Pembelajaran Daring Dengan Google Meet Untuk Meningkatkan Keaktifan Mahasiswa PGSD

Sulfiana Firman, Renaldi Suardi, Andi Muafiah Nur, Nasrun N

Abstract

This research is a qualitative research. The aim of this research is to describe the concept of online lectures via Google Meet to increase student activity. The subjects of this research were 1st semester PGSD students in online lectures for the Basic Elementary Science Concepts course, consisting of 21 people in class F and 24 people in class G. This research was conducted in the odd semester of the 2023/2024 academic year. This research was conducted in 8 meetings. Each meeting requires 1 hour 30 minutes of learning time. Each class is divided into 10 groups consisting of between 2-3 students. The data collection technique in this research is through documentation (group presentations, student online attendance) and questionnaires. The data in this research will be analyzed by using a qualitative descriptive method. The result of this research showed that online learning using Google Meet can increase student activity in the learning process. This can be proven from the enthusiasm of students during group discussions as well as the presence of students in attending lectures and student responses through the distribution of questionnaires.

Keywords

Online Learning, Google Meet, PGSD Student Activeness

Full Text:

PDF

References

Amalia, F., Nurlina., & Nur, A. M. (2023). Penerapan Media Realia Terhadap Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran IPA Kelas IV SD Inpres Batu Lapisi Kecamatan Tinggi Moncong Kabupaten Gowa. Compass:Journal of Education and Counselling, 1(1), 103-109. Error! Hyperlink reference not valid.article/ view/270/195

Andriani, W., Subandowo, M., Karyono, H., & Gunawan, W. (2021). Learning Loss dalam Pembelajaran Daring di masa Pandemi Corona. SNASTEP: Seminar Nasional Teknologi Pembelajaran, 1(1), 484–501.

Arif, M., & Sulistianah, S. (2019). Problems in 2013 Curriculum Implementation for Classroom Teachers in Madrasah Ibtidaiyah. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 6(1). https://doi.org/10.24235 /al.ibtida.snj.v6i1.3916s

Aryati, S. (2019). Tantangan perguruan tinggi di era revolusi industri 4.0. PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN PROGRAM PASCASARJANA UNIVERSITAS PGRI PALEMBANG 12 JANUARI 2019 TANTANGAN, 811–818.

Arikunto, S. (2002). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Darmuki, A. (2020). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berbicara Mahasiswa Menggunakan Media Aplikasi Google Meetberbasis Unggah Tugas Video Di Youtubepada Masa Pandemi Covid-19. JurnalEducatio FKIP UNMA, 6(2) 655-661. https://www.ejournal.unma.ac.id/index. php/educatio/article/view/687/415

Faizin, K. (2021). Evaluasi Penggunaan Aplikasi Pembelajaran Online Mahasiswa STAI Attanwir Bojonegorojawa Timur, Indonesia. Fikroh: Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Islam, 14(2), 104-113. https://journal.istaz.ac.id/index.php/fikroh/article/view/193/126

Harfiani, R., Setiawan, H. R., Mavianti., & Zailani. (2021). Efektivitas Sistem Pembelajaran Daring pada Bidang Studi Pendidikan Agama Islam di SMP Muhammadiyah 47 Sunggal. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 10(01), 50-72. https://www.jurnal.staialhidayahbogor.ac.id /index.php/ei /article/view/1665/890

Handayani, N. N. L. (2020). PENDIDIKAN PERGURUAN TINGGI ERA 4.0 DALAM PANDEMI COVID-19 MENUJU CYBER UNIVERSITY. PINTU : Pusat Penjaminan Mutu, 1(2), 101–110.

Herdiana, D., Rudiana, R., & Supriatna. (2021). Kejenuhan Mahasiswa dalam Mengikuti Perkuliahan Daring dan Strategi Penanggulangannya. Edunesia : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(1), 293–307.

Islami, W. N., & Ayubi , S. A. (2020). Konsep Perkuliahan Daring Google Classroom Dalam Meningkatkan Interaksi Akademik di Tengah Pandemi Korona. Fikroh : Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Islam , 13(2). https://journal.istaz.ac.id/index.php/fikroh/article/view/96/76

Karim, B. A. (2020). Pendidikan Perguruan Tinggi Era 4 . 0 Dalam Pandemi Covid-19 ( Refleksi Sosiologis ). Education and Learning Journal, 1(2), 102–112.

Latipah, E. (2021). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam secara Daring dan Permasalahannya. Fikroh: Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Islam. 14(2), 129-157. https://journal.istaz.ac.id/index. php/fikroh/article/view/150/129

Lestariyanti, E. (2020). Mini-Review Pembelajaran Daring Selama Pandemi Covid-19 : Info Artikel. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 3(1).

Lubis, M. (2019). PERAN GURU PADA ERA PENDIDIKAN 4.0. EDUKA : Jurnal Pendidikan, Hukum, Dan Bisnis, 0–5.

Nainggolan, A. M. (2020) Blended Learning Sebagai Model Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen di Pendidikan Tinggi pada Masa dan Pasca Pandemi Covid-19. Didaskalia: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 1(2), 13-25. https://www.ejournal-iakn-manado.ac.id/index.php/didaskalia /article/view/465

Oktavian, R., & Aldya, R. F. (2020). EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN DARING TERINTEGRASI DI ERA. Didaktis: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan, 20(2), 129–135.

Priatmoko, S. (2018). MEMPERKUAT EKSISTENSI PENDIDIKAN ISLAM DI ERA 4.0. TA‟LIM : Jurnal Studi Pendidikan Islam, 1(2), 221–239.

Prisuna, B. F. (2021). Pengaruh Penggunaan Aplikasi Google Meet terhadap Hasil Belajar, Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 14(2), 137-147. https://journal.uny.ac.id/index.php/jpip/article/ view/39160/16703

Rifa’ie, M. (2020). FLEKSIBILITAS PEMBELAJARAN DARING PADA MASA PANDEMI COVID-19 FLEXIBILITY OF ONLINE LEARNING DURING COVID-19 PANDEMIC. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 5(2), 197–209.

Sudjana, N. (2004). Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algessindo.

Surani, D. (2019). STUDI LITERATUR : PERAN TEKNOLOG PENDIDIKAN. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1).

Trisnawati, N. F., Supriadi., & Warfandu, S. (2023). Pengaruh Pembelajaran Daring dengan Menggunakan Aplikasi Google Classroom dan Google Meet Terhadap Minat dan Hasil Belajar Matematika Mahasiswa. Proximal: Jurnal Penelitian Matematika dan Pendidikan Matematika, 6(2), 347-355. Https://E-Journal.My.Id/Proximal/Article/View/2929

Wahid, L. A., & Hamami, T. (2021). Tantangan Pengembangan Kurikulum Pendidikan Islam dan Strategi Pengembangannya dalam Menghadapi Tuntutan Kompetensi Masa Depan. J-PAI : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 8(1), 23-36. https://ejournal.uin-malang.ac.id/index.php/jpai/ article/view/15222/9317

Wibowo, N. (2016). Upaya Peningkatan Keaktifan Siswa melalui Pembelajaran berdasarkan Gaya Belajar di SMK Negeri 1 Saptosari. Jurnal Electronics, Informatics, and Vocational Education (ELINVO), 1(2), 128-139. https://journal.uny.ac.id/index.php/elinvo/article/view/10621/8996

Refbacks

  • There are currently no refbacks.