The Influence of Creativity and Self-Confidence on Craft and Entrepreneurship Learning Outcomes in Bunda Auni Vocational School Students Bekasi

Hugo Aries Suprapto

Abstract

Entrepreneurship has become an important topic in Asian countries. Indonesia's labor index is still low, and below other countries such as Vietnam. The creativity and self-confidence of vocational school students need to be encouraged. The aim of this research is to determine the influence of creativity and self-confidence on the crafts and entrepreneurship of Bunda Auni Vocational School students. The method used is a quantitative method. Data was taken by filling out questionnaires and interviews. The results of the research show that there is an influence of creativity and self-confidence on the crafts and entrepreneurship of Bunda Auni Vocational School students. It is recommended that schools create special programs to improve students' soft skills, so that they are ready to compete to become young and tough entrepreneurs.

Keywords

creativity, self-confidence, entrepreneurship

Full Text:

PDF

References

Fatah, M. A., & Zumrotun, E. (2023). Implementasi Projek P5 Tema Kewirausahaan Terhadap Kemandirian Belajar Di Sekolah Dasar. Attadrib: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 6(2), 365-377.

Harianja, M. (2019). Pengaruh Kreativitas, Kemandirian Dan Prestasi Belajar Kewirausahaan Terhadap Minat Berwirausaha Siswa Kelas Xii Akuntansi Smk Swasta Jambi Medan Tahun Pembelajaran 2019/2020 (Doctoral Dissertation, Universitas Negeri Medan).

Hermawati, N. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Proyek Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Produk Kreatif Dan Kewirausahaan Kelas Xii Bc Smk Negeri 2 Kota Bogor. Jpg: Jurnal Pendidikan Guru, 2(2), 91-98.

Kardiana, T. C., & Melati, I. S. (2019). Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan, Kepercayaan Diri dan Ekspektasi Pendapatan Terhadap Minat Berwirausaha. Economic Education Analysis Journal, 8(3), 1182-1197.

Hermanto, H., Suprapto, H. A., Manurung, L., & Prasetya, Y. E. A. (2022). PKM Pemanfaatan Kewirausahaan Melalui Daring Sebagai Produk Bernilai Ekonomis Pada Siswa SMP Driewanti Bekasi. Jurnal Locus Penelitian dan Pengabdian, 1(6), 490-495.

Listiani, N. M. (2014). Pengaruh kreativitas dan motivasi terhadap hasil belajar mata pelajaran produktif pemasaran pada siswa kelas XI SMK Negeri 2 Tuban. Jurnal Ekonomi Pendidikan Dan Kewirausahaan, 2(2), 263-275.

Rokhmadi, M. A. (2019). Penerapan Metode Reward untuk Meningkatkan Hasil Belajar Produk Kreatif dan Kewirausahaan dengan Materi Peluang Usaha. Journal of Education Action Research, 3(4), 418-425.

Rahmadani, T. (2023). Pengaruh Pengetahuan Kewirausahaan dan Kepercayaan diri Terhadap Kesiapan Berwirausaha Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Angkatan 2020 Univeritas Jambi (Doctoral dissertation, Universitas UNJA).

Suprapto, H. A., Sumaryoto, S., & Saleh, S. (2022). The Effect Of Investment On Economic Growth And Human Development Index And Community Welfare (Case Study In Bekasi Regency). International Journal of Economics, Business and Accounting Research (IJEBAR), 6(1), 891-901

Thohir, M., Soesatyo, Y., & Harti, H. (2016). Pengaruh status sosial ekonomi orang tua, literasi ekonomi dan percaya diri terhadap minat wirausaha siswa SMP negeri di Kecamatan Tenggilis Mejoyo Surabaya. Jurnal Ekonomi Pendidikan dan Kewirausahaan, 4(2), 149-163.

Yohana, C. (2021). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Produk Kreatif dan Kewirausahaan. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 7(1), 89-dam, L. (2016). Kebijakan konektivitas maritim di Indonesia. Jurnal Politica Dinamika Masalah Politik Dalam Negeri dan Hubungan Internasional, 6(1).

Refbacks

  • There are currently no refbacks.