Meningkatkan Minat Belajar Bahasa Indonesia Menggunakan Media Berbasis Teknologi Educaplay Pada Siswa Kelas XI IPS SMA IT Izzuddin Palembang
Abstract
This research aimed to improve the learning interest of eleventh-grade social science students at SMA IT Izzuddin Palembang in the Indonesian Language subject through the use of the Educaplay technology-based learning media. This research was a Classroom Action Research (CAR) conducted in two cycles. Data collection was carried out through observations, questionnaires, and documentation. The results showed an increase in students' learning interest based on observations and questionnaire results. In the pre-research stage, the observation results showed that students' learning interest was still low (48%). After implementing Educaplay in cycle I, the observation results of students' learning interest increased to 70% (moderate), and in cycle II, it increased to 85% (high). Meanwhile, based on the questionnaire, students' learning interest in cycle I was in the moderate category (71%), and in cycle II, it increased to 83% (high). It can be concluded that the use of the Educaplay learning media can improve the Indonesian language learning interest of eleventh-grade social science students at SMA IT Izzuddin Palembang.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Azwar, S. (2022). Penyusunan Skala Psikologi Edisi 2. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Djarwo, C. F. ( 2020). Analisis Faktor Internal dan Eksternal Terhadap Motivasi Belajar Kimia Siswa SMA Kota Jayapura. Jurnal Ilmiah IKIP Mataram , 2355-6358.
Isnaini, S. N., Firman, & Desyandri. (2023). Penggunaan Media Video Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Matematika Siswa di Sekolah Dasar. ALPEN: Jurnal Pendidikan Dasar, 42-51.
Lanos, M. E., & Lestari, H. (2022). Efektivitas Pembelajaran Servis Bawah Permainan Bola Voli Berbasis Multimedia di SMA Yp Yaqli Oku Timur Sumatera Selatan. Riyadhoh : Jurnal Pendidikan Olahraga, 50-54.
Lestari, H., & Daryono. (2022). Minat Siswa Dalam Mengikuti Ekstrakurikuler Bolavoli Pada SMA Negeri 2 Plakat Tinggi. Riyadhoh: Jurnal Pendidikan Olahraga, 117-123.
Mujianto, H. ( 2019). Pemanfaatan YouTube sebagai Media Ajar dalam Meningkatkan Minat dan Motivasi Belajar. Jurnal Komunikasi Hasil Pemikiran dan Penelitian, 135-159.
Mulyani, N. F. (2023). Penerapan Media Pembelajaran Berbasis Video Untuk Meningkatkan Kemampuan Menyimak Bahasa Indonesia Siswa Kelas V Sekolah Dasar. J-HEST Journal of Health Education Economics Science and Technology, 192-203.
Murtiyani, E. (2022). Implementasi Metode Edutainment Dalam Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran PAI Kelas X MIPA 1 SMA Negeri 1 Sambit Tahun Pelajaran 2021/2022. Skripsi, 1-119.
Nasution, A. (2022). Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Sebagai Inovasi Pembelajaran Dalam Pembelajaran Daring Di Sekolah Dasar. Jurnal Islamika Granada, 44-51.
Novitasari, D., & Kurniawati, R. (2023). Optimalisasi Pengalaman Belajar Siswa SD melalui Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Web. Nusantara Educational Review, 43-55.
Nurgiansah, T. H. (2022). Meningkatkan Minat Belajar Siswa dengan Media Pembelajaran Konvensional dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 1529-1534.
Regezta, D. A., Hakim, L., & Noviati. (2023). Pengembangan Media Komik Berbasis Kearifan Lokal Pada Materi Perpindahan Kalor Kelas V SDN 32 Pangkalpinang. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 5093-5103.
Sari, E. W. (2020). Analisis Minat Belajar Siswa Pada Pembelajaran Matematika di SD Negeri 37 Kaur. Skripsi, 1-111.
Susanto, A. (2016). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana.
Wulandari, S. (2020). Media Pembelajaran Interaktif Untuk Meningkatkan Minat Siswa Belajar Matematika di SMP 1 Bukit Sundi. Indonesian Journal of Technology, Informatics and Science (IJTIS) , 43-48.
Yaqin, I. A., Hanif, M., & Sutarjo, A. (2023). Penggunaan Media Video Berbasis Animaker untuk Meningkatkan Kreativitas Peserta Didik dalam Pembelajaran IPA. Ibtida’i: Jurnal Kependidikan Dasar, 109-124.
Refbacks
- There are currently no refbacks.