Analisis Pengembangan Sikap Disiplin Dalam Kegiatan Kepramukaan SDN Ngaliyan 01

Shinta Hardiyanti, Maulfi Hanifatunnisa, Adinda Assyfa Nurdina, Galih Suci Pratama

Abstract


This research aims to describe scout extracurricular activities at SD N Ngaliyan 01, as well as activities aimed at developing disciplinary character at the school. This research uses a qualitative approach. In this method, the researcher acts as the main instrument, and data collection is carried out through observation, interviews and documentation. The data obtained is generally qualitative in nature, with the data analysis carried out being inductive/qualitative. The focus of this research is the analysis of the implementation of scouting activities in the formation of disciplinary character at SDN Ngaliyan 01. The subjects of this research are Siaga scout students at SDN Ngaliyan 01. Data was collected through observation and interviews, then analyzed using qualitative descriptive methods. This research details scouting education as a means to improve the disciplinary character of students at SDN Ngaliyan 01. The research results show that (1) the formation of students' disciplinary character can be formed through scouting activities such as completing scouting attributes, (2) ceremonies, establishing rules or regulations , and through activities such as games which can help in the process of forming a disciplined character in students.


Keywords


Disciplined Character, Scouting, Alert

Full Text:

PDF

References


Akbari Usman, Rizky (2020). Kendala dalam Pelaksanaan Ekstrakurikuler Pramuka untuk Membentuk Perilaku Disiplin Anggota Pramuka SMP Negeri 10 Padang: Journal of Civic Education 3 (2 ), 2020

Asrivi, Q. E. S. (2020). Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Gerakan Pramuka Sebagai Ekstrakurikuler Wajib Pada Kurikulum 2013 Sekolah Dasar Di Masa Pandemi Covid-19. Tunas Nusantara, 2(2), 255-268.

Brackett, M. A., Rivers, S. E., & Salovey, P. (2020). Emotional Intelligence: Implications for Personal, Social, Academic, and Workplace Success. Social and Personality Psychology Compass, 14(1), e12534. doi:10.1111/spc3.12534

Cholifah, T. N., Devi, E. C., Revianti, R., Nandika, M., Putri, A., Wahyudi, T., Yanti, Y. E., Rustantono, H., Rasyid, H., & Siregar, E. (2023). Pelatihan Kepramukaan Untuk Meningkatkan Kedisplinan Dan Penanaman Pendidikan Karakter Siswa Di Sdn 1 Permanu. 2(4), 287–294.

Fitriyani, Kurnia, I. R., & Saripah, S. (2023). Penanaman Pendidikan Karakter Melalui Kegiatan Ekstrakulikuler Pramuka Persari Siaga di Sekolah Dasar. EduBase : Journal of Basic Education, 4(1), 1–9.

Hero, H. (2021). Implementasi Kegiatan Pramuka dalam Membentuk Karakter Disiplin Siswa Kelas V SD Inpres Boru Kecamatan Wulanggitang Kabupaten Flores Timur. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 7(2), 308-314. https://doi.org/10.5281/zenodo.4699306

Kristi, C. (2020). Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler Pramuka di UPT SD Negeri 18 Gresik. Artikel Dalam Buku Pendidikan Karakter, 8(3), 569-580.

Nurdin, N., Jahada, J., & Anhusadar, L. (2021). Membentuk Karakter melalui Kegiatan Ekstrakurikuler Pramuka pada Anak Usia 6-8 Tahun. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 952–959. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i2.1603

Purwanti, L., Sembiring, M. F., & Agustinwati, A. (2020). Implementasi Kegiatan Ekstrakurikuler Pramuka Dalam Menumbuhkan Karakter Disiplin Siswa Anggota Gerakan Pramuka Di Kelas Vi Sdn 050618 Kampung Bamban Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal Serunai Pancasila dan Kewarganegaraan, 9(2), 61-70.

Republik Indonesia. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Lembaran Negara Republik Indonesia Tahun 2003 Nomor 78.

Sabrina, A., Husniati, H., & Jiwandono, I. S. (2022). Peran Kegiatan Ekstrakurikuler Pramuka Dalam Penanaman Karakter Siswa Di Sdn 26 Mataram Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 8(1), 933–938. https://doi.org/10.58258/jime.v8i1.2915.

Syafiudin, M. (2021). Peran Ekstrakurikuler Pramuka Dalam Membentuk Karakter Disiplin Siswa. Aulada : Jurnal Pendidikan dan Perkembangan Anak, 3(1), 71-82. Https://Doi.Org/10.31538/Aulada.V3i1.863

Utami, F. D. W., Malaikosa, Y. M. L., & Supriyanto, D. H. (2022). Pembentukan Budaya Disiplin Peserta Didik Melalui Pengamalan Kode Kehormatan Pramuka di Sekolah Dasar. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 6(1), 123-133.

Wadlifah. (2013). Sesuai dengan pengamalan dasar darma ke-8, disiplin bisa ditanamkan sedini mungkin melalui kegiatan pramuka. Jurnal Pendidikan dan Pembinaan Karakter, 5(2), 123-134. Universitas Pendidikan Indonesia.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.11621823

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Shinta Hardiyanti, Maulfi Hanifatunnisa, Adinda Assyfa Nurdina, Galih Suci Pratama

 


Nanggroe: Jurnal Pengabdian Cendikia

E-ISSN :2986-7002