Faktor-Faktor Penggunaan Digitalisasi Banking Terhadap Perubahan Perilaku Transaksi Nasabah Bank Syariah Indonesia KCP Ciamis

Lu’luatun Najmi Fauzia Ahmad, Ganjar Santika, Ikmal Mumtahaen

Abstract

This study aims to analyze whether there are factors for the use of digital banking and how they influence changes in customer transaction behavior at Bank Syariah Indonesia KCP Ciamis. The type of data in this study is quantitative. With primary data sources. This study uses a census sampling technique, which means that all 100 customers are respondents. This study used data collection techniques using a questionnaire with a Likert scale. And using multiple linear regression analysis. Based on the results of multiple regression analysis, the factors of using banking digitization obtained 0.169 (performance expectation factor), 0.277 (business expectation factor), 0.256 (Social Influence factor), 0.200 (Facilitating Condition factor), and collectively obtained 2.193. Based on the results of the t test, the factors for using digital banking include Performance Expectations (X1), Business Expectations (X2), Social Influence (X3), and Facilitating Conditions (X4) to obtain t values of 2.062 (X1), 2.522 (X2) , 2.718 (X3), 2.045 (X4) is greater than t table, namely 1.660, it can be concluded that the factors of performance expectations, business expectations, Social Influence and Facilitating Conditions have a significant positive effect on changes in customer transaction behavior at Bank Syariah Indonesia KCP Ciamis (Y). based on the results of the f test, the factors using banking digitization obtained an f count of 58.074 greater than the f table, namely 3.51. It can be concluded that the factors using banking digitization have a positive effect on changes in customer transaction behavior at BSI KCP Ciamis simultaneously.

Keywords

Banking Digitalization, Transaction Behavior, Use of Digital banking

Full Text:

PDF

References

Arikunto, S. 2019. Prosedur, Penelitian suatu Pendekatan Praktik, Jakarta: Rineka Cipta.

Aris Rakhman Nugraha, Zulkarnain Zulkarnain, Lilis Sulistyowati. 2017. Analisis Tingkat Kepuasan Nasabah Atas Kualitas Layanan M-Banking Dan Dampaknya Terhadap Minat Memiliki Produk Lain Di Pt Bank Riau Kepri Cabang Utama Pekanbaru

Arya Putra Rizal Pratama. 2021. Penguatan Digitalisasi Perbankan dalam Pelayanan Costumer Service Nasabah Secara Digital di Masa Covid-19

Creswell, John W. (2015). Penelitian Kualitatif & Desain Riset. Yogyakarta : Pustaka Pelajar.

Darmadi, Hamid. 2014. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Erwin Raza , La Ode Sabaruddin , Aziza Leila Komala. 2020. Manfaat dan Dampak Digitalisasi Logistik di Era Industri 4.0. Jurnal Logistik Indonesia

Evelyna, Febi. 2021. Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Nasabah dalam Menggunakan Layanan Digital banking dengan Menggunakan Model Unified Theory Of Acceptance And Use Of Technology (UTAUT)

Fitri dan Haryanti. 2020. Metodologi Penelitian Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif, Mixed Method, dan Reseach and Development. Malang : Madani Media.

Hemakumara, Gpts; Rainis, Ruslan. 2018. "Spatial Behaviour Modelling of Unauthorised Housing in Colombo, Sri Lanka". Kemanusiaan the Asian Journal of Humanities

https://inixindojogja.co.id/apa-itu-digitisasi-digitalisasi-dan-transformasi-digital-ketahui-perbedaannya/ (Diakses pada tanggal 7 Juni 2022 pukul 21.36 WIB)

https://sikapiuangmu.ojk.go.id/FrontEnd/CMS/Article/40702 (Diakses pada tanggal 27 Mei 2022 pukul 19.06 WIB)

Jannah, Rauzatul. 2019. Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Nasabah dalam Menggunakan Layanan Digital banking dengan Menggunakan Model Unified Theory Of Acceptance And Use Of Technology (UTAUT) Pada PT. Bank Syariah Mandiri Cabang Banda Aceh

Nabila Aulia Zahra. 2021. Pengaruh Kemudahan Penggunaan, Kemanfaatan, Dan Kepercayaan Terhadap Nasabah Pengguna Mobile Banking (M-Banking) Bank Syariah Mandiri (Studi Analisis Pada Nasabah Bank Syariah Mandiri di Bekasi Barat

Nazir, Moh. 2014. Metode Penelitian. Bogor: Ghalia Indonesia.

OJK. 2019. Survei Nasional Literasi Dan Inklusi Keuangan 2019, Survey Report. www.ojk.go.id. (Diakses pada tanggal 16 Agustus 2022)

OJK. Digital banking: Permudah Akses Layanan Perbankan Di Masa Pandemi

POJK. 2018. Penyelenggaraan Layanan Perbankan Digital Oleh Bank Umum. https://www.ojk.go.id/id/regulasi/Documents/Pages/Penyelenggaraan-Layanan-Perbankan-Digital-oleh-Bank-Umum/POJK 12-2018.pdf (Diakses pada tanggal 15 Agustus 2022)

Rahmatia, Afriana Lomagio, Meyanti, Sulfia. 2022. Analisis Penerimaan Teknologi Pada Penggunaan Digitalisasi Layanan Perbankan Syariah di Provinsi Gorontalo.

Rozaq Muhammad Yasin, Nurzahroh Lailyah, Mochamad Edris. 2021. Analisis Pengaruh Layanan Digital Perbankan Syariah terhadap Literasi Keuangan Syariah Generasi Milenial

Sahril Fajar Hamzah. 2021. Pengaruh layanan Mobile Banking terhadap kepuasan nasabah di Bank BJB Syariah KCP Padalarang

Sakti Manubowo Jati. 2020. Analisis Dampak dan Digitalisasi Perbankan Terhadap Perubahan Perilaku Transaksi dan Kepuasan Nasabah (Studi Pada PT. Bank Central Asia TBK Cabang Boyolali).

Siti Bunga Fatimah, Achsania Hendratmi. 2020. Digitalisasi pada Bank Mandiri Syariah di tengah Persaingan dan Perubahan Teknologi.

Slamet Riyanto, Aglis Andhita Hatmawan. 2020. Metode Riset Penelitian Kuantitatif Penelitian Di Bidang Manajemen, Teknik, Pendidikan Dan Eksperimen. Deepublish.

Sugiyono. 2016. Metode Penelitian. Bandung. Alfabeta.

Sujarweni, V. Wiratna. 2015. Metodologi Penelitian Bisnis Dan Ekonomi, 33. Yogyakarta: Pustaka Baru Press.

Venkantesh, V, Morris, M.G., Davis, G.B., dan Davis, F.D. 2003. User Acceptance of Information Technology. MIS Quarterly

Wiratsoko, W. 2018. Analisis Penerapan Model UTAUT Untuk Memahami Penerimaan dan Penggunaan Layanan E-Banking oleh Nasabah di Provinsi Daerah Istimewa Yogyakarta.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.