Pengaruh Pola Asuh Demokratis Terhadap Kematangan Emosional Remaja Akhir

Desti Ramadhani Anas, Muh Daud, Wilda Ansar

Abstract

Adolescence is a period of development from childhood to adulthood, which involves increasingly mature emotional development, especially when given appropriate parenting.The purpose of this research is to determine the effect of democratic parenting on the emotional maturity of late adolescents. Respondents in this study were 245 people with a dominant to very dominant democratic parenting pattern. The significance based on exponential regression analysis is 0.000, meaning that there is an influence between democratic parenting and emotional maturity. Based on the R Square value or the coefficient of determination, a value of 0,403 is obtained. Therefore, democratic parentinghas a contribution of 40.3% on the emotional maturity of late adolescents, and the other 59.7% is influenced by other factors outside of democratic parenting. The results of data analysis using exponential regression analysis which shows an R value of 0.635. Thus it can be seen that democratic parenting and emotional maturity have a strong correlation coefficient. The implication of this research is that it can make a contribution to the scienceof developmental psychology, especially in the emotional development of adolescents and the provision of proper and appropriate parenting to children.

Keywords

Democratic Parenting, Emotional Maturity, Late Adolescence

Full Text:

PDF

References

Adpriyadi, Sudarto. (2020). Pola Asuh Demokratis Orang Tua Dalam Pengembangan Potensi Diri Dan Karakter Anak Usia Dini. Jurnal ilmu pendidikan. 26-38.

Amin, M., Wajdi, R., & Syukri, S. (2020). Perilaku Komunikasi Toxic Friendship (Studi terhadap Mahasiswa Fisip Universitas Muhammadiyah Makassar). Jurnal Komunikasi Dan Organisasi J- KO, 2(2), 93-111.

Bety Agustina Rahayu, K. A. (2022). Hubungan Pola Asuh Orangtua Dengan Kematangan Emosi Remaja Di Smk Negeri 2 Sewon Bantul Yogyakarta. Nursing Science Journal (NSJ), 3(1), 27-32. https://doi.org/10.53510/nsj.v3i1.108

Cathrina, N. (2016). Hubungan Persepsi Terhadap Pola Asuh Demokratis Dengan Tingkat Kematangan Emosi Remaja Usia 15-16 Tahun Di SMA Negeri 1 Gresik. Jurnal Psikosains. Hal.109-119 . ISSN : 1907-5235

Creswell, J.W. (2019). Research Design Pendekatan Metode Kualitatif, kuantitatif, dan Campuran. (Edisi 4). Pustaka Pelajar

Damayanti, R. S., Sovitriana, R., Nilawati, E., & Widyayani, F. A. (2018). Konformitas Dan Kematangan Emosi Dengan Perilaku Agresi Siswa SMK Di Jakarta Timur. IKRA-ITH HUMANIORA: Jurnal Sosial Dan Humaniora, 2(3), 74-79.

Edward, C. D. (2006). Ketika Anak Sulit Diatur. Bandung: Kaifa.

Fadhilah, T. N., & Handayani, D. E. (2019). Analisis Pola Asuh Orang Tua Terhadap Motivasi Belajar Siswa. 2(2), 249–255.

Hayuningtyas, A. (2017). Hubungan antara kecenderungan pola asuh demokratis dengan kematangan emosi pada remaja

Hurlock,E, B (1980). Psikologi Perkembangan. Jakarta: Erlangga

Husada, A. K. (2013). Hubungan Pola Asuh Demokratis Dan Kecerdasan Emosi Dengan Perilaku Prososial Pada Remaja. 2(3), 266–277.

Indriani, Y. (2020). Hubugan pola Pengasuhan dengan kematangan Emosi pada Remaja di kecamatan Bandar Dua Kabupaten Pidie Jaya. Skripsi. Fakultas Psikologi: Universitas islam Negeri Ar-Ranry: Aceh.

Jutrianto.,Menanti, A., Lubis, R, M. (2019). Pengaruh Pola Asuh Demokratis terhadap pertimbangan Moral siswa. Jurnal penelitian pengembangan pendidikan.

Kurniati, R., Menanti, A., & Hardjo, S. (2019). Hubungan Antara Pola Asuh Otoriter dan Kematangan Emosi Dengan Perilaku Agresif Pada Siswa SMP Negeri 2 Medan. Tabularasa: Jurnal Ilmiah Magister Psikologi, 1(1), 59-68.

Latipun, L., & Amalia, S. (2020). Perbedaan Kematangan Emosi Ditinjau Dari Keutuhan Keluarga Pada Remaja. Psycho Holistic, 2(1), 118-128.

Lumenta, N., Wungouw, H. I., & Karundeng,

M. (2019). Hubungan pola asuh orang tua dengan kematangan emosi remaja di SMA N 1 Sinonsayang. Jurnal Keperawatan, 7(1).

Maryam, S., & Fatmawati, F. (2018). Kematangan emosi remaja pelaku bullying. Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling, 3(2), 69-74.

Masni, H. (n.d.). Peran Pola Asuh Demokratis Orangtua Terhadap Pengembangan Potensi Diri Dan Kreativitas Siswa Harbeng Masni 5. 58–74.

Purwanti, D, 1.. (2013). Hubungan Antara Pola Asuh Demokratis DenganKematangan Emosi Pada Siswa Sma Negeri 9 Samarinda. Jurnal Psikologi, 1 (1). Hal.3-5

Rahman, G,L. (2019). Hubungan Pola Asuh Demokratis dengan Kemandirian Remaja. Skripsi. Fakultas Psikologi, Universitas Islam Negeri Syarf Kasim: Riau

Rahman, U., Mardhiah, M., & Azmidar, A. (2015). Hubungan antara pola asuh permisif orangtua dan kecerdasan emosional siswa dengan hasil belajar matematika siswa. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 2(1), 116-130.

Riati, K. (2016). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Infantia.

Santrock, W, J. (2007). Remaja Edisi 11 jilid 2. Erlangga

Sartika, A., & Pratama, M. (n.d.). The Role Of Parenting On Adolescent Emotional ( Peran Pola Asuh Orangtua Terhadap Kematangan Emosi Remaja ). 1–11.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian kuantitatif,kualitatif, dan R&d. Bandung :Alfabea, CV.

Supartini, Y., 2004. Konsep Dasar Keperawatan Anak, EGC, Jakarta.

Udampo, A. S., Onibala, F., & Bataha, Y. B. (2017). Hubungan Pola Asuh Permisif Orang Tua dengan Perilaku Mengkonsumsi Alkohol pada Anak Usia Remaja di Desa Bulude Selatan Kabupaten Talaud. Jurnal Keperawatan

Refbacks

  • There are currently no refbacks.