Peran SDGS Dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan Berkelanjutan

Azka Milati, Nursiwi Nugraheni

Abstract

The government currently continues to strive to realize quality education in Indonesia. Efforts to improve the quality of education are not only the responsibility of the government, but also require an active role from the private sector, educational institutions and society as a whole. This research aims to illustrate the importance of various efforts to improve the quality of education in Indonesia, which is still relatively low. Using qualitative research methods with a descriptive approach based on literature studies, data obtained from journals and scientific articles. The results of this research identify various steps that can be taken to improve the quality of education in Indonesia and explain the factors that cause low quality of education. To create meaningful learning and improve the quality of education, educators need to continue participating in professional development activities. The inclusion of a pedagogical support role is important, as it provides direction, supervision, and guidance to achieve quality standards in ideal teaching practices.

Keywords

The Role of SDGs, Quality of Education, Sustainable Education

Full Text:

PDF

References

Aji, S. H. R. (2020). Dampak Covid-19 pada Pendidikan di Indonesia: Sekolah, Keterampilan, dan Proses Pembelajaran. Salam: Jurnal Sosial & Budaya Syar’i, 7, 395–402.

Alifah, S. (2021). Peningkatan Kualitas Pendidikan di Indonesia untuk Mengejar Ketertinggalan dari Negara Lain. CERMIN: Jurnal Penelitian, 5(1), 113–123.

Annur, S. (2021). Sustainable Development Goals (SDGs) dan Peningkatan Kualitas Pendidikan. Seminar Nasional Pendidikan, 251–255.

Arkiang, F. (2021). Analisis Pembelajaran Daring Selama Pandemi Covid-19 di Daerah 3T (Nusa Tenggara Timur). Jurnal Pendidikan, 12(1), 57–64.

Arwildayanto. (2019). Analisis Kebijakan Pendidikan Kajian Teoretis, Eksploratif, dan Aplikatif. CV Cendikia Press.

Asriati, N. (2020). Mengembangkan Karakter Peserta Didik Berbasis Kearifan Lokal Melalui Pembelajaran di Sekolah. Jurnal Pendidikan Sosiologi dan Humaniora, 3(2), 107–119.

Awwaliyah, R., et al. (2021). Pendidikan Inklusi untuk Anak Difabel. Jurnal Pendidikan Khusus, 5(2), 45-50.

Darman, R. A. (2020). Peningkatan Kompetensi Guru dalam Rangka Mewujudkan SDGs di Indonesia. Jurnal Pendidikan dan Pengembangan, 7(1), 23–35.

Herlambang, Y. T. (2019). Pendidikan Kearifan Etnik dalam Mengembangkan Karakter. EduHumaniora Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 7(1).

Herlambang, Y. T. (2021). Penguatan Pendidikan Karakter Berbasis Kearifan Lokal. EduHumaniora, 8(2), 45–60.

Humaida, N., et al. (2021). Pendidikan Lingkungan dalam Perspektif Islam. Khazanah, 18(1), 131–154.

Indra, N. P. (2020). Supervisi Pendidikan untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan di Indonesia. INA-Rxiv.

Juniadi, M. (2021). Kolaborasi Global dalam Mewujudkan SDGs Pendidikan. Jurnal Ilmu Sosial dan Politik, 5(4), 101–112.

Kadi, T., et al. (2021). Inovasi Pendidikan: Upaya Penyelesaian untuk Peningkatan Mutu. Jurnal Pendidikan, 02(2), 144–155.

Kurniawan, A., & Fitri, L. (2022). Strategi Pembangunan Pendidikan di Daerah 3T. Jurnal Pendidikan Terpadu, 6(1), 23-30.

Muslim, A. Q. (2021). Kebijakan Pendidikan di Jepang, Finlandia, China, dan Indonesia. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 6(2), 170–186.

Nurfatimah, S. A., Shofiyah, H., & Deti, R. (2022). Membangun Kualitas Pendidikan di Indonesia dalam Mewujudkan Program Sustainable Development Goals (SDGs). Jurnal Basicedu, 6(4), 6145–6154.

Panuluh, S., & Fitri, M. R. (2021). Pencapaian SDGs di Indonesia. Briefing Paper, 4(2), 17–30.

Polinter, J., Ilmu, P., Fisip, P., & Vol, J. (2019). Jurnal Polinter Prodi Ilmu Politik FISIP UTA’45 Jakarta Vol. 5 No. 1 (Maret-Agustus 2019)

Pratomo, I. C., & Herlambang, Y. T. (2021). Peran Keluarga dalam Pendidikan Karakter. JPPD: Jurnal Pedagogik Pendidikan Dasar, 8(1), 7–15.

Pribadi, R. E. (2019). Implementasi Sustainable Development Goals (SDGs) Dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan Di Papua. E-Journal Ilmu Hubungan Internasional, 5(3), 917–932.

Raharjo, S. B. (2020). Evaluasi Pendidikan di Indonesia. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 18(3), 511–532.

Risdiany, H., & Herlambang, Y. T. (2021). Pengembangan Profesionalisme Guru Dalam Mewujudkan Kualitas Pendidikan Di Indonesia. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3), 817–823.

Salam, A., Hamdu, G., & Nur, L. (2022). Implementasi Pembelajaran Digital untuk Pendidikan Berkelanjutan. Pedadidaktika, 9(1), 242–253.

Utami, S. (2019). Meningkatkan Mutu Pendidikan Indonesia Melalui Peningkatan Kualitas Personal, Profesional, dan Strategi Rekrutmen Guru. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 518–527.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.