Metode Bermain Peran di RA Muslim Medan Dalam Meningkatkan Empati Sosial Emosional Anak

Hairani Ananda Putri, Fadiah Dian Nashfatih, Ika Holpiana Sari Marbun, Nur Rizkiyah Makhfiro, Nurul Fadilah Ibrahim NST

Abstract


This research aims to find out how the use of role-playing methods can increase children's emotional empathy abilities at RA Muslim Medan. The role-playing method is used as a strategy to improve children's social-emotional abilities. The research results show that the use of role-playing methods can improve children's social-emotional empathy abilities. Children who take part in role-playing activities have better empathy abilities compared to children who do not take part in these activities

Keywords


social emotional, empathy, role playing

Full Text:

PDF

References


Ardani, A. A. M. (2021). Penerapan Metode Bermain Peran untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa Terhadap Konsep Pecahan Sederhana pada Mata Pelajaran Matematika di SD Inpres I Nambaru. Jurnal Paedagogy, 8(2), 210-216.

Halifah, S. (2020). Pentingnya Bermain Peran Dalam Proses Pembelajaran Anak. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 4(3).

Harianja, A. L., Siregar, R., & Lubis, J. N. (2023). Upaya Meningkatkan Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia Dini melalui Bermain Peran. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(4), 4871-4880.

Hazhari, A., Rahman, T., & Nurlaelah, S. (2022). Studi Literatur Penerapan Metode Bermain Peran Terhadap Perkembangan Sosial Anak Usia Dini. TULIP (Tulisan Ilmiah Pendidikan): Jurnal Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 11(1), 43-52.

Rahmawati, A. (2014). Metode bermain peran dan alat permainan edukatif untuk meningkatkan empati anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak, 3(1).




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.12624131

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Hairani Ananda Putri, Fadiah Dian Nashfatih, Ika Holpiana Sari Marbun, Nur Rizkiyah Makhfiro, Nurul Fadilah Ibrahim NST

 


Nanggroe: Jurnal Pengabdian Cendikia

E-ISSN :2986-7002