Strategi Pemasaran Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah (UMKM) di Masyarakat Desa Sungai Mahang

Hendra Taufik, Atalariq Faturrahman Syam, Agung Figo Betranto, Muhammad Ichwansyah, Hijratil Khairah, Marselina Putri, May Yunda Pratama, Siti Aisyah, Zahra Hanfah, Ayu Lestari, Vina Lelita

Abstract


This Real Work Lecture (KKN) activity aims to improve the marketing strategy of micro, small, and medium enterprises (MSMEs) in Sungai Mahang Village, with a focus on MSMEs located around the Jamiatun Muslimin Parid Tengah Mosque. This research was conducted through direct observation, interviews with MSMEs and consumers, as well as distributing questionnaires. The research results show that the majority of MSMEs in the village do not have an effective marketing strategy, which has an impact on low sales levels. Based on the results of the analysis, the KKN team provided training on digital marketing strategies, such as using social media and creating simple websites. Apart from that, the KKN team also helps MSMEs in designing more attractive product packaging. After implementing the program, there was an increase in MSME players' knowledge about the importance of marketing, and there were visible efforts to implement new marketing strategies. However, continued support is still needed from the village government and related institutions to ensure the sustainability of this program.


Keywords


MSMEs, marketing strategy, village, social media, product packaging

Full Text:

PDF

References


Amartha, T. B. (2024, Maret 3). amartha. Retrieved from amartha.com: https://amartha.com/blog/work-smart/pengertian-umkm-jenis-fungsi-dan-cara-mendaftar/

Anggi Ariska Putri, A. N. (2023). Analisis Ontologi Terhadap Peran UMKM Dalam Upaya Meningkatkan perekonomian Masyarakat Di Daerah Ngemplak Boyolali. jurnal Ekonomi, Akuntansi, dan Manajemen Indonesia, 56-66.

Aprilia Pratiwi Putri, A. A. (2022). Pelatihan Digital Marketing untuk Mencapai Optimalisasi Strategi Pemasaran pada UMKM. Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat Nusantara (JPkMN), 828-839.

Cicilia S.Bangun, S. P. (2023). Optimalisasi Pemanfaatan Digital Marketing Untuk UMKM (Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah). ADIMAS: ADI PENGABDIAN KEPADA MASYARAKAT, 89-98.

Dian Puspita, L. A. (2023). SOSIALISASI PEMASARAN PRODUK MELALUI (INTERNET MARKETING) PADA UMKM. Jurnal GEMBIRA (Pengabdian Kepada Masyarakat), 155-160.

Dian Puspita, L. A.-Q. (2023). Sosialisasi Strategi Pemasaran Produk Melalui Media Sosial bagi Pelaku UMKM. Jurnal Of Indonesian Social Society, 7-10.

Eneng Fitri Zakiyah, A. B. (2022). PERAN DAN FUNGSI USAHA MIKRO KECIL DAN MENENGAH (UMKM) DALAM MEMITIGASI RESESI EKONOMI GLOBAL 2023. Jurnal Cakrawala Ilmiah, 1657-1668.

Fadila Ulfah, K. N. (2021). Analisis Strategi Pemasaran Online untuk Meningkatkan Daya Saing UMKM (Studi Keju Lasi). Jurnal Pendidikan Tambusai, 2795-2805.

J Ferdinand Pardede, L. N. (2022). ANALISA URGENSI DIGITALISASI DAN LAPORAN KEUANGAN BAGI UMKM. Jurnal Cakrawala Ilmiah, 1531-1542.

Jatmiko, N. S. (2022). Strategi Pemasaran Ideal di Era Digital untuk Meningkatkan Penjualan Produk UMKM. Jurnal Plakat (Pelayanan kepada Masyarakat), 253-266.

Mashuri. (2019). ANALISIS STRATEGI PEMASARAN UMKM DI ERA 4.0. Jurnal Ilmiah Ekonomi Kita, 215-224.

NISP, O. (2023, September 15). OCBC. Retrieved from ocbc.id: https://www.ocbc.id/id/article/2021/04/07/pengertian-umkm

Rahmatul Jannatin, M. W. (2020). PENERAPAN DIGITAL MARKETING SEBAGAI STRATEGI PEMASARAN UMKM. Jurnal Impact: Implementation and Action, 1-12.

Rizki Agam Syahputra, C. W. (2022). Peningkatan Kemampuan Branding UMKM Melalui Proses Digitalisasi Bisnis. Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat Nusantara (JPkMN), 521-527.

Rizky Ananda Ariza, N. A. (2021). Analisis Strategi Pemasaran Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah (UMKM) pada Era Digital di Kota Medan. Journal of Visions and Ideas, 188-194.

Selfia Anggriani Saputri, I. B. (2023). PERAN MARKETPLACE DALAM MENINGKATKAN DAYA SAING UMKM DI INDONESIA. Jurnal Inovasi hasil Penelitian dan Pengembangan, 69-75.

Setiawansyah. Adhie Thyo Priandika, B. U. (2022). UMKM Class Determination Support System Using Profile Matching. Bulletin of Informatics and Data Science, 46-54.

Syukron Arjuna, A. Z. (2022). Strategi Pemasaran Produk di Era Digital Pada UMKM. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 159-164.

Yeni Sari Wulandari, S. A. (2023). Peningkatan Pengetahuan dan Keteeanpilan Pelaku UMKM Perikanan Melalui Sosialisasi Manajemen dan Pemasaran. Jurnal Inovasi Hasil Pengabdian Masyarakat (JIPEMAS), 257-268.

Krisnawati, W. (2021). Pelatihan personal branding dan product branding pada karang taruna dalam meningkatkan pemasaran serta penjualan produk UMKM Desa Klangonan Gresik Gresik. DedikasiMU: Journal of Community Service, 3(3), 961-969.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.13853980

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Hendra Taufik, Atalariq Faturrahman Syam, Agung Figo Betranto, Muhammad Ichwansyah, Hijratil Khairah, Marselina Putri, May Yunda Pratama, Siti Aisyah, Zahra Hanfah, Ayu Lestari, Vina Lelita

 


Nanggroe: Jurnal Pengabdian Cendikia

E-ISSN :2986-7002