Penggunaan Media Counting Box sebagai Perwujudan dari Teori Bruner Untuk Meningkatkan Pemahaman Materi Pengurangan pada Siswa Kelas 1 SD Negeri Podorejo 03

Yunita Fitri Yaningsih, Fajar Aunurofiq, Ika Rizqi Ariyani, Shanti Putri Kirani, Tri Muliani, Nurhayati N, Trimurtini T

Abstract

The purpose of this study was to improve students' understanding of whole number operations in elementary school mathematics by applying Bruner's theory through the counting box game. The study was conducted at SD Negeri Podorejo 03 Semarang with a population of first-grade students. The method used was qualitative description so that the researcher could understand the actual classroom situation and how first-grade students at SD Negeri Podorejo 03 understood the subtraction of numbers 1 to 20 correctly and clearly. The instruments used were interviews and tests conducted orally and in writing after applying the counting box game. The results of the study showed that 14 students scored above the KKM, while 2 students scored below the KKM. Based on this, it can be concluded that counting box-based learning media can improve students' understanding of the subtraction of numbers 1 to 20 by applying Bruner's theory through counting box learning media, which makes the classroom more active, learning more meaningful, and the classroom more interactive.

Keywords

Discipline, Work Relations, Performance, Nurses, Hospitals, Stress

Full Text:

PDF

References

Ayu Lestari, D., Ari Rahmawati, I., Fauzi, Mr., & Teori Belajar Bruner Dalam Pembelajaran Matematika Siswa Kelas Vi Sd It Salsabila, P. (2023). Penerapan Teori Belajar Bruner Dalam Pembelajaran Matematika Siswa Kelas Vi Sd It Salsabila 8 Pandowoharjo. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 3(1), 1–13.

Ekawati, A., Agustina, W., & Noor, F. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Dalam Membuat Diagram. Lentera: Jurnal Pendidikan, 14(2), 1–7. https://doi.org/10.33654/jpl.v14i2.881

Iskandar, N. (2019). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Materi Pengurangan Dengan Media Benda Kongrit Pada Siswa Kelas I Sdn 2 Kelanjur Tahun Pelajaran 2018 /2019. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 3(2), 326–333. https://doi.org/10.58258/jisip.v3i2.1006

Maisyarah, M., Tindangen, M., & Mutmaiyah, M. (2021). Penerapan Alat Peraga Konkret Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Penjumlahan dan Pengurangan Matematika Pada Siswa Kelas III. Seminar Nasional Pendidikan Profesi Guru, 2–5.

Pramudita, P., Wahyudi, W., & Joharman, J. (2019). Penerapan Teori Bruner Dalam Peningkatan Pembelajaran Matematika Tentang Pecahan Pada Siswa Kelas Iv Sd Negeri Maduretno Tahun Ajaran 2017/2018. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 7, 193–195. https://doi.org/https://doi.org/10.20961/jkc.v7i2.40681

Repni, R., Efendi, R., & Siregar, P. S. (2022). Penerapan Media Counting Box (Kotak Berhitung) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika. Jurnal Dikdas Bantara, 5(2), 125. https://doi.org/10.32585/dikdasbantara.v5i2.2491

Rozi, M. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Counting Box Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas 1 (Satu) Sdn 1 Kekait. Renjana Pendidikan Dasar, 2(3), 227. https://prospek.unram.ac.id/index.php/renjana/article/view/266

Saputra, A., Sari, S., Dewi, S., Kusuma, N., & Trimurtini, T. (2022). eningkatan Pemahaman Siswa Kelas 2 SDN Bringin 02 Terhadap Materi Geometri Dengan Menerapkan Teori Bruner Dalam Permainan Ular Tangga. Joyful Learning Journal, 11(4), 162–166. https://doi.org/10.15294/jlj.v11i4.62554

Sundari, S., & Fauziati, E. (2021). Implikasi Teori Belajar Bruner dalam Model Pembelajaran Kurikulum 2013. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 3(2), 128–136. https://doi.org/10.36232/jurnalpendidikandasar.v3i2.1206

Wiradintana, R. (2018). Revolusi Kognitif Melalui Penerapan Pembelajaran Teori Bruner Dalam Menyempurnakan Pendekatan Perilaku (Behavioural Approach). Oikos: Jurnal Kajian Pendidikan Ekonomi Dan Ilmu Ekonomi, II(1), 2549–2284. https://doi.org/10.23969/oikos.v2i1.919

Refbacks

  • There are currently no refbacks.