Peningkatan Kualitas Pelayanan di BNI Syariah Dengan Pendekatan Customer Relationship Management (CRM)

Nailan Ni’mah Sinaga, Chuzaimah Batubara

Abstract

With the aim of increasing business value for customers, Customer Relationship Management System (CRM) focuses on the theory of business-customer relationship management. You can also think of this as an integrated computer system, which monitors the activity of the company before and after the sale. This study examines the growth and application of CRM in the Indonesian banking sector. The task of this research is to provide a deeper understanding of the application of CRM in BRI sharia banks by examining various available research sources and literature. We conducted research on BRI Shariah using online media to determine whether it uses CRM to attract loyal customers. The research was conducted by the author by examining various publications and journals on the application of CRM in the BRI Sharia bank. In the near future, the results of this analysis will be used to improve the understanding of the application of Sharia CRM in Indonesia.

Keywords

Customer Relationship Management (CRM), BRI Syariah Bank, CRM Implementation

Full Text:

PDF

References

Al Arif, M. Nur Rianto. (2021). Dasar-Dasar Pemasaran Bank Syariah. Bandung: Alfabeta.

Barantum. (2023). Semua Tentang CRM Yang Perlu Anda Ketahui: Lengkap. Diakses Melalui Https://Www.Barantum.Com/Blog/Crm-Adalah/ Pada Kamis, 13 Juli 2023.

Barnes, James G. (2003). Rahasia Manajemen Hubungan Pelanggan (Terj. Andre Asparyogi Winardi). Yogyakarta: Andi.

Benyamin, C. (2021). Analisis Penerapan Customer Relationship Management PT Bank Syariah Indonesia Tbk. (Studi Pada Produk Cash Management System) (Doctoral Dissertation, Universitas Gadjah Mada).

BRI Syariah. (2023). Tentang Perusahaan. Diakses Melalui Https://Ecc.Co.Id/Company/Site/View/998 Pada Hari Kamis, 13 Juli 2023

Buchory, Herry Achmad., & Saladin, Djaslim. (2006). Dasar-Dasar Pemasaran Bank. Bandung: Linda Karya.

Buttle, F. (2007). Customer Relationship Management (Manajemen Hubungan Pelanggan) Concept and Tools. Malang: Bayumedia Publishing.

Dana Cita. (2022). CRM: Pengertian, Fungsi Dan Contohnya Lengkap. Diakses Melalui Https://Danacita.Co.Id/Blog/Crm-Pengertian-Fungsi-Dan-Contohnya-Lengkap/ Pada Kamis, 13 Juli 2023.

Dyantina, O., Afrina, M., & Ibrahim, A. (2012). Penerapan Customer Relationship Management (CRM) Berbasis Web (Studi Kasus Pada Sistem Informasi Pemasaran Di Toko YEN-YEN). JSI: Jurnal Sistem Informasi (E-Journal), 4(2). Https://Doi.Org/10.36706/Jsi.V4i2.1274

Fauzan, A. (2009). Alokasi Penyaluran Dana Pembiayaan Pada UKM Oleh Bank Rakyat Indonesia (BRI) Syariah Cabang Tanggerang (Doctoral Dissertation, Syariah Dan Hukum Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta).

Griffin, J. (2005). Customer Loyality: Menumbuhkan Dan Mempertahankan Pelanggan, Edisi Revisi. Alih Bahasa Oleh Dwi Kartini Yahya), Jakarta: Erlangga.

Hasan, S. A. (2010). Marketing Bank Syariah: Cara Jitu Meningkatkan Pertumbuhan Pasar Bank Syariah. Ghalia Indonesia.

Kamal, R. Z. (2018). Implementasi Strategi Costumer Relationship Management Pada BRI Syariah Kantor Cabang Pembantu Lawang (Doctoral Dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).

Khinanti, S. A., & Abdullah, A. (2023). Implementasi Customer Relationship Management (CRM) Terhadap Loyalitas Nasabah Dengan Kepuasan Nasabah Sebagai Variabel Intervening di Bank Jateng Syariah KCP Sragen (Doctoral Dissertation, UIN Raden Mas Said Surakarta).

Komalig, A. L. (2013). Manajemen Hubungan Pelanggan Dan Promosi Pengaruhnya Terhadap Kepuasan Debitor Pada PT. Bank Sulut Cabang Calaca Manado. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 1(4). Https://Doi.Org/10.35794/Emba.1.4.2013.2873

Mcleod Jr, R., & Schell, G. P. (2008). Sistem Informasi Manajemen Edisi 10. Jakarta: Salemba Empat.

Robiatusyifa, R. (2020). Peningkatan Kualitas Pelayanan Di Bni Syariah Kantor Cabang Bekasi Dengan Pendekatan Customer Relationship Management (CRM) (Doctoral Dissertation, Fakultas Agama Islam Universitas Muhammadiyah Jakarta).

Salah, Muwafik A. (2014). Costumer Relationship Management (CRM). Diakses Melalui Http://Muwafikcenter.Lecture.Ub.Ac.Id/2014/05/Customer-Relationship-Management-Crm/ Pada Kamis, 13 Juli 2023.

Sutedi, Adrian. (2009). Perbankan Syariah. Cet. Ke-1. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Tandjung, Widjaja Jenu. (2003). Marketing Management: Pendekatan Pada Nilai-Nilai Pelanggan. Ed. 1. Malang: Bayu Media Publishing.

Tauriana, D., & Andhika, A. (2010). Bauran Pemasaran, Manajemen Hubungan Pelanggan Dalam Menciptakan Loyalitas Konsumen. The Winners, 11(1), 34-42. Https://Doi.Org/10.21512/Tw.V11i1.698

Yahya, Y. (2012). Penerapan CRM (Customer Relationship Management) Pada Aplikasi Perusahaan Dagang. Jurnal Ekonomika Dan Manajemen, 1(2). Http://Dx.Doi.Org/10.36080/Jem.V1i2.284

Refbacks

  • There are currently no refbacks.