Analisis Media Monitoring Brand Facetology pada Bulan Maret - April 2024 Menggunakan Analysis Tools Brand24
Abstract
The beauty industry, especially the skincare sector, is experiencing rapid growth in Indonesia. Facetology, as one of Indonesia's local skincare brands, has succeeded in building a strong brand image through unique visual branding and quality products through social media. To maintain and improve the image that has been built, it is necessary to carry out analysis to determine sentiment, mentions and public reach of the company to develop its social media. In this research, researchers used descriptive qualitative research methods with a type of netnography using media monitoring analysis tools Brand 24. Sources of social media data collected by researchers from Brand24 were X (Twitter), TikTok, videos, news, forums, podcasts, blogs, and websites.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adminlp2m. (2022, 27 Juni). Mengenal Netnografi: Apa Itu & Mengapa Penting. Diakses Pada Tanggal 22 April 2024, Dari Https://Lp2m.Uma.Ac.Id/2022/06/27/Mengenal-Netnografi-Apa-Itu-Mengapa-Penting/
Annur, C. M. (2023). Pengguna Internet Di Indonesia Tembus 213 Juta Orang Hingga Awal 2023. Diakses Pada Tanggal 4 April 2024, Dari Https://Databoks.Katadata.Co.Id/Datapublish/2023/09/20/Pengguna-Internet-Di-Indonesia-Tembus-213-Juta-Orang-Hingga-Awal-2023
Aurellia, F. R., Hafiar, H., & Priyatna, C. C. (2023). Analisis Media Monitoring Terhadap Brand Kecantikan Hanasui Pada Bulan Maret 2023. Jurnal Riset Public Relations, 3(2), 149-160. Https://Doi.Org/10.29313/Jrpr.V3i2.3210
Endarwati, E. E., & Ekawarti, Y. (2021). Efektifitas Penggunaan Social Media Tiktok Sebagai Media Promosi Ditinjau Dari Perspektif Buying Behaviors. Mandar: Management Development And Applied Research Journal, 4(1), 112-120. Https://Doi.Org/10.31605/Mandar.V4i1.1318
Glints. (2024). Facetology Innovation & Technology. Diakses Pada Tanggal 4 April 2024, Dari Https://Glints.Com/Id/Companies/Facetology-Innovation-And-Technology/8d6feb3c-5edd-4f14-9539-279c326d8f86
Hidayat, A. (2016). Budaya Konsumen Bulan Ramadhan Bagi Masyarakat Modern Di Indonesia. Ibda': Jurnal Kajian Islam Dan Budaya, 14(2), 267-278. Https://Doi.Org/10.24090/Ibda.V14i2.684
Indah. (2024). Pemerintah Tetapkan 1 Ramadan 1445 H Jatuh Pada 12 Maret 2024. Diakses Pada Tanggal 20 April 2024, Dari Https://Kemenag.Go.Id/Pers-Rilis/Pemerintah-Tetapkan-1-Ramadan-1445-H-Jatuh-Pada-12-Maret-2024-6lqlp
Indika, D. R., & Jovita, C. (2017). Media Sosial Instagram Sebagai Sarana Promosi Untuk Meningkatkan Minat Beli Konsumen. Jurnal Bisnis Terapan, 1(01), 25-32. Https://Doi.Org/10.24123/Jbt.V1i01.296
Kartika, M., & Ganarsih, R. L. (2019). Analisis E-Wom, Online Shopping Experience Dan Trust Terhadap Keputusan Pembelian Dan Kepuasan Konsumen E-Commerce Shopee Pada Mahasiswa Pascasarjana Universitas Riau. Jurnal Tepak Manajemen Bisnis, 11(2), 289-307. Diakses Dari Https://Jtmb.Ejournal.Unri.Ac.Id/Index.Php/Jtmb/Article/Download/7439/6503
Mulyani, Y. S., Wibisono, T., & Hikmah, A. (2022, Juni). Pemanfaatan Media Sosial Tiktok Untuk Pemasaran Bisnis Digital Sebagai Media Promosi. Jurnal Ilmiah Hospitality, 11(1). 291-296. Https://Doi.Org/10.47492/Jih.V11i1.1612
Mutia, A. (2022). Makin Meroket, Pendapatan Produk Kecantikan Dan Perawatan Diri Di Ri Capai Rp111,83 Triliun Pada 2022. Diakses Pada Tanggal 4 April 2024, Dari Https://Databoks.Katadata.Co.Id/Datapublish/2022/12/05/Makin-Meroket-Pendapatan-Produk-Kecantikan-Dan-Perawatan-Diri-Di-Ri-Capai-Rp11183-Triliun-Pada-2022
Ruggiero, A., & Vos, M. (2014). Social Media Monitoring For Crisis Communication : Process, Methods And Trends In The Scientific Literature. Online Journal Of Communication And Media Technologies, 4(1), 105-130. Https://Doi.Org/10.29333/Ojcmt/2457
Sari, A. C., Hartina, R., Awalia, R., Irianti, H., & Ainun, N. (2018). Komunikasi Dan Media Sosial. Jurnal The Messenger. Diakses Dari Https://Www.Researchgate.Net/Profile/Astari-Clara-Sari/Publication/329998890_Komunikasi_Dan_Media_Sosial/Links/5c2f3d83299bf12be3ab90d2/Komunikasi-Dan-Media-Sosial.Pdf
Sari, D. P. (2022). Pengembangan Netnografi Pada Era Metaverse. Akrab Juara: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 7(3), 12-22. Https://Doi.Org/10.58487/Akrabjuara.V7i3.1862
Siagian, A. O., Martiwi, R., & Indra, N. (2020, Juni). Kemajuan Pemasaran Produk Dalam Memanfaatkan Media Sosial Di Era Digital. Jurnal Pemasaran Kompetitif, 3(3), 44051. Diakses Dari Http://Www.Openjournal.Unpam.Ac.Id/Index.Php/Jpk
Sihotang, H. (2023). Metode Penelitian Kuantitatif. Jakarta, Indonesia: Uki Press. Isbn: 978-623-8287-17-8
Sulistiyarningsih, R., & Kusuma, A. (2024). Review Facetology Triple Care Sunscreen, Sunscreen Viral Terlaris Yang Aman Untuk Semua Kulit. Diakses Pada Tanggal 4 April 2024, Dari Https://Shopping.Tribunnews.Com/2024/02/09/Review-Facetology-Triple-Care-Sunscreen-Sunscreen-Viral-Terlaris-Yang-Aman-Untuk-Semua-Kulit
Thua, E. F., Daga, L. L., & Tuhana, V. E. (2022). Strategi Digital Marketing Di Masa Pandemi Covid-19 (Analisis Media Siber Pada Facebook Kharisma Home & Kitchen Kupang Periode Januari-Maret 2022). Deliberatio: Jurnal Mahasiswa Komunikasi, 2(2), 262-272. Diakses Dari Https://Deliberatio.Net/Index.Php/Jikom/Article/View/41
Waruwu, M. (2023). Pendekatan Penelitian Pendidikan: Metode Penelitian Kualitatif, Metode Penelitian Kuantitatif Dan Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Method). Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(1), 2896-2910. Https://Doi.Org/10.31004/Jptam.V7i1.6187
Wea, M. P. M., Letuna, M. A. N., & Leuape, E. S. (2022). Aplikasi Tiktok Sebagai Ajang Ekspresi Diri (Studi Fenomenologi Pada Dosen Dan Mahasiswa Ilmu Komunikasi Universitas Nusa Cendana Kupang). Deliberatio: Jurnal Mahasiswa Komunikasi, 2(2), 244-261. Diakses Dari Https://Deliberatio.Net/Index.Php/Jikom/Article/View/43
Zhang, B., & Vos, M. (2014). Social Media Monitoring: Aims, Methods, And Challenges For International Companies. Corporate Communications: An International Journal, 19(4), 371-383. Https://Doi.Org/10.1108/Ccij-07-2013-0044
Refbacks
- There are currently no refbacks.