Kepraktisan Penggunaan Aplikasi Quizizz Paper Mode Sebagai Media Dalam Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Pancasila Kelas V di SD Negeri Lemahireng 05

Ichsan Abadi, Ahmad Fajar Afrizal, Nur Indah Wahyuni

Abstract

Learning evaluation is an important activity in knowing student learning outcomes, therefore an effective media is needed in carrying out evaluation activities. The media that can be used is Quizizz Paper mode which is a technology-based application for evaluating learning. Quizizz with Paper Mode uses a QR code on a piece of paper that can be used in offline learning, aiming to help teachers and students create creative face-to-face learning based on interactive, effective and efficient quizzes. This research was conducted at Lemahireng 05 Public Elementary School with the aim of finding out the practicality of implementing Quizizz paper mode in Civics learning as an evaluation medium. This research uses qualitative methods with data collection techniques in the form of observation and interviews. The results of this research regarding the implementation of learning evaluation using the Quizizz application have proven to be more practical so that evaluation activities become effective and efficient.

Keywords

Quiziz Paper Mode; Learning Evaluation; Students; Practicality

Full Text:

PDF

References

Afifah, DN, & Hasanudin, C. (2023). Pemanfaatan Aplikasi Quizizz sebagai Media Evaluasi Pembelajaran Keterampilan Menulis di Perguruan Tinggi. Jubah Raja: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajaran , 2 (1), 63-73.

Amorchewin, R. (2018). Pengembangan keterampilan bahasa sql dalam bahasa definisi data dan manipulasi data menggunakan latihan dengan Quizizz untuk keterlibatan belajar siswa. Jurnal Pendidikan Informatika Indonesia , 2 (2), 85-90.

Bahri, S., Mutaleb, A., Gunawan, T., & Zainuddin, Z. (2021). Implementasi Game Quizizz Sebagai Media Evaluasi Pembelajaran Berani Menyenangkan Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial , 13 (2), 180-188.

Fauziah, R., & Hadi, MS (2023). Analisis Efektivitas dan Manfaat Quizizz Paper Mode dalam Pembelajaran Interaktif di Kelas III SDN Singabraja 02. JIM: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah , 8 (3), 2721-2730.

Mulyati, S., & Evendi, H. (2020). Pembelajaran matematika melalui media game Quizizz untuk meningkatkan hasil belajar matematika SMP. GAUSS: Jurnal Pendidikan Matematika , 3 (1), 64-73.

Nisa, AF (2023, Agustus). Paper Mode Quizizz sebagai Media Penilaian Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Siswa SD. Dalam Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar (Vol. 1, No. 1, pp. 112-123).

Permendikbud. No. 23. Standar Proses Proses Pendidikan Dasar dan Menegah , Jakarta: Peraturan Menteri dan Kebudayaan.

Rahmawati, DN, Nisa, AF, Astuti, D., Fajariyani, F., & Suliyanti, S. (2022). Pemanfaatan Aplikasi Quizizz sebagai Media Penilaian Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam. Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan MI/SD , 2 (1), 55-66.

Sugiyono. (2016) Metode Penelitian Pendidikan , Bandung: Alfabeta

Widiastuti, K. K., & Nisa, A. F. (2023, February). Peningkatan Hasil Belajar Perkembangbiakan Tumbuhan Secara Vegetatif Melalui Game Edukasi Berbantuan Wordwall. In Dewantara Seminar Nasional Pendidikan (Vol. 1, No. 01).

Refbacks

  • There are currently no refbacks.