Penggunaan Media Interaktif Youtube dan Quizizz Paper Mode Terhadap Minat Belajar Siswa Kelas IV SDN Lemahireng 05 Dalam Pembelajaran Pendidikan Pancasila
Abstract
Effective learning will be realized by paying attention to several factors, one of which is student learning interest and teacher creativity in providing teaching ideas. With this high learning motivation and creativity level, it will increase the success of learning objectives. This study aims to determine the effect of using interactive learning media Youtube and Quizizz on the learning interest of fourth grade students of Lemahireng 05 State Elementary School in learning Pancasila Education material on Indonesian Cultural Diversity. The method used in this research is Classroom Action Research which is carried out with 2 cycles using a qualitative approach. The results obtained in this study, showed an increase in student interest in learning. This is evidenced by the percentage of learning interest in cycle I of 59.64% in the medium category and increased in cycle II to 74.29% in the high category. So it can be concluded that the application of youtube interactive media and Quizizz paper mode can increase learning interest in fourth grade students of Lemahireng 05 State Elementary School.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aditiya, N., & Prastowo, A. (2021). Penggunaan Video Youtube Pada Pembelajaran Tematik Saat Pembelajaran Daring Untuk Menumbuhkan Minat Belajar Peserta Didik. Edutainment, 9(2), 108-117.
Amsul, K. M., Irmayanti, I., Fitriani, F., & Sudirman, P. (2022). Efektifitas Penggunaan Media Pembelajaran Quizizz Terhadap Minat Dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas XI IPA MAN 2 Sinjai. JTMT: Journal Tadris Matematika, 3(1), 10-17.
Ardiansyah, M. (2022). Efektivitas Penggunaan Platform Quizizz dalam Meningkatkan Minat dan Pemahaman Konsep Matematika. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 6(3).
Azzahra, M. D., & Pramudiani, P. (2022). Pengaruh Quizizz sebagai Media Interaktif terhadap Minat Belajar Siswa pada Pelajaran Matematika Kelas V di Sekolah Dasar. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3), 3203-3213.
Handayani, A. D., Hermansyah, H., & Susanti, D. (2022). Pengaruh aplikasi quizizz terhadap motivasi belajar matematika siswa. Mathematic Education And Aplication Journal (META), 4(1), 1-7.
Nurfaizah AP, N. A. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Quizizz Terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas V. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 6(2), 375-382.
Oktaviani, R., Legiani, W. H., & Bahrudin, F. A. (2022). Pengaruh Media Quizizz terhadap Motivasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran PPKn. Journal of Civic Education, 5(3), 310-319.
Purwianto, A. F., & Fahyuni, E. F. (2021). Pengaruh aplikasi Quizizz PAI dalam meningkatkan minat belajar siswa pada masa pandemi COVID-19. Ta'dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 10(4), 551-568.
Razali, N., Nasir, N. A., Ismail, M. E., Sari, N. M., & Salleh, K. M. (2020, September). Gamification elements in Quizizz applications: Evaluating the impact on intrinsic and extrinsic student’s motivation. In IOP Conference Series: Materials Science and Engineering (Vol. 917, No. 1, p. 012024). IOP Publishing.
Tiana, A., Krissandi, A. D. S., & Sarwi, M. (2021). Peningkatan motivasi dan hasil belajar siswa melalui media game quizizz pada mata pelajaran matematika. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(06), 943-952.
Yolanda, S., & Meilana, S. F. (2021). Pengaruh aplikasi quizizz terhadap minat belajar ipa siswa kelas v di sekolah dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(3), 915-921.
Yulistiarawati, D. N., Umayaroh, S., & Linguistika, Y. (2021). Analisis Minat Belajar Siswa dalam Penggunaan Aplikasi Belajar Quizizz pada Pembelajaran Tematik Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Pembelajaran, Bimbingan, dan Pengelolaan Pendidikan, 1(7), 573-584.
Refbacks
- There are currently no refbacks.