Rencana Bisnis dalam Meningkatkan Usaha UMKM di Era Digitalisasi
Abstract
This business plan is designed to advance Micro, Small and Medium Enterprises (UMKM) in facing the challenges and opportunities of the digitalization era. In this context, the main focus is to implement a comprehensive digitalization strategy. First, involving UMKM in online platforms to increase market visibility and reachability. Second, adopt an effective digital marketing strategy, including the use of social media, SEO and data-based campaigns. Based on technological innovation, this plan aims to have a positive impact on the growth of UMKM, depict realistic growth projections, and provide adaptation strategies to changing digital market trends. It is hoped that the steps proposed in this business plan will strengthen the competitiveness of UMKM in the digital era, creating a business environment that is sustainable and responsive to dynamic changes in the digital economy.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdurohim, F. S. U. (n.d.). No Title (P. C. E. M. AKSARA (ed.)). PENERBIT CV.EUREKA MEDIA AKSARA.
Adi, M Kwartono. 2007. Analisis Usaha Kecil dan Menengah. Yogyakarta: AndiOffset.
Arwani, Ahmad, 2010, Delapan Kunci Sukses Berbisnis Ala Rosulullah, Inti Medina, Jakarta
Gunartin, G. (2017). Penguatan UMKM Sebagai Pilar Membangun Ekonomi Bangsa. Eduka: Jurnal Pendidikan, Hukum, Dan Bisnis, 1(5).
Hamzah, R. E., & Putri, C. E. (2020). Analisis Self-Disclosure Pada Fenomena Hyperhonest Di Media Sosial. Jurnal Pustaka Komunikasi, 3(2), 221-229.
Hindasah, L. (n.d.). Perencanaan bisnis (E. W. & K. Gumawan (ed.)). LP3M UMY Jl. Lingkar Selatan, Kasihan, Bantul, Yogyakarta.
Ina Primiana, 2009. Menggerakan Sektor Riil UKM dan Industri. Bandung: Alfabeta
Noor, H. C. M., Rahmasari, G., & Hum, M. (2018). Esensi Perencanaan Bisnis yang Memadai Bagi Usaha Mikro Kecil dan Menengah ( UMKM ). 1(3), 454–464..
Rudjito. 2003. Strategi pengembangan UMKM Berbasis Sinergi Bisnis, dalam Makalah yang disampaikan pada seminar peran perbankan dalam memperkokoh ketahanan nasional kerja sama Lemhanas RI dengan BRI.
Supriyanto. (2012). Business Plan Sebagai Langkah Awal Memulai Usaha. Jurnal Ekonomi Dan Pendidikan. https://doi.org/10.21831/jep.v6i1.590.
Supriyanto A, & Hana, K. F. (2020). Strategi Pengembangan Desa Digital Untuk Meningkatkan Produktivitas UMKM. BISNIS: Jurnal Bisnis dan Manajemen Islam, 8(2), 199-216.
Tartila, M. (2022). Strategi Industri Perbankan Syariah dalam Menghadapi Era Digital. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 8(3), 3310-3316.
Vania, A., & Anwar, S. (2022). Social entrepreneurship mengatasi krisis sosial dan ekonomi di masa Covid-19: perspektif ekonomi islam Jurnal Paradigma Ekonomika, 17(1), 45-60.
Refbacks
- There are currently no refbacks.