Desain Inovasi Pendidikan yang Berpihak Pada Peserta Didik dan Memerdekakan Peserta Didik Abad 21

Verga Mediana, Iis Agustiani, Iis Agustiani, Hetilaniar H, Hetilaniar H

Abstract

Ki Hadjar Dewantara, an Indonesian educational figure, is renowned for his holistic approach to education through the concept of "Taman Siswa." His educational philosophy emphasizes experiential learning, critical thinking, and moral development. According to Dewantara, liberating education not only imparts knowledge but also instills values of care and justice, which are crucial for building an inclusive society. Thus, this approach to education holds significant potential for advancing Indonesia and fostering a generation that is both caring and just.

Keywords

Educational Philosophy, Ki Hadjar Dewantara, Student-Centered Education

Full Text:

PDF

References

Ali, M. (2022). Pengantar Filsafat : dari Masa Klasik Hingga Postmoderenisme. Jogyakarta: Ar-Ruzz Medila.

Almuzani. (2021). Ugansi Filsafat Pendidikan dan Hubungannya Terhadap Pengembangan Kurikulum. Pena : Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial , 46-66.

Anisa, A. N. (2023). Ki Hajar Dewantara dan Revolusi Pendidikan pada Masa Pergerakan Nasional di Indonesia. Jurnal Sejarah Pendidikan Sejarah Universitas Jambi, 88-96.

Atik, R. P. (2023). Pendekatan Terintegrasi dalam Pengembangan Kurikulum Abad 21 . Jurnal Ilmilah Pendidikan Holistik, 71-82.

Dewantara, K. H. (1977). Bagian Pertama. Jurnal Pendidikan, 1.

Dewi, Hidayat, Marjohan, Maulini, & Aulia. (2022). Landasan Folosofis Pendidikan. Jurnal On Education, 431-441.

Febriyanti, N. (2021). Implementasi Konsep Pendidikan Menurut Ki Hajar Dewantara. Jurnal Pendidikan Tambusai, 1631-1638.

Istiningsih, D. (2028). Filsafat Pendidikan Ki Hajar Dewantara dalam Kehidupan Nyata. Pekan Baru: Suluh Media.

Romlah. (2022). Manajemen Pendidikan. Bandar Lampung: Merdeka Belajar: Guru Penggerak.

Susilowatil, T. (2020). Wirausaha Mahasiswa Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan,Universltas Sebelas Maret. Jurnal Kewirausahaan & Bisnis, 10.

Tarigan, M., Alvindi, Wiranda, A., Hamdani, S., & Perdamelan. (2022). Filsafat Pendidikan KI Hajar Dewantara dan Perkembangan Pendidikan di Indonesia. Mahaguru Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 149-159.

Wardani, K. (2020). Peran Guru Dalam Karakter Menurut Konsep Pendidikan Ki Hajar Dewantara. Jurnal Pendidikan Karakter, 8-10.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.