Peran Pendidikan Konservasi Lingkungan di Sekolah Sebagai Upaya Membangun Agen Konservasi Untuk Mendukung Pencapaian SDGS
Abstract
With the increasing population growth and exploitation of nature, environmental issues continue to be a national concern. This indicates the importance of instilling environmental awareness early on through conservation education in schools. The method used by the author in this article is qualitative-descriptive, based on literature studies from relevant books, journals, articles, or other sources. This article discusses the significance of environmental conservation education in schools to instill understanding, skills, and values that promote awareness and concern for the environment among students. Through this understanding, conservation agents can contribute to achieving sustainable development goals (SDGs).
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Afandi, Panjaitan, R. G. et al. (2022). Pendidikan Konservasi : Teori, Konsep, & Implementasi. Pontianak: WADE Publish.
Afitah, M. I. (2021). Peningkatan Pengetahuan Pendidikan Lingkungan dan Konservasi Siswa/Siswi SDN Tumbang Nusa 2 di Desa Taruna Jaya. PengabdianMu: Jurnal Ilmiah Pengabdian kepada Masyarakat, 6(2), 105-112. doi:https://doi.org/10.33084/pengabdianmu.v6i2.2038
Agustiani et al. (2023). Metode Penelitian Kualitatif (Teori dan Panduan Praktis Analisis Data Kualitatif). Deli Serdang: PT. Mifandi Mandiri Digital.
Alimah, S. (2019). Kearifan Lokal dalam Inovasi Pembelajaran Biologi: Strategi Membangun Anak indonesia yang Literate dan Berkarakter untuk Konservasi Alam. Jurnal Pendidikan Hayati, 1(1), 1–9.
Ardoin, N. M., Bowers, A. W., & Gaillard, E. (2020). Environmental education outcomes for conservation: A systematic review. Biological Conservation, 241(April 2019), 108224. https://doi.org/10.1016/j.biocon.2019.108224
Ashuri, N. M., Nailis Sa’adah, N., Setiawan, E., Ermavitalini, D., Saputro, T. B., Puji, A., & Nurhayati, D. (2021). Seminar Nasional Pendidikan Biologi dan Saintek (SNPBS) ke-VI 2021 | 137 PENANAMAN KARAKTER PEDULI LINGKUNGAN MELALUI PROGRAM EDUKASI KONSERVASI KEANEKARAGAMAN HAYATI SEJAK USIA DINI.
Chan, J. K. L., Marzuki, K. M., & Mohtar, T. M. (2021). Local community participation and responsible tourism practices in ecotourism destination: A case of lower Kinabatangan, Sabah. Sustainability, 13(23), 13302.
Chanvin, M., Lamarque, F., Diko, N., Agil, M., Micheletta, J., & Widdig, A. (2023). Ten years of positive impact of a conservation education program on children’s knowledge and behaviour toward crested macaques (Macaca nigra) in the Greater Tangkoko Area, North Sulawesi, Indonesia. International Journal of Primatology, 44(4), 743–763. https://doi.org/10.1007/s10764-023-00356-9
Darmayani, S. et al. (2022). Dasar-Dasar Konservasi. Bandung: Widina Bhakti Persada.
Efendi, B. (2019). Peningkatan Kesadaran Pelajar dengan Edukasi Konservasi Lingkungan Hidup di Sekolah Menengah Kejuruan Kesehatan Kharisma. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat: Media Pemikiran dan Dakwah Pembangunan, 3(2), 309-330. doi:10.14421/jpm.2019.032-04
Efendi, M. H. (2020). Pengantar Pendidikan Konservasi Lingkungan Hidup Terintegrasi Nilai-Nilai Islam. Mataram: Sanabil.
Faizah, A. N., & Nursiwi, N. (2024). Pendidikan Berkelanjutan Berbasis Konservasi dan Teknologi Sebagai Aksi Nyata Dalam Mewujudkan SDGs. Socius: Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial, 1(10), 73-80. doi:https://doi.org/10.5281/zenodo.11152410
Gea, Emalia Dewi. et al. (2022). Membangun Karakter Konservasi dan Nilai-Nilai Matematika Pada Pendidikan Matematika. Journal of Educational Learning and Innovation, 2(2), 171-182. doi:10.46229/elia.v2i2
Helida, A., et al. (2019). Penumbuhkembangan Sikap Konservasi Pada Siswa Sekolah Dasar di Kota Palembang. Suluh Abdi: Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat,, 1(1), 3-18.
Hidayah, A. T., & Nursiwi, N. (2024). Peran Pendidikan Konservasi Terhadap Pencapaian SDGS di Indonesia. Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 2(2), 178-184. doi:https://doi.org/10.5281/zenodo.10895831
Kusuma, A. R., & Nursiwi, N. (2024). Pendidikan Konservasi dalam Mengembangkan Karakter Peduli Lingkungan Anak Sekolah SD Negeri Wonodri Semarang. Socius: Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial, 1(10), 34-28. doi:https://doi.org/10.5281/zenodo.11122232
Lukman, E. I. et al. (2022). Pendidikan Konservasi Berbasis Teknologi kepada Masyarakat Pulau Nain,. Vivabio: Jurnal Pengabdian Multidisiplin, 4(2), 70-76. doi:https://doi.org/10.35799/vivabio.v4i2.41472
Milasari, D., & Nursiwi, N. (2024). Integrasi Pendidikan Konservasi dan Teknologi untuk Mewujudkan Pendidikan Inklusif dan Berkualitas dalam Pencapaian SDGs. Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia, 1(3), 119-125.
Nurfatimah, S. A. et al. (2022). Membangun Kualitas Pendidikan di Indonesia dalam Mewujudkan Program Sustainable. Jurnal Basicedu, 6(4), 6145-6154.
Pravitasari, A. G., & Nursiwi, N. (2024). Transformasi Pendidikan Menuju Konservasi Berkelanjutan: Membangun. Socius: Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial, 1(9), 6-11. doi:https://doi.org/10.5281/zenodo.10928962
Rahardyan, A., & Nursiwi, N. (2024). Pendidikan Konservasi Sebagai Upaya Menumbuhkan Keperdulian Lingkungan. Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 2(2), 172-177. doi:https://zenodo.org/records/10895761
Rombang, J. A. et al. (2017). Pendidikan Konservasi Tentang Pembuatan Lubang Resapan Biopori di SD GMIM 1 dan SDN 2 Kota Tomohon. Jurnal ABDIMAS, 10(2), 44-51.
Siahaan, R. L. et al. (2023). Perkembangan Pendidikan Berkualitas di Indonesia: Analisis SDGs 4. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 4(2), 975-985. doi:http://doi.org/10.54373/imeij.v4i2.316.
Soenarno, S. M. (2024). Pendidikan Konservasi Alam Merupakan Sebuah Pendidikan Karakter. EduBiologia, 4(1), 8-12. doi:10.30998/edubiologia.v4i1.22150
Susilo, H. et al. (2016). Pengembangan Desain Pembelajaran IPA Bervisi Konservasi untuk Membentuk Sikap Peduli Lingkungan. Unnes Science Education Journal, 5(1), 1065-1069.
Refbacks
- There are currently no refbacks.