Meningkatkan Perkembangan Bahasa Indonesia Anak Usia Dini Melalui Penggunaan Metode Bercerita
Abstract
Development is a pattern of change where children learn to master more complex levels of various aspects. One important aspect in child development is the aspect of language development, to give us an understanding of methods for developing language in children. We will find out more specifically what methods are effective and appropriate to the type of child. The author uses a descriptive method in this research because the author intends to describe in real terms the use of the storytelling method to develop the language skills of children aged 4-5 years. So, the results From what the researchers saw in the field, the level of achievement in the development of children's language skills in storytelling activities was appropriate, children were able to speak fluently in simple sentences, children were able to name many words such as names of objects, animals, etc., children were able to tell stories about events around them, and children were able to follow along. 1-2 commands at a time, Storytelling is an effective method for improving children's language skills, increasing speaking ability and vocabulary. Language is essential for communication from an early age, and involves conveying
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Musfiroh &Tadkiroatun (2005).Bercerita untuk anak usia dini.
Anonim (2009). Pengembangan Ketrampilan Bahasa Anak Usia Pra Sekolah. Jakarta: Depdiknas.
Moeslihatoen (2004). Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Kencana.
Daroah (2013). Meningkatkan Kemampuan Berbicara Anak Melalui Metode Bercerita Dengan Media Audio Visual di Kelompok B PAUD Tunas Harapan Wonosari. Jurnal Ilmiah Prodi PG-PAUD STKIP Muhammadiyah Ponorogo, 2(1), 1-10.
Nuryani (2011). Upaya Meningkatkan Minat Belajar Anak Kelompok B Melalui Metode Bermain Cerita Menyanyi (BCM) Di BA Aisyiah Danurejo I. Skripsi, UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.
Sari, R. A., & Fitriyanti, D. (2018). Meningkatkan Kemampuan Bercerita Anak Melalui MetodeBermain Peran di TK Tunas Harapan. Jurnal Ilmiah Prodi PG-PAUD STKIP Muhammadiyah Ponorogo, 3(1), 1-9.
Rahmawati, D. P., & Lestari, W. D., &Trihastuti, R. A. (2019). Peningkatan Kemampuan Berbahasa Anak Usia Dini Melalui Metode Bercerita Bertema. Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini, 8(2), 189- 200.
Anggraeni, D. D. (2021). Peningkatan Kemampuan Bahasa Anak Melalui Metode Bercerita Dengan Media Diorama. WISDOM: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 59–78. https://doi.org/10.21154/wisdom.v2i1.2 716
Hamsiani, & Pajarianto, H. (2022). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Anak Melalui Metode Bercerita. Journal of PEA: Jurnal Pendidikan Edukasi Anak, 1(1), 37–43.
Karimah, F., & Dewi, A. C. (2021). Analisis Perkembangan Bahasa Melalui Bercerita Jurnal Pagi Dan Story Telling Pada Anak Usia 4-5 Tahun. PAUDIA : Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini, 10(2), 321–336.https://doi.org/10.26877/paudia.v10i2.59239
Kotijah, S., Yanti, S., Khudori, M., & PIAUD IAI Al-Azhaar Lubuklinggau, P. (2022). Upaya Meningkatkan Kemampuan Bahasa Anak Melalui Media Buku Cerita Bergambar Di Paud Riadini Trikarya Purwodadi. Jurnal Tazkirah: Transformasi Ilmu-Ilmu Keislaman, 7(1), 70–87. Pengembangan Bahasa Anak Usia Dini Melalui Metode Bercerita Menggunakan Buku Cerita. (2023).
Putri, M. A., Arifin, F., & Hadziq, A. (2020). Stimulasi Bahasa Anak Usia Dini Melalui Metode Bercerita. Jurnal Islamic Early Childhood Education, 1(1), 55–71.
Ramadhan, N. S., Marmawi, M., & Miranda, D. (2022). Pengaruh Penggunaan Metode Bercerita Menggunakan Media Boneka Tangan Terhadap Perkembangan Bahasa Pada Anak Usia 5 – 6 Tahun Di Paud Laboratorium Model Ump. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 11(3). https://doi.org/10.26418/jppk.v11i3.53 117
Rusniah, R. (2017). Meningkatkan Perkembangan Bahasa Indonesia Anak Usia Dini Melalui Penggunaan Metode Bercerita Pada Kelompok a Di Tk Malahayati Neuhen Tahun Pelajaran 2015/2016. JURNAL EDUKASI: Jurnal Bimbingan Konseling, 3(1), 114. https://doi.org/10.22373/je.v3i1.1445
Setiawati, N., Putra, D., & Zukhairina, Z. (2023). Penerapan Metode Bercerita Dalam Pengembangan Bahasa Anak Usia Dini 5-6 Tahun. Al-Miskawaih: Journal of Science Education, 2(1), 1–16.https://doi.org/10.56436/mijose.v2i1.2 02
Refbacks
- There are currently no refbacks.