Integrasi Media Sosial Dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan : Dampak Terhadap Partisipasi dan Pemahaman Peserta Didik

Muhammad Sinar Randi, Hilmi Atha Syafiq, Yalfina Mudya, Sintia Dwi Anggring, Farihatul Ula Ritonga

Abstract

This study aims to explore the impact of social media integration, participation and understanding of students in learning civic education, as well as recommendations for educators and policy makers in designing innovative learning strategies that are relevant to the needs of the times. It is hoped that using social media can make the learning atmosphere collaborative and dynamic. Using the literature study method, this research examines various relevant sources to analyze how social media platforms can be used as effective learning tools. The results of this study show that optimizing civic education through social media can be done by utilizing various types of social media, creating creative and innovative content, and following accounts that provide national insight. Thus, civic education can be more effective and respond to the needs of the whole community. In conclusion, the use of social media in civic education needs to be continuously developed to improve learning effectiveness. Collaboration between technology and education is key to making learning more engaging and effective for learners, and to help shape smart and ethical citizens in the digital era.

Keywords

Integration, Civic Education, literature review, Social Media, Technology

Full Text:

PDF

References

Abdulloh, A., Fahmi, M. Z., & Siswanto, I. (2019). Penggunaan Media Sosial (Youtube) Sebagai Media Inovatif Dalam Pembelajaran Di Madrasah Gresik. Jurnal ABDI, 5(1), 33. https://doi.org/10.26740/ja.v5n1.p33-37.

Afgrinadika Wibowo, K., Ulfatun Najicha, F., & Artikel Abstrak, I. (2022). Aktualisasi Pancasila dalam Kehidupan Masyarakat di Era Globalisasi. Journal of Education, Psychology and Counseling, 4(1), 22–31.

Andriyendi, D. O., Nurman, S., & Dewi, S. F. (2023). Media sosial dan pengaruhnya terhadap partisipasi politik pemilih pemula pada Pilkada. 3(1), 101–111.

Alaby, M. A. (2020). Media Sosial Whatsapp Sebagai Media Pembelajaran Jarak Jauh Mata Kuliah Ilmu Sosial Budaya Dasar (ISBD). Ganaya: Jurnal Ilmu Sosial Dan Humaniora, 3(2), 273–289. Retrieved from https://jayapanguspress.penerbit.org/index.php/ganaya/article/view/499

Dwistia, H., Sajdah, M., Awaliah, O., & Elfina, N. (2022). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Ar-Rusyd: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 81–99. https://doi.org/10.61094/arrusyd.2830-2281.33

Gani, A. A., & Saddam, S. (2020). Pembelajaran Interaktif Pendidikan Kewarganegaraan Melalui Mobile Learning di Era Industri 4.0. CIVICUS : Pendidikan-Penelitian-Pengabdian Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 8(1), 36. https://doi.org/10.31764/civicus.v8i1.1849

Hartino, A. T., & Adha, M. M. (2020). "Optimalisasi pendidikan kewarganegaraan sebagai upaya meningkatkan civic knowledge peserta didik melalui media sosial". Universitas Lampung, Lampung, Indonesia.

Hartino, A. T., & Adha, M. M. (2020). Optimalisasi Pendidikan Kewarganegaraan Sebagai Upaya Meningkatkan Civic Knowledge Peserta Didik Melalui Media Sosial. E Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Kewarganegaraan 2020, 169–176. http://repository.lppm.unila.ac.id/24022/1/19. Ahman Tosy Hartino%2C dkk 169-176.pdf

Ilmi, R. N., & Najicha, F. U. (2022). "Bahaya pemanfaatan media sosial bagi integrasi bangsa di masa pandemi". De Cive: Jurnal Penelitian Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, Vol.2.No.4, April 2022, hal. 135-139. Universitas Sebelas Maret, Indonesia.

Khairil, S. &. (2011). psiKologi pendidiKan (Dalam PerspeKtif Baru) Bandung : Alfabeta.

Maskarto Lucky Nara Rosmadi.(2019). "Optimalisasi Penggunaan Media Sosial Dalam Pendidikan Kewarganegaraan." Civic-Culture: Jurnal Ilmu Pendidikan PKn dan Sosial Budaya, Vol. 3, Nomor 2, Halaman 300-304. ISSN 2579-9924 (Online), ISSN 2579-9878 (Cetak).

Minarso, I. P., & Najicha, F. U. (2022). Upaya Memperkuat Persatuan Dan Kesatuan Untuk Melawan Globalisasi. Jurnal Kewarganegaraan, 6(1), 543–551.

Nurgiansah, T. H. (2019). Pemutakhiran Kurikulum Pendidikan Kewarganegaraan di Era Revolusi Industri 4.0. Prosiding Seminar Kewarganegaraan Universitas Negeri Medan, 1(1), 95–102.

Pujiastuti, D, dkk. (2014). Pengembangan media pembelajaran PKn berbasis multimedia interaktif untuk SMP kelas VIII. Jurnal: Tekno-Pedagogi, 4 (1), hlm. 1-6.

Pujiono, A. (2021). Media Sosial Sebagai Media Pembelajaran Bagi Generasi Z. Didache: Journal of Christian Education, 2(1), 1. https://doi.org/10.46445/djce.v2i1.396

Puspita Ratri, E., & Najicha, F. U. (2022). Urgensi Pan casila Dalam Menanamkan Jiwa Nasionalisme Pada Generasi Muda Di Era Globalisasi. Jurnal Global Citizen : Jurnal Ilmiah Kajian Pendidikan Kewarganegaraan, 11(1), 25–33. https://doi.org/10.33061/jgz.v11i1.7455

Ratih, L. D., & Najicha, F. U. (2021). Wawasan Nusantara Sebagai Upaya Membangun Rasa Dan Sikap Nasionalisme Warga Negara : Sebuah Tinjauan Literatur. Jurnal Global Citizen : Jurnal Ilmiah Kajian Pendidikan Kewarganegaraan, 10(2), 59–64. https://doi.org/10.33061/jgz.v10i2.5755

Saputra, M. (2022). "Integrasi kewarganegaraan digital dalam mata kuliah pendidikan kewarganegaraan untuk menumbuhkan etika berinternet (netiket) di kalangan mahasiswa". Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, Vol.12,No.01, Mei 2022. Universitas Negeri Malang.

Susilowati, D. A., & Najicha, F. U."Dampak Teknologi Abad Ke-21 dan Media Sosial terhadap Pendidikan Kewarganegaraan." Jurnal Pendidikan, Artikel JIPPK http://journal2.um.ac.id/index.php/jppk.

Tobing, S. M. (2019). Pemanfaatan Internet Sebagai Media Informasi Dalam Kegiatan Belajar Mengajar Pada Mata Kuliah Pendidikan Pancasila. JURNAL PEKAN : Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 4(1), 64–73. https://doi.org/10.31932/jpk.v4i1.376

Zai, L. S., & Marampa, E. (2023). Urgensi Pendidikan Kewarganegaraan melalui Media Sosial dalam Mengatasi Cyberbullying terhadap Anak. Harmony: Jurnal Pembelajaran IPS Dan PKN, 8(2), 136–140. https://doi.org/10.15294/harmony.v8i2.67568

Refbacks

  • There are currently no refbacks.