Implementasi E-Government Pada Aplikasi DILANDACITA Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kota Cimahi
Abstract
The implementation of e-government in Dilandacita application is a progressive step in the transformation of public services at the Population and Civil Registration Office of Cimahi City. Dilandacita is designed to make it easier for people to apply for population administration services in real time with only an internet connection and browser. Using descriptive qualitative research method, this research focuses on analyzing the implementation of e-government, especially the concept, objectives, and performance of e-government (Indrajit, 2002). The result is based on the Community Satisfaction Index, Dilandacita application received a score of 80,575 from a total of 13,542 respondents (users). The implementation of Dilandacita can be said to be good and improve administrative efficiency, optimize the transaction process, and provide better accessibility for the community. In addition, the government can increase transparency, public participation, and form a modern, efficient, and sustainable public service ecosystem.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Cimahi, I. (2022, Agustus 26). Permudah Pengurusan Adminduk di Cimahi Lewat Aplikasi Dilandacita. Info Cimahi.
Dinas Komunikasi, Informatika, Statistik, dan Persandian Kabupaten Ngawi. “E-government Sebagai Strategi dalam Meminimalisasi Penyebaran Covid-19 dan Efektifitas Pelayanan Publik.†29 Juni 2021.
DPMPTSP Kabupaten Kaimana. “STRATEGI PENERAPAN E-GOVERNMENT DI PEMERINTAHAN.†20 June 2022.
E, Ihsanira Dhevina. “Beranda Produk Hukum Berita & Artikel Informasi & Layanan Publik Tentang Kami E- Government : Inovasi dalam Strategi Komunikasi.†setneg.go.id, 4 April 2018.
Hariyati, Ana Maria Sri, et al. “Implementasi E-government dalam Pelayanan Publik (Studi Kasus Penyelenggaraan Pelayanan KTP Elektronik di Kecamatan Pulomerak).†Jurnal Manajemen dan Ilmu Administrasi Publik, vol. 4, no. 3, 2022
Junaidi. (2015). Implementasi E-government untuk Penyelenggaraan Pelayanan Adminduk. REFORMASI.
Kurniawan, I. A., Yusman, D., Ummu, G. K., & Junianto, A. (2022). Implementasi E-government pada Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kota Tangerang (Studi Kasus Platform Sobat Dukcapil). Sawala.
Larasati, D. C. (2019, November). Analisis Elemen Sukses E-government dalam Implementasi Sistem Informasi Aplikasi Mobile Pajak Daerah (SAMPADE) Kota Malang. In Conference on Innovation and Application of Science and Technology (CIASTECH) (Vol. 2, No. 1, pp. 93-100).
Perdana, D. R., & Fanida, E. H. EFFECTIVENESS OF GOVERNMENT RESOURCES MANAGEMENT SYSTEM IMPLEMENTATION IN SURABAYA GOVERNMENT OFFICES.
Sadli. (2022). Disdukcapil Kota Cimahi Kini Gunakan Aplikasi Layanan Dilandacita. Diakses dari https://cimahikota.go.id/berita/detail/81877-disdukcapil-kota-cimahi-kini-gunakan-aplikasi-layanan-dilandacita pada 1 Desember 2023.
Sari, S. T., Parawu, H. E., & Harakan, A. (2022). PEMANFAATAN ELECTRONIC GOVERNMENT DI DINAS KOMUNIKASI INFORMATIKA STATISTIK DAN PERSANDIAN KABUPATEN LUWU. Kajian Ilmiah Mahasiswa Administrasi Publik (KIMAP), 3(4), 1151-1166.
Salsabila, R. I. (2022). Implementasi E-government dalam Pencatatan E-KTP (Studi Kasus di Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kab Majalengka Tahun 2019). FISIP Unpad.
Septiani, Maya. “E-government Sebagai Strategi dalam Meminimalisasi Penyebaran Covid-19 dan Efektivitas Pelayanan Publik.†ombudsman.go.id, 1 April 2020.
Shavira, A., Rudiana, R., & Lesmana, A. C. (2021). IMPLEMENTASI ELECTRONIC GOVERNMENT PADA PENGGUNAAN APLIKASI QLUE SEBAGAI UPAYA PENERAPAN JAKARTA SMART CITY DI DINAS KOMUNIKASI, INFORMATIKA, DAN STATISTIK PROVINSI DKI JAKARTA TAHUN 2020. Jurnal Administrasi Pemerintahan (Janitra), 1(2), 174-183.
Yuhefizar, et al. NASKAH AKADEMIK DAN RANCANGAN PERATURAN DAERAH TENTANG PENGELOLAAN E-GOVERNMENT DI PROVINSI SUMATERA BARAT. Padang, PPID Sumbar, 2017.
Refbacks
- There are currently no refbacks.