Pengaruh Strategi Role Playing Terhadap Keterampilan Komunikasi Siswa Pada Mata Pelajaran PKn di Kelas III MIN 4 Medan

Nabila Azzahra

Abstract

This study aims to find out how far the influence of role playing strategies on students' communication skills in Class III MIN 4 Medan for the 2023/20024 Academic Year. The type of research used is Pre-Experiment with the type of One Group Pretest – Postest Design. The population in this study is all students of class III MIN 4 Medan. The sample of this study was 28 students from classes III-B who were selected through the Purposive Sampling technique. The data analysis used in this study is the normality test, linearity test, simple linear regression test, Determination Coefficient test (R square) test and hypothesis test. Based on the results of the study, the average score of the pretest communication skills test was 55.35 and the posttest was 79.07. The results of the t-test with regression analysis and at the level of significance ? = 0.05 were obtained t calculated > t table which was 10.480 > 1.706 and and a sig. (0.000) < 0.05, then Ho is rejected. So it was concluded that there was a significant influence of role playing strategies on students' communication skills in PKn subjects in Class III MIN 4 Medan.

Keywords

Student Communication Skills, Role Playing Strategi.

Full Text:

PDF

References

A.Rahim, & Dwiprabowo, R. (2020). Penerapan Metode Role Playing Pada Mata Pelajaran PPKn 1, 210–217.

Agustianti. (2022). Metode penelitian kuantitatif & kualitatif. In Tohar Media (Issue Mi).

Aidil, M., & Kom, A. M. (2018). Komunikasi Dalam Pendidikan. III(2), 699–706.

Anas, N., & Sapri, S. (2022). Komunikasi Antara Kognitif dan Kemampuan Berbahasa. EUNOIA (Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia), 1(1), 1. https://doi.org/10.30821/eunoia.v1i1.997

Budiono, H., & Abdurrohim, M. (2020). Peran Guru Dalam Mengembangkan Keterampilan Komunikasi (Communication) Siswa Kelas V Sekolah Dasar Negeri Teratai. Jurnal IKA PGSD (Ikatan Alumni PGSD) UNARS, 8(1), 119. https://doi.org/10.36841/pgsdunars.v8i1.589

Bukoting, S. (2023). Integrasi Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Untuk Mengembangkan Karakter Siswa Sekolah Dasar, 3(2), 70–82.

Chairunnisa, A. M., Lubis, R., & Safran, S. (2023). Analisis Faktor-Faktor Penghambat Dan Pendukung Pelaksanaan Pembelajaran PKN Pada Siswa Kelas V DI SD Negeri 060856 Medan Perjuangan. Al Yazidiy: Jurnal Sosial Humaniora Dan Pendidikan, 5(2), 82–91.

Deborah, G. O. (2018). Keterampilan Komunikasi Interpersonal Guru Dalam Menyampaikan Materi Pelajaran Kepada Murid Tunarungu Di SLB-B Karya Mulia Surabaya. Jurnal E-Komunikasi Universitas Kristen Petra, 3(2), 1–12.

Dewi, E. R., & Kustiarini. (2022). Implementasi Model Pembelajaran Two Stay Two Stray (TSTS) Berbasis Peta Konsep Sebagai Upaya Meningkatkan Keterampilan Komunikasi Mahasiswa. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 05(2), 161–173.

Hafazoh, I. A. (2023). Pengaruh Metode Role Playing Terhadap Keterampilan Berbicara Bahasa Indonesia Siswa Kelas IV SDN 4 Kesik Tahun Pelajaran 2022/2023. Universitas Hamzanwadi).

Haidir, & Salim. (2012). Strategi Pembelajaran. In Strategi Pembelajaran (Suatu pendekatan Bagaimana Meningkatkan Kegiatan Belajar Siswa Secara Transformatif). Perdana Publishing.

Kaelan, D. (2007). Pendidikan Kewarganegaraan. Paradigma.

Kemendikbud. (2018). Tema 4 : Kewajiban dan Hakku. Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Balitbang, Kemendikbud.

Kurniasari, A. A., Nugroho, A. S., Umam, N. K., & Subayani, N. W. (2023). Peningkatan Keterampilan Komunikasi dengan Metode Pembelajaran Role Playing pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Journal on Education, 5(3), 8582–8591. https://doi.org/10.31004/joe.v5i3.1649

Kusumawati, T. I. (2016). Komunikasi VerbaL dan Non Verbal. Al-Irsyad: Jurnal Pendidikan Dan Konseling, Vol. 6, No(2), 83–98.

Latifah, N. U. R. (2019). PKn SD P E M B E L A J A R A N. 2.

Lubis, A. A. (2013). Konsep strategi belajar mengajar bahasa Arab. Jurnal Darul, 01(2).

Lubis, C., & Nasution, S. (2024). Pengaruh Metode Role Playing Terhadap Peningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia kelas V di Madrasah Ibtidaiyah. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(2), 2017-2028.

Magdalena, I., Handayani, S. S., & Putri, A. A. (2021). Analisis faktor yang mempengaruhi keterampilan berbicara siswa di Sdn Kosambi 06 Pagi Jakarta Barat. Nusantara: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(1), 107–116.

Mardhiyah, R. H., Chitta, S. N. F. A. F., & Zulfikar, M. R. (2021). Pentingnya Keterampilan Belajar di Abad 21 sebagai Tuntutan dalam Pengembangan Sumber Daya Manusia. Lectura: Jurnal Pendidikan, 12(1), 187–193.

Maulida, N., Sa’adah, S., & Ukit, U. (2021). Peningkatan Keterampilan Berkomunikasi Siswa Melalui Pembelajaran Berorientasi TPACK Dengan Blended Learning Pada Materi Sistem Gerak. Jurnal BIOEDUIN : Program Studi Pendidikan Biologi, 11(2), 79–87. https://doi.org/10.15575/bioeduin.v11i2.14313

Mistina, N. (2018). Teori dan praktik Berbagai model pembelajaran menerapkan inovasi pembelajaran di kelas Inspiratif. CV Oase Group.

Napitupulu, D. S. (2019). Komunikasi Organisasi Pendidikan Islam. At-Ta’dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 11(2), 127–136.

Nasihudin, N., & Hariyadin, H. (2021). Pengembangan Keterampilan dalam Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(4), 733–743. https://doi.org/10.36418/japendi.v2i4.150

Nur, D., & Kurnianti, E. M. (2019). Peningkatan Keterampilan Berkomunikasi Siswa Melalui Metode Bermain Peran dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas IV A SDN Kebon Jeruk 11. Jakarta Jurnal Edusciences, 5(1).

Pasaribu, A. F., & Aslami, N. (2022). Strategi Manajemen Perubahan dalam Meningkatkan Disiplin Perguruan Tinggi. Jurnal Ilmu Komputer, Ekonomi Dan Manajemen (JIKEM), 2(1), 1365–1371.

Pratiwi, E. A., Witono, A. H., & Jaelani, A. K. (2022). Keterampilan Komunikasi Siswa Kelas V SDN 32 Cakranegara Kecamatan Sandubaya Kota Mataram Tahun Ajaran 2021/2022. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(3b), 1639–1646. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i3b.832

Pusvita, L. Y., Nurhasanah, N., & Indraswati, D. (2023). Keterampilan Komunikasi Siswa Kelas V SDN 13 Ampenan dan Hubungannya Dengan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran PPKn. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(4), 2005–5010. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i4.6015

Putri, A. J., Arsil, A., & Kurniawan, A. R. (2020). Analysis of Communication Skills Achievement in the Learning Process. JRPD (Jurnal Riset Pendidikan Dasar), 3(2), 154–161.

Rahmat, P. S. (2019). Strategi Belajar Mengajar. Media Pustaka.

Rambe, A. H., & Apriani, W. (2021). Minat Belajar Siswa Sd Terhadap Pkn Melalui Model Pembelajaran Bermain Peran. Nizhamiyah, 11(1), 90–97. https://doi.org/10.30821/niz.v11i1.950

Rambe, R. N. (2023). Upaya Meningkatkan Keterampilan Berbicara di Depan umum. Jurnal Pendidikan dan Sastra Inggris (JUPENSI), 2(Agustus)-16.

Rambe, S. D. S., Manurung, P., & Syarqawi, A. (2022). Faktor Pendukung Dalam Mengembangkan Keterampilan Komunikasi Siswa Di Smp It Bunayya Padangsidimpuan. Jurnal Ikatan Alumni Bimbingan Konseling Islam, 4(juni), 7–8.

Rozy, A. F. (2023). Pengaruh metode pembelajaran role playing dalam meningkatkan kemampuan komunikasi dan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

Saefuddin, A. (2014). Pembelajaran Efektif. PT Remaja Rosdakarya.

Siddik, D., & Sinaga, A. I. (2017). Pengaruh Metode Role Playing Terhadap Pondok Pesantren Modern Babussalam Kabupaten Langkat. AT - TAZZAKI, 01(01), 122–136.

Syamsuryadin, S., & Wahyuniati, C. F. S. (2017). Tingkat Pengetahuan Pelatih Bola Voli Tentang Program Latihan Mental Di Kabupaten Sleman Yogyakarta. Jorpres (Jurnal Olahraga Prestasi), 13(1), 53–59. https://doi.org/10.21831/jorpres.v13i1.12884

Ulfah, S. M., & Budiman, M. A. (2019). Keefektifan Model Pembelajaran Role Playing Terhadap Kemampuan Berbicara. 2(1), 83–91.

Yusnaldi, E., Aulia, N. D., Nasution, L. K., Fadilla, S., Nurmadayanti, & Nuri, A. Y. (2024). Pendidikan Kewarganegaraan dalam Kehidupan Berbangsa dan Bernegara. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 113–119. https://doi.org/10.59525/ijois.v2i2.31

Zulfa, A. R., & Rosyidah, Z. (2020). Analysis of Communication Skills of Junior High School Students on Classification of Living Things Topic. INSECTA: Integrative Science Education and Teaching Activity Journal, 1(1), 78. https://doi.org/10.21154/insecta.v1i1.2078

Zunidar. (2020). Strategi Pembelajaran. Perdana Publishing.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.