Pendidikan yang Memerdekakan Peserta Didik Dengan Menerapkan Sistem Among di Sekolah Dasar

Murvita M, Melisah M, Nikmatun Nur, Kunti Rahmawati, Grazella Putri Saphira

Abstract

Education in Indonesia still focuses heavily on achieving grades and memorization, so it does not give students the freedom to learn independently and creatively. This causes the independence of education for students to be constrained. Education that liberates students is a concept that prioritizes independence and freedom of learning for students. The Among system, a traditional Javanese education system based on the philosophy of Ki Hajar Dewantara, has the potential to realize education that liberates students. Where this system has the potential to realize education that liberates students in elementary schools. The method used in this study is a literature study by collecting data from previous research results and their relevant results. The purpose of the literature study in this study is 1) to find the problem to be studied, 2) to find information and data that are relevant to the topic to be discussed, 3) to add new knowledge from the results of the research being studied, 4) to test a basic truth of the theoretical approach in the problem being studied. While the analysis technique used is content analysis. The results of this study indicate that the among system is considered effective in realizing education that liberates students.

Keywords

Liberating Students, Among System, Elementary School

Full Text:

PDF

References

Ahmad (2019). Relevansi Konsep Pendidikan Berbasis Budaya “Sistem Among” untuk mengembang kan Madrasah Ibtidaiyah. Journal Madrasah. Vol 11 No 02.

Boentarsono, B., dkk. (2018). Tamansiswa Badan Perjuangan Kebudayaan dan Pembangunan Masyarakat. Yogyakarta: UST-Press.

Catur. (2019). Penerapan Sistem Amongdi Sekolah Dasar Catur. Prosiding Seminar Nasional PGSD Peran Pedidikan Dasar dalam Menyiapkan Generasi Unggul di Era Revolusi Industri 4.0. Vol 11 No 03.

Fressi. (2020) .Sistem Among dalam Penerapan Nilai-nilai Luhur Pendidikan Karakter Ki Hadjar Dewantara. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan. Vol 05 No 08.

Firdiansah, Fikri & Agus Suprijono. (2013). Pendekatan Sistem Among pada Proses Pembelajaran di SMK Taman Siswa Kediri Tahun 20062012/2013 dalam Dinamika Modernisasi. Avatara. e-Journal Pendidikan Sejarah. Vol 01 No 03.

Lana. (2009) . Sistem Among pada Masa Kini: Kajian Konsep dan Praktik Pendidikan. Jurnal Pendidikan. Vol 2 No 1.

Nelly. (2017). Sistem Among Ki Hajar Dewantara Dalam Era Revolusi Industri 4.0. Prosiding Seminar Nasional Sejarah ke 4 Jurusan Pendidikan Sejarah Universitas Negeri Padang. Vol 13 No 02.

Noventari. (2016). Harmonisasi Nilai - Nilai Pancasila Dalam Sistem Among Sesuai Dengan Alam Pemikiran Pendidikan Ki Hajar Dewantara. JPK: Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan. Vol. 1 No. 1.

Nuri. (2020). Konsep Pendidikan Ki Hadjar Dewantara: Studi Kasus Pelaksanaan Sistem Among Di Sdn Timbulharjo Bantul. Jurnal Pendidikan. Vol 12 No 2.

Raharjo, Sabar Budi. (2010). Pendidikan Karakter Sebagai Upaya Menciptakan Akhlak Mulia. Jurnal Pendidikan dan Kebudaan. Vol 16 no 03.

Reeve, D. 2013. Golkar Sejarah yang Hilang: Akar pemikiran & Dinamika. Jakarta: Komunitas Bambu.

Rifa’i, M. 2011. Sejarah Pendidikan Nasional: Dari Masa Klasik Hingga Modern. Yogyakarta: Ar-Ruzzmedia

Yamin, M. 2009. Menggugat Pendidikan Indonesia: Belajar Dari Paulo Freire dan Ki Hajar Dewantara. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Siti. (2021). Sistem Among dalam Membentuk Karakter pada Siswa Siti. Indonesian Journal of Humanities and Social Sciences. Vol 02 No 02.

Suparsito. (2021). Implementasi Sistem Among Berbantuan Sistem Among Berbantuan VCD Untuk Perolehan Keterampilan Tali Temali Suparsito. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan. Vol 02 No 02.

Suwarjo. (1999). Pendidikan Among Sistem. Yogyakarta: Majelis Luhur Persatuan Taman siswa.

Sari, M., Siswati, T., Suparto, A. A., Ambarsari, I. F., Azizah, N., Safitri, W., & Hasanah, N. (2022). Metodologi Penelitian. Global Eksekutif Teknologi. Medan: Perdana Publishing.

Sugiono, P. D. (2014). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D, Jakarta: Kencana Press.

Tanaka, Ahmad. (2018). Sistem Among : Kajian Komparatif Historikal Sistem Pendidikan Indonesia, Amerika, dan India serta Implikasinya bagi Kemajuan Pendidikan di Indonesia Konteks Kekinian. Jurnal Teknolog iPendidikan Madrasah. Vol 01 No 01.

Pratomo, Wachid. (2018). Modul Kepramukaan. Yogyakarta: UST Press.

Wahyuningsih. (2017). Penanaman Nilai Kemandirian Anak Usia Dini Melalui Konsep Sistem Among (Asah, Asih, Asuh). : Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan. Vol. 1 No. 2.

Wangid, Muhammad Nur. (2009). Sistem Among Pada Masa Kini Kajian Konsep dan Praktik Pendidikan. Jurnal Kependidikan. Vol 02 No 01.

Zed, M. (2004). Metode Peneletian Kepustakaan. Yogyakarta: Yayasan Obor Indonesia.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.