Pengaruh Kurangnya Fasilitas Olahraga Terhadap Efektivitas Pembelajaran Penjas di Sekolah Dasar

Fajar Sidik Siregar, Ramadani R, Elmaria Situmeang, Paskah Valerius Sagala, Regina Yolanda Naibaho

Abstract

This research discusses the effect of the lack of sports facilities on the effectiveness of physical education (PE) in primary schools in Indonesia. Physical education plays an important role in developing students’ physical potential and health. However, the lack of adequate sports facilities and infrastructure hinders students’ participation in physical activity, decreases motivation and reduces opportunities to develop athletic skills. This research uses the literature study method to collect and analyze information on this topic. The research shows that improved sports facilities increase students’ motivation and improve the success rate of physical education learning. Therefore, schools are encouraged to find ways to increase the effectiveness of physical education by improving infrastructure, collaborating with local communities and training teachers in innovative teaching methods.

Keywords

Sports facilities, Physical Education (Penjas), Elementary School, Learning effectiveness, Student participation

Full Text:

PDF

References

Anggryawan, I. H. (2019). Pengaruh Fasilitas Belajar Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 7(3), 71-75.

Arman, A. (2014). Survei sarana prasarana olahraga & efektivitas pembelajaran penjasorkes SMP negeri kecamatan Dampal Selatan kabupaten Toli Toli. Tadulako Journal Sport Sciences and Physical Education, 2(8), 1-15. Retrieved from

Baharuddin, S. H., Satiron, S., Permana, G., & Carsiwan, C. (2024). Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Pendidikan Jasmani Sekolah Dasar: A Systematic Review. Gelanggang Olahraga: Jurnal Pendidikan Jasmani dan Olahraga (JPJO), 8(1), 113-132.

Firman, W., & Anhusadar, L. (2022). Peran Guru dalam Menstimulasi Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini. Kiddo: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 3(2), 28-37.

H, H., & Riady, A. (2018). Survey Sarana Dan Prasarana Pendidikan Jasmani Di SMP/ MTS Swasta Kabupaten Pangkep. SPORTIVE: Journal Of Physical Education, Sport and Recreation, 1(2), 27. https://doi.org/10.26858/sportive.v1i2.5624

Habsyi, F. Y. (2020). Pengaruh Fasilitas Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa Sma Nusantara Tauro. Jurnal Pendidikan dan Ekonom, 2(1), 13-22.

Mahanum, M. (2021). Tinjauan Kepustakaan. ALACRITY : Journal of Education, 1(2), 1–12. https://doi.org/10.52121/alacrity.v1i2.20

Napitupulu, B., & Munthe, D. R. S. (2019). Pengaruh Fasilitas Belajar Dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Kearsipan Di SMK Swasta Jambi Medan T.A 2018/2019. Jurnal Administrasi Dan Perkantoran Modern, 8(3), 1–6.

Prasetyo, D. H. (2020, December). Pengaruh Minimnya Sarana Dan Prasarana Dalam Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan Di Daerah Terpencil. In Seminar Nasional Keolahragaan (Vol. 1).

Pratomo, W. A., Soeparno, W. S., & Rahman, A. (2023). Data Kependudukan Dalam Pemenuhan Fasilitas Sosial Dan Ekonomi. Medan: CV. Merdeka Kreasi Group.

Rosdiani, D. (2012). Model pembelajaran langsung dalam pendidikan jasamani dan kesehatan. Bandung, Indonesia: Alfabeta.

Royani, F., Sawiji, H., & Ninghardjanti, P. (2020). Pengaruh Keaktifan Dan Fasilitas Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas Xii Smk N 1 Banyudono 2019/2020. Jurnal Informasi Dan Komunikasi (JIKAP), 4(2), 112-122.

Sabar, M. S. (2019). Survei Sarana Dan Prasarana Olahraga Terhadap Efektifitas Pembelajaran Penjas Di Sma Negeri 1 Pangkep (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS NEGERI MAKASSAR).

Sembiring, J., Helmi, B., & Sihombing, H. (2022). Efektivitas Pembelajaran Penjas Melalui Daring Dimasa Pandemi Covid-19. Jurnal Dunia Pendidikan, 2(2), 51-56.

Setya, A. I. (2013). Survey Keadaan Sarana Dan Prasarana Penunjang Aktivitas Pendidikanjasmani Olahraga Dan Kesehatan Sekolah Dasar Negeri Se-Kecamatan. Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 1(3), 620-622.

Simanullang, T. L., Damanik, N. M., Sitinjak, G. G. M., Syahira, S., Hutasoit, G. H., & Siddik, F. (2024). Strategi Pengajaran Pendidikan Jasmani Yang Inovatif Di Sekolah Dasar. Jurnal Intelek Insan Cendikia, 1(4), 711-721.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.