yogyakarta: Sketsa.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.