Analisis dan Peran Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Menangani Persoalan Bullying

Muhammad Sinar Randi, Astri Wulandari, Ocha Shafiqah Putri Lubis, Windy Annisa Husnida, Nabila Qhassy Br Barus

Abstract

Citizenship Education (PKn) in schools is very important for forming the character of students and plays a strategic role in increasing the potential of the young generation to become good and democratic citizens based on Pancasila and the 1945 Constitution. This research will discuss the role of Civics in overcoming bullying at school and on social media.  , with special emphasis on how best to implement Civics to prevent bullying behavior.  This research uses library research as its method.  The research results show that, both directly and indirectly, citizenship education plays an important role in overcoming bullying.  Citizenship education can help students become more aware of themselves as citizens, understand their rights and obligations as citizens, and learn to handle different situations, including harassment.

Keywords

Role, Civic Education, Bullying, Prevent

Full Text:

PDF

References

Abdul Sakban, S. S. (2018). Tindakan Bullying di media sosial dan pencegahannya. JISIP- Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan.

Ahmad, N. (2021). Analisis Pelaku Bullying Antar Siswa Terhadap Pembentukan Karakter Siswa di SDN Sangir Kecamatan Wajo Kota Makassar. Prosiding Seminar Nasional.

Aiman El Asam, M. S. (2016). Cyberbullying and the Law: A Review of Psychological ang Legal Challenges. Computers in Human Behavior, 127-141.

Andi Sugianti, J. N. (2019). Peranan Guru dalam Menangani perilaku Bullying Siswa di SMPN 2 Tinambung Kecamatan Balanipa Kabupaten Polewali Mandar Provinsi Sulawesi Barat. Jurnal Etika Demokrasi.

Costrie Ganes Widayanti, S. S. (2009). Fenomena Bullyhing di Sekolah dasar negeri di semarang: sebuah studi deskriptif. Jurnal Psikologi Undip Semarang. Volume 5, No.2

Dinie Anggraeni Dewi, N. A. (2021). Peran Pembelajaran PKn SD dalam Membentuk Karakter Moral Siswa untuk Mempersiapkan Masa Depan Bangsa. Jurnal Basicedu, Vol.5, No.6

Hariguna, T. (2023). Sosialisasi Etika Penggunaan Media Sosial Untuk Mencegah Bullying pada Siswa Mts Ushriyyah Purbalingga. ADI Jurnal, 3(2), 107-113

Maemunah, A. S. (2023). Peran Guru PPKN Melalui Pembimbingan Intensif Sebagai Upaya Pencegahan Bullying di Sekolah. CIVICUS .

Masdin. (2013). Fenomena Bullying dalam Pendidikan. Al- Ta'dib, 73-83.

Michael J boulton, D. S. (1997). Non-Physical forms of bullying among school pupils: a cause for concern. Health Education, 97(2), 61-64

Monica Hidajat, A. R. (2015). Dampak Media Sosial dalam Cyber Bullying. Comtech: Computer, Mathematics and Engineering Apllications, vol 6 no.1, hal 72-81.

Nurmala Sari, D. D. (2024). Peran Pendidikan Kewarganegaraan (PKN) Dalam Mengatasi Kasus Bullying pada Peserta Didik. Diklat Review: Jurnal Manajemen Pendidikan dan Pelatihan.

Putri, E. D. (2022). Kasus Bullying di Lingkungan Sekolah: Dampak Serta Penanganannya. Keguruan.

Sapriya Usmaedi, E. N. (2021). Optimalisasi Pendidikan Kewarganegaraan dalam Mengatasi Perilaku Bullying Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pemikiran, Penelitian ilmu-ilmu sosial, hukum dan pengajarannya.

Sejiwa, Y. (2008). Bullying. Jakarta: PT. Grasindo.

Sri Wulandari, D. A. (2022). Peran Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Mengembangkan Rasa Toleransi di Kalangan Siswa Sekolah Dasar. Edumaspul - Jurnal Pendidikan, 981-987.

Tumon, M. B. (2014). Studi Deskriptif Perilaku Bullying pada Remaja. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Universitas Surabaya.

Usmaedi, S. d. (2021). Optimalisasi Pendidikan Kewarganegaraan dalam Mengatasi Perilaku Bullying Siswa Sekolah Dasar. SUPREMASI: Jurnal Pemikiran, Penelitian Ilmu - Ilmu Sosial, Hukum dan Pengajarannya.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.