Hubungan Status Gizi terhadap Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini

Aisyah Nur Rohim, Dainty Aurora Febriane Mursali, Salsabil Hasna Ashilah, Fidrayani F

Abstract

This research aims to compare several aspects of research results between 2019-2024. The method used is Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses (PRISMA). The aim of this research is to review several literature studies regarding the relationship between nutritional status and the cognitive development of early childhood. Based on the research results, it was concluded that there is an influence of nutritional status on children's cognitive development. Nutritional status has a significant influence on children's cognitive development. This is evident from the average significance value of 0.3937 from the effect size of the ten articles studied, indicating that nutritional status has a real impact on children's cognitive development.

Keywords

nutritional status, cognitive development, early childhood, meta-analysis

Full Text:

PDF

References

Afriyanti, D. (2016). Hubungan Pengetahuan, Pola Asuh Dan Status Gizi Dengan Perkembangan Kognitif Di Kabupaten Padang Pariaman. Human Care Journal, 1(3). https://doi.org/10.32883/hcj.v1i3.637

Alam, T. S. (2013). Status Nutrisi Dan Perkembangan Kognitif Anak Usia Sekolah Di Kecamatan Kuta Baro Aceh Besar. Idea Nursing Journal, 4(1), 35–44.

Alestari, Eka S, N. L. P., & Maemunah, N. (2019). Kaitan Status Gizi dengan Perkembangan Kognitif Anak Usia 3-4 Tahun di PAUD Mawar Kelurahan Tlogomas Malang. Nurisng News, 4(1), 393–402.

Ashar, H., Nurcahyani, Y. D., Yunitawati, D., & Kusumawardani, H. D. (2021). Status Gizi Dan Perkembangan Pada Anak Baduta Di Kabupaten Wonosobo. Buletin Penelitian Sistem Kesehatan, 24(2), 128–135. https://doi.org/10.22435/hsr.v24i2.4009

Davidson, S. M., Khomsan, A., & Riyadi, H. (2020). Status gizi dan perkembangan anak usia 3-5 tahun di Kabupaten Bogor. Jurnal Gizi Indonesia (The Indonesian Journal of Nutrition), 8(2), 143–148. https://doi.org/10.14710/jgi.8.2.143-148

Diana, N., Nor, M., Penelitian, P., Anak, P., Pendidikan, U., Idris, S., Pendidikan, D., Usia, A., Manusia, F. P., & Idris, S. (2022). Mengukur hubungan status gizi anak terhadap perkembangan kognitif di aceh. 55–63.

DiGirolamo, A. M., Ochaeta, L., & Flores, R. M. M. (2020). Early Childhood Nutrition and Cognitive Functioning in Childhood and Adolescence. Food and Nutrition Bulletin, 41(1_suppl), S31–S40. https://doi.org/10.1177/0379572120907763

Fauzan, M. A., Nurmalasari, Y., & Anggunan, A. (2021). Hubungan Status Gizi dengan Prestasi Belajar. Jurnal Ilmiah Kesehatan Sandi Husada, 10(1), 105–111. https://doi.org/10.35816/jiskh.v10i1.517

Islamiati Yusuf, D., Apriani, A., & Renny Andikatyas, Y. (2023). Hubungan Status Gizi Dengan Perkembangan Anak Usia 6-24 Bulan Di Desa Jambu Karya Rajeg Kabupaten Tangerang Banten.

Ismiati, I., & Maulida, S. M. (2018). Hubungan Status Gizi Dengan Tumbuh Kembang Anak Usia Pra Sekolah Di Tk Albina Banda Aceh. Journal of Healthcare Technology and Medicine, 4(2), 168. https://doi.org/10.33143/jhtm.v4i2.993

Lima, F., Ngura, E. T., & Laksana, D. N. L. (2021). Hubungan Stunting Dengan Perkembangan Kognitif Anak Usia 4-6 Tahun Di Kabupaten Ngada. Jurnal Citra Pendidikan, 1(1), 36–44. https://doi.org/10.38048/jcp.v1i1.140

Linda, D. P., & Ridha, N. (2021). HUBUNGAN STATUS GIZI DENGAN PERKEMBANGAN KOGNITIF ANAK USIA 5-6 TAHUN gizi yang diperoleh dari makanan dengan kebutuhan zat gizi yang diperlukan untuk. 5(2), 112–121.

Muin, M., Burhanuddin, N., Zulfahmida, & Aisyah, W. N. (2020). Peran Status Gizi Terhadap Tingkat Kecerdasan Kognitif Anak. 1(1), 21–30.

Nasution, A. N., Diba, F., Dania, I. A., & Susanti, M. (2022). Status Gizi Terhadap Perkembangan Kognitif Anak Usia Prasekolah di Kelurahan Panyabungan III. Jik Jurnal Ilmu Kesehatan, 6(1), 154. https://doi.org/10.33757/jik.v6i1.509

Nia, M., & Setyowati, S. (2022). HUBUNGAN STATUS GIZI TERHADAP PERKEMBANGAN KOGNITIF ANAK KELOMPOK B DI TKIT AL USWAH BANGIL PASURUAN Melly Nia Abstrak. Jurnal PAUD Teratai, 11(1), 148–154.

Pitriani, L. D., Nirmalasari, R., & Muzakki, M. (2021). Hubungan Status Gizi dengan Perkembangan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun. Al-Hikmah : Indonesian Journal of Early Childhood Islamic Education, 5(2), 112–121. https://doi.org/10.35896/ijecie.v5i2.198

Pratiwi, I. C., Handayani, O. W. K., & Raharjo, B. B. (2019). Kemampuan Kognitif Anak Retardasi Mental Berdasarkan Status Gizi. Public Health Perspective Journal, 2(1), 19–25.

Puspitasari, D. A., Kustiyah, L., Dwiriani, C. M., & Widodo, Y. (2021). Pengaruh Karakteristik Keluarga Dan Status Gizi Anak Dengan Perkembangan Kognitif Anak Usia Prasekolah Di Kota Bogor. Penelitian Gizi Dan Makanan (The Journal of Nutrition and Food Research), 44(2), 105–113. https://doi.org/10.22435/pgm.v44i2.5520

Putri, P. A. K. K. D. M., Lely, A. A. O., & Evayanti, L. G. (2021). Hubungan antara Status Gizi dengan Perkembangan Kognitif pada Anak Usia 6-24 Bulan. AMJ (Aesculapius Medical Journal), 1(1), 1–7.

Rahayu, D. T. (2020). STATUS GIZI DENGAN PERKEMBANGAN KOGNITIF ANAK PRA SEKOLAH DI TK TUNAS PERTIWI 1 KABUPATEN KOTAWARINGIN TIMUR. September, 605–617.

Roberts, M., Tolar-peterson, T., Mendez, R., Reynolds, A., Wall, C., & Reeder, N. (2022). nutrisi Pengaruh Intervensi Gizi terhadap Perkembangan Kognitif Anak Usia Prasekolah : Sebuah Tinjauan Sistematis. 0–20.

Rohima, D. A., Nurhayati, E., Saripudin, A., & Magasida, D. (2023). Pengaruh Pemberian Asupan Gizi Seimbang Terhadap Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini. Maret, 9(1), 107–122. www.syekhnurjati.ac.id/jurnal/index.php/awlady

Sekolah, A., Usia, D., Pendekatan, T., Analitik, S., & Cross-sectional, D. (2023). Ghaidan Analisis Hubungan Antara Stunting dan Kapasitas Kognitif pada. 203–210.

Sholicha, I., & Rona. (2017). Hubungan Status Gizi dengan Perkembangan Kognitif pada Anak Balita di daerah endemi Down Sydrome. Jurnal Keperawatan, 8(2), 147–157. https://ejournal.umm.ac.id/index.php/keperawatan/article/view/4023

Shoofiyah, S. (2020). HUBUNGAN STUNTING DENGAN PERKEMBANGAN KEMAMPUAN KOGNITIF ANAK BALITA. Jurnal Penelitian Perawat Profesional, 2(5474), 1333–1336.

Sumarni, Jafar, M. A., Kartika K, I. D., Polanunu, N. F. A., Royani, I., & Aisyah, W. N. (2023). Hubungan Status Gizi dengan Konsentrasi Belajar pada Anak di SDN 427 Malewong. Fakumi Medical Journal: Jurnal Mahasiswa Kedokteran, 3(8), 593–598.

Susilowati, E., & Irawan, H. (2021). Pengaruh Status Gizi Terhadap Gaya Belajar Anak Usia Sekolah. Phys. Rev. E, 2010, 53.

Susilowati, E., & Rahmawati, E. Q. (2020). Pengaruh status gizi terhadap potensi intelektual anak usia sekolah di SDIT Bina Insani Lirboyo Kediri. Jurnal Nusantara Medika, 4(1), 1–8.

Yogi Irawan, B., Nurmalia, D., Arisdiani, T., Studi Ilmu Keperawatan, P., & Tinggi Ilmu Kesehatan Kendal, S. (2014). Hubungan Antara Status Gizi Dengan Kecerdasan Kognitif Anak Usia Sekolah. Jurnal Ilmiah STIKES Kendal, 4(1), 22–33.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.