Analisis Nilai Karakter Integritas Pada Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Era Society 5.0 Kelas VI SD Islam Imama

Fenita Mei Wulandari, Yuni Nur Cahyani, Fitra Hesti Hapsari, Nevita Wulandari, Siti Maryatul Kiptiyah

Abstract

This study aims to analyze the formation of integrity character through the Pancasila student profile strengthening project in preparation for the era of society 5.0. In this research, the author uses qualitative research using library research methods. Data analysis uses interactive techniques from Miles, Huberman, and Saldana with three stages, namely data condensation, data display, and conclusion drawing. The results showed that the formation of integrity character through (p5) activities towards the era of society 5.0 can make individuals who have the character of honesty, responsibility, moral commitment, justice, exemplary, loyal, anti-corruption, and love for the truth. So the implementation of integrity character building in schools must be carried out properly to improve these characters and can increase competitiveness, as well as the attractiveness of individuals who do not forget the foundation of the philosophy of life of the nation and state in the formation of the integrity character of the current generation.

Keywords

character integrity, pancasila student profile, society 5.0

Full Text:

PDF

References

Fadillah, S. W. (2022). Meningkatkan pemahaman siswa dalam materi aritmatika sosial melalui Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila . Jurnal Pendidikan Matematika, 167–176.

Hotimah, U. &. (2020). Pendekatan heutagogi dalam pembelajaran di era society 5.0. Jurnal Ilmu Pendidikan, 152–159.

Indarta, Y. J. (2022). Relevansi kurikulum merdeka belajar dengan model pembelajaran abad 21 dalam perkembangan era society 5.0. EDUKATIF: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3011–3024.

Irawati, D. I. (2022). Profil pelajar Pancasila sebagai upaya mewujudkan karakter bangsa. Jurnal Edumaspul, 1224–1238.

Ismail, S. S. (2021). Analisis kebijakan penguatan pendidikan karakter dalam mewujudkan pelajar Pancasila di sekolah. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 76–84.

Kementerian Pendidikan, K. R. (2022). Modul Pengembangan Kurikulum Merdeka: Panduan Implementasi Kurikulum Merdeka untuk Tingkat Sekolah Dasr. Jakarta: kemendikbud.

Kurniawan, A. &. (2019). Penguatan Karakter Bangsa Melalui Pendidikan Pancasila. Jurnal Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 80-95.

Mendikbud. (2020). Permendikbud Nomor 22 Tahun 2020 tentang Rencana Strategi Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan tahun 2020-2024. Jakarta: Kemendikbud.

Nastiti, F. E. (2020). Kesiapan pendidikan Indonesia menghadapi era society 5.0. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 61–66.

Nurjanah, K. &. (2022). Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila dengan tema Suara Demokrasi di SMK Setia Karya. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Sultan Agung, 27–33.

Sari Milya, A. (2020). Penelitian Kepustakaan (Library Research). NATURAL SCIENCE: Jurnal Penelitian Bidang IPA, 41-53.

Simarmata, M. Y. (2022). Analisis keterampilan berbicara melalui Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila di SMP Negeri 1 Kuala Mandor B. VOX EDUKASI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 47–59.

Sormin, Y. F. (2021). Identitas nasional sebagai salah satu determinan pembangunan dan karakter bangsa. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7278-7285.

Wahyuningsih, S. S. (2021). Pembangunan berwawasan lingkungan dalam kaitan nilai-nilai Pancasila kearah tujuan pembangunan nasional. Jurnal Education and Development, 415–421.

Winarsih, B. (2022). Analisis penerapan pendidikan karakter siswa kelas III melalui Program Penguatan Profil Pelajar Pancasila di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 2388-2392.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.