Hubungan Tanggung Jawab Orang Tua Terhadap Motivasi Belajar Pai Peserta Didik di UPT SDN 36 Kota Payakumbuh

Ice Oktaviola, Charles C, Yelfi Dewi, Afrinaldi A

Abstract

The aim of this research was to ascertain, at UPT SDN 36 Payakumbuh City, the relationship of parental responsibility to students' Islamic religious education learning motivation. The Relationship of Parental Responsibility to Students' Islamic Religious Education Learning Motivation may be better understood by means of this research.This kind of study applies the Correlation approach of quantitative research. There are as many as 31 respondents among the students of UPT SDN 36 Payakumbuh City. Random sampling took the sample. Data were gathered by means of questionnaires and observations; thereafter, they were computed computerized using the SPSS Version 26 chi square statistical test. According to the univariate findings of this research, 54.8% of the sample exhibit inadequate parental accountability and low Islamic Religious Education learning motivation of 51.6%. With a significant value in the findings displaying (p = 0.002 <0.05), the bivariate results revealed a link between parental accountability and Islamic Religious Education learning motivation.

Keywords

students' Islamic religious education learning motivation, parental responsibility

Full Text:

PDF

References

Puadi, A.; Trisno, B.; Adriani, W.; 20211 Perhatian Orang Tua Berpengaruh Terhadap Motivasi Siswa Dalam Belajar Pendidikan Agama Islam Di SDN 03 Pakan Labuah. 3(1), 598–599 Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia 10.31004/irje.v3i1.327 https://doi.org

Safuroh, S.; Alfaruqy, MZ; Sari, IA; Adversity quotient 2023 dengan motivasi belajar dan dukungan sosial orang tua: siswa kelas 7 SMP Negeri 1 Baturetno menunjukkan hubungan 10(01), 47 Jurnal Kesejahteraan Keluarga dan Pendidikan JKKP 10.21009/Jkmp.101.04 Tanya Habul Kirom (2021). https://doi.org/ Motivasi Belajar IPS Kelas IV Siswa Gugus Sunan Ampel Demak: Pengaruh Model Snowball Throwing dan Jurnal Problem Based Learning PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), lima (4), 74–75.

Endriani, A. (1967) Judul kosong tanpa judul. Satu, 115 Angewandte Chemie Edisi Internasional; 6(11), 951–952.

Festiawan, R. 2020 Metode pembelajaran dan pertumbuhan. universitas umum Sudirman; 11–12.

Friska Indriza. F.Norman Harahap (2018). Hasil Program Parenting dan Pola Asuh Orang Tua: Dampaknya Terhadap Peningkatan Inspirasi Pembelajaran Anak Usia Dini Al-Muaddib: Jurnal Ilmu Sosial & Islam, 3(1), 12.10.31604/muaddib.v1i1.367

Halida, T., 2023 Z Motivasi Belajar dan Bimbingan Orang Tua Dalam Pendidikan Agama Islam Siswa SDIT Rabbani Rajeg, Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Kabupaten Tangeang, 4(2), 2179.

Hasmone Annas Akhmal; Sarju Hussin; Norihan Sabri Ismail; Hamzah Rohana; Saud Sukri Muhammad. Tahun 2011: Kurikulum dan Masyarakat, Pendidikan: Jurnal Satu Integrasi Pendidikan, 1 (September), 351–352.

A. 2012. Penelitian Teori dan Praktek Pendidikan Idrus, 21(2), 148. Pola Asuh Orang Tua dalam Pembinaan Siswa Sekolah Dasar

D.Sidik. Sunarsi, Priadana, 2022 Pendekatan Penelitian Kuantitatif Novel Pascal Penulis Pascal.

Malik, R. U. ( 2018 ) Dukungan Sosial Orang Tua Terhadap Pria Termotivasi Belajar Tahfidz Al-Quer'an Siswa 3(2), 143 Psikis: Jurnal Psikologi Islam https://doi.org/10.19109/psikis.v3i2.1758

Massni, H. 2015. Lima (1), 42. Strategi inspiratif belajar siswa. Pelatihan

Merentek, R. M. 2020 Pola Asuh Orang Tua Yang Mempengaruhi Motivasi Belajar Siswa Kelas V SD GMIM Desa Raanon Lama Kecamatan Motoling Jurnal Https://Jurnal.Unibrah.Ac.Id/Index.Php/JIWP, 6(3), 187– 188 10.5281/zenodo Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan 5510708 http://doi.org

Catatan Berkat L., W. 2020 Motivasi Belajar Siswa Terhadap Tanggung Jawab Belajar Siswa Kelas V SD Negeri Tegalglagah 04 Bulakamba Brebes: Pengaruh Bimbingan Orang Tua Conference Series, 3(4), 661–662. Pendidikan, humaniora, dan ilmu sosial (SHE). Kesepuluh 20.20961/shes.v3i4.54403 10.20961https://doi.org

Ruli, E. 2020 Peran dan Tanggung Jawab Orang Tua dalam Pendidikan Anak. Jurnal Pendidikan Nonformal Pertama, 144.

Sularmi, M. (2001); Poerwanti, JIS; Saputra, N.P.J. Bimbingan Orang Tua: Interaksinya dengan IPS dan Motivasi Belajar Tujuan Pembelajaran Siswa Sekolah Dasar Jurnal Pendidikan Dasar, 9(1), 39. 20211 Sudarma, I., Sari, N.L., & Japa, I.G. Motivasi dan Hasil Belajar Sains Tidak Jauh dari Pola Asuhan Orang Tua. Mimbal PGSD Undiksha, 09(3), 445. 10.23887/jjpgsd.v9i2.36046 https://doi.org.

Sri Wahyuni, N. 2018 Motivasi Belajar Santri di Pondok Pesantren Mawaridussalam: Hubungan Dukungan dari Orang Tua Tunggal (Ibu). Jurnal Diversita, 4(1), 73; doi.org/10.31289/diversita.v4i1.1604

E.; Syahid, 2022; Abdullah (2022) Penerapan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dalam Pengembangan Karakter Pribadi Islami Jurnal Ilmu Sosial, Agama, Budaya dan Ilmu Terapan, 2(3), 5–6 K ASTA Ten.58218/kasta.v2i3. 408 doi.org/Tan, JH; Ismanto, AY; Babakal, A. (2018). Dukungan Orang Tua dan Motivasi Belajar: Hubungan Anak Kelas IV dan V Usia Sekolah di SD Bimbingan dan Konseling Kawangkoan Kalawat FKIP UNIPA, 1(35), 3–4.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.